Grundvaccin!

I

_Ishästen_

Någon som vet hur mycket det kostar på ett ungefär att grundvaccinera en ponny?
I det här fallet är det en shetlandsponny.
Har hört att det e rätt så dyrt? eller?

Sv: Grundvaccin!

Har vaccinerat båda mina shettisar och som du kanske vet så ska de ha 3 sprutor i grundvaccinet. Tror de kostade 150:- kr för varje spruta om jag minns rätt.

Okej, men då var det ju inte så farligt ;)
Hade väntat mig mycket högre kostnader...hehe

Jomen högre kostnader blir det..kostar ju inte enbart 150:-, det är ju inställelseavgift också som tillkommer. Tittar på en gamal räkning där jag grundvaccinerade, där står: Influensa 275:-, inställelseavgift: 125:-, resa 30:-...Total summa: 430:-. Blir lite billigare hos distriktarna, detta varprivat...Men ändå, Så även om nu sprutan kan ses *billig* så blir det mycket högre slutsumma pga andra kostnader. 150:- låter lite väl billigt ?!

det spelar ju ingen roll vilken ras det är, lika dyrt för det. första sprutan(botulism) när jag grunda den, kosta ca 700kr sen andra kostade 750 nåt och 3e ca 600kr. så det är mkt dyrt. och då räknade jag inte med influensa och stelkramp som du oxå måste grunda

Gullan86 skrev:
det spelar ju ingen roll vilken ras det är, lika dyrt

Här där jag bor så spelar det roll vilken ras det är, pga att en shettis väger betydligt mkt mindre än vad ett halvblod på 170 i manken väger och en nordis. Shettisen jag har är bara 88 i manken så han väger omkring 130-140 kg. Medans halvblodet jag har väger omkring 600-700 kg. Då behöver ju alltså shettisen mkt mindre mängd av vaccinet än vad halvblodet.

Ang. vad sprutan kostar så kostade den 150:- för shettisen men det är klart då tillkommer ju inställeseavg, resekostnad osv....

Men grunden i denna fråga var som jag uppfattade vad sprutan på shettisen kostade.....

Det skiljer inte på mängd vaccin till olika storlekar på hästar.
Däremot på pencillin odyl.

CK skrev:
Det skiljer inte på mängd vaccin till olika storlekar på hästar.
Däremot på pencillin odyl.

Ok det gör det kanske inte jag vet inte så noga men, det jag vet är att sprutan till halvblodet är dyrare än till shettisar!!!!!

Då beror det på att veterinären tar olika betalt.
Preparatet kostar samma för honom att köpa in.

CK skrev:
Då beror det på att veterinären tar olika betalt.
Preparatet kostar samma för honom att köpa in.

Ja då må det väl vara så då! Men trots allt så enligt mina erfarenheter så är det billigare med shettis!

Till Ishästen!!! Ring och hör med din vet. om hur mkt det kostar så får du ju ett säkert svar. Som du ser så ger vi ju alla olika svar!

Grundvaccinering mpt hästinfluensa och stelkramp är två sprutor med 6-8 veckors mellanrum. Vet ej om det är skillnad på pris mellan shetland och habl, men tror faktiskt inte att det är det. Här nere i söder brukar det kosta ca 600 inkl utkörning osv. Men om man är många och delar på utkörningen blir det klart billigare.

Fiorano skrev:
Grundvaccinering mpt hästinfluensa och stelkramp är två sprutor med 6-8 veckors mellanrum. Vet ej om det är skillnad på pris mellan shetland och habl, men tror faktiskt inte att det är det. Här nere i söder brukar det kosta ca 600 inkl utkörning osv. Men om man är många och delar på utkörningen blir det klart billigare.

är inte grunden mot stelkramp 3 sprutor? Först två sprutor med 6-8 veckors mellanrum och sen den tredje efter ca 6 månader och därefter ca vart 3:e år!?

Mina har bara fått två sprutor i grundvaccineringen mot stelkramp... Sen har de fårr kombinerat stelframp året därpå för att senare endast ge stelkramp vart tredje år. Hoppas att veterinären vet vad hon gör, men ingen av dom har blivit dåliga i alla fall...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 751
Senast: Häst_
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka