Grundvaccination pris?

sanna_vbg

Trådstartare
Är det rimligt att betala 1200:- för grundvaccination, endast första sprutan. Tycker det är skit dyrt. Vi hade ute veterinär som vaccinerade 2 hästar. Kostade 600 för var och en. Den ena hästen grundvaccinerades och skulle därför ha spruta igen efter en månad, även denna 600:- så totalt 1200:- för båda, vilket jag tycker är helt ok. Köpte nu i feb ny häst. Tog då ut annan vet. Denne tog 1200:- bara för första sprutan. Dvs dubbelt så dyrt som den första vet. Är det rimligt? Ska jag ringa och säga något? Eller skämmer jag ut mig då.

Det är billigt jämfört med om det varit här och distriktsveterinärerna. Då går bara att få hit dem på ca 1000 kr...

Har du ute veterinär så kostar det med utkörningsavgift osv . Tolkar det som att du tagit hem vet ? På klinik/om du transporterar dig till veterinären kostar det mindre . Själva kostnaden för vaccinet ligger ju på många hundralappar i sig . Sen tillkommer kostnad för arbetet och som sagt utkörningsavgift/resa osv om du tar hem veterinär till dig .

Betalade 355kr förra månaden till min vet som kom ut till stallet o gav andra vacc mot influensa. Men tror inte vi behövde betala något mer än själva sprutan. Han brukar bjuda på resten.

Förra året kollade jag upp vad det kostade hos några olika veterinärer om de kom ut till mig och vaccinerade. Den billigaste var 350 kr/häst och den dyraste tog 750 kr/häst, då är körning och inställelseavgift uppdelad på mina fyra hästar. Jag valde att betala 1400 kr för 4 hästar, rätt stor skillnad jämfört med 3000 kr som den dyraste skulle ha kostat. Dyrast var distriktsveterinärerna, som har ca 10 km hit, de skulle ha 1100 kr för inställelsen och körning. Hade jag bara haft en häst så hade en vaccination från dem kostat mig 1575 kr.

Hittade inte kvittot från förra året men år 2013 gick det på 1540 kr +moms för 3 hästar.

Åtgärd 116,39×3
läkemedel 170,76×3
förbrukningmatrial 10×3

Bilavgift 240
basavgift 125
instälnìngsavgift 283,63

lägger jag på momsen slutade det på 1925,10 kr, rimligen borde priset öka lite till i år.

Distriktan användes, känner bara till en till vet som åker ut för att vaccinera och hon åker inte in på min väg pga gammalt groll med en granne länge in på vägen.

Kl
Distriksveterinärernas nota kontrolleras av Jordbruksverket dvs det är Jordbruksverket som står för prissättningen . Då ingår utkörning och inställelseavgift och det är där kostnaden ligger .
Privata veterinärer har egna prissättningar . Vaccination på klinik är ytterligare ett alternativ då man slipper avgifter för utkörning och inställelse osv .

Här kan man slippa utkörningsavgifterna genom att åka med hästen i släpen bort till parkeringen till distriktsveterinären och så vaccinerar de direkt i släpen.

Att ta ut disktriktaren brukar bli dyrt för enbart en häst men om man åker till dem och vaccinerar på det sätt @Sunny säger blir det mycket billigare. Vi har även ett par privata veterinärer som vaccinerar och de brukar ta 250-300:- per spruta och inget mer.

Sist jag var iväg och vaccinerade kostade sprutan ca 500kr/häst.
Då körde jag in till hästsjukhus och hästarna sprutades stående i transport.
Det blir betydligt dyrare om jag tar ut distriktsveterinär.

Betalar 600 kr, då kommer vet. ut till stallet. Hade jag valt distriktaren hade det blivit mycket dyrare, de ligger i grannkommunen så resekostnaden blir saftig, så dem skulle jag aldrig ringa ut för en vaccinering.

Jag vaccinerade mina tre som är hemma i veckan. Alla tre med influensa, stelkramp och botulism kostade typ 2850kr, hemma i stallet.

1200kr skulle nog inte ens räcka för att få hit distriktsveterinärerna men jag ringer de om det är mer som ska göras och försöker samla ihop vaccinationer, tandkontroller, passritningar och vad man nu kan ha på hjärtat.

Är det rimligt att betala 1200:- för grundvaccination, endast första sprutan. Tycker det är skit dyrt. Vi hade ute veterinär som vaccinerade 2 hästar. Kostade 600 för var och en. Den ena hästen grundvaccinerades och skulle därför ha spruta igen efter en månad, även denna 600:- så totalt 1200:- för båda, vilket jag tycker är helt ok. Köpte nu i feb ny häst. Tog då ut annan vet. Denne tog 1200:- bara för första sprutan. Dvs dubbelt så dyrt som den första vet. Är det rimligt? Ska jag ringa och säga något? Eller skämmer jag ut mig då.

Distriktare kostar kring det för mig för en vaccinering, är inställelseavgift, resa m.m som kostar..

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka