Precis mina funderingar, och jag förstår inte heller varför man ska rida grundridning istället för att utbilda vidare? OM man gör grundridningen bra kommer man ju bli högre utbildad? Om man stannar på nivån under Lätt C med sin grundridning är den ju liksom inte mycket att ha. Det känns som om TS inte förstår hur mycket grundridning det behövs för att rida Msv nivå (och 50% är ju verkligen ingen normalnivå där, de flesta som tävlar hamnar ju över 60 % för det mesta - och dit kommer man verkligen inte helt utan grund)Jag funderar över denna tråden, som nu dock gått iväg mot en travar-diskussion(?), men jag tänker att grundridning för mig är ingenting som är ett isolerat moment eller kopplat till en viss nivå eller hästtyp - utan jag rider grundridning varje dag, dock blir både ingången och utgången i arbetet olika utifrån olika häst, förutsättningar och utgångsläge. Och grundridningen är grunden till att jag ska kunna bygga vidare och göra andra saker.
Jag förstår nog inte ingången i tråden (tror det är det som är problemet, jag förstår nog inte frågan eller påståendet), det finns nog inte många som tycker att 50% i MSV är bra eller ett slutmål, men ibland händer det grejer som skulle kunna medföra att resultatet landar där. Men 50% återkommande är ju kanske ett tecken på att man nu är någon nivå för högt och bör backa en nivå tills man är redo att gå vidare?
Och återigen, grundridning är inget man gör och sen är det klart utan grundridningen är alltid där - men byggs sedan på.