Grundvaccination A2

Sv: Grundvaccination A2

För att uppfylla TR för nationellt tävlande: 2 sprutor med 21-92 dagar emellan, sedan revaccination årligen. Startberättigad 7 dagar efter den andra sprutan.

För maximalt skydd: 2 sprutor med 4 - 6 veckors mellanrum, därefter revaccination halvårsvis.

TR lämnar dock utrymme för skilda tolkningar när det kommer till den årliga grundvaccinationen...
Såhär står det:

"Kapitel VII. Djurskydd. Omsorg om häst och ryttare
Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation
om vaccinationsintervall följas."

Den kursiva meningen kan (i mitt tycke) tolkas på två olika sätt:
Antingen hör den till grundvaccinationen och en häst som varit vaccinerad på årsbasis berörs inte av bestämmelsen, ELLER
så gäller den även den årliga vaccinationen.

En kompis' medryttarhäst råkade ut för det senare igår.
Hästen hade "års-vaccinerats" sista februari ifjol, men en veterinär var ut till stallet i annat ärende förra veckan och ägaren passade på att vaccinera.
Vid ankomst till tävlingen hade det gått sex dagar och hon fick inte lasta ur hästen trots att "förra vaccinationen fortfarande var giltig."

Överdomaren är antagligen allsmäktig i fallet och ekipaget fick vända och åka hem igen...

Är det bara jag som tycker att den kursiva meningen kan förtydligas lite?

/Keb

Det där har väl att göra med att man inte bör tävla en häst så tätt inpå vaccination, eller anstränga hårt. En del tränar ju på som vanligt dagen efter, medan många gärna tar det lugnt eftersom hästen kan få feber och bli lite påverkad av vaccinet.

Kan det vara av den anledningen? Karensen är 96 timmar så just det bör ju inte vara anledningen.

Jag har alltid tolkat den kursiva meningen som efter varje vaccination, inkl den årliga. Ser inte hur man kan misstolka, det står SENASTE vaccination ju? Dvs det måste ha gått 7 dagar sen SENASTE vaccinationssprutan, oavsett om den är nummer två eller tjugotvå i ordningen?

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: Fiorano
·
Kultur Ni vet. Plötsligt poppar det upp minnen från förr som man inte kan glömma. I början på 2000-talet fanns det ett band som sjöng pampig...
2
Svar
24
· Visningar
2 584
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 548
Senast: Trasten
·
Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
619
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025