Grundlurad, vad göra? *långt*

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag köpte ett varmblodsto i oktober förra året. Provred henne tre gånger, varav en ute, där hon var supermysig och precis det jag letat efter. Hon gick igenom veterinärbesiktningen utan problem, även om jag så här i efterhand kan tycka att den veterinärbesiktningen gick lite fort och inte var så ingående.
Båda mina ponnyer har vi fått tag i via bekanta och det har aldrig varit några problem med någon av dem. Men den här hästen har spökat sen dag 1.
Hon har bockat i stort sett varenda gång jag har ridit henne, varit nervös och konstig hela tiden. Enligt förra ägaren ska hon ha varit såååå snäll och aldrig ha bockat med henne en enda gång.
Vi ringde upp dem med en gång, de påstod att sadeln de skickat med inte var bra. Provade tre olika sadlar, men hästen bara fortsatte. Förra ägaren kom ut och red, hästen gjorde exakt samma sak med henne.
Ringde vet som konstaterade ont i ryggen. Vi har behandlat henne fyra-fem gånger under vintern med en kanonbra equiterapeut, ett tag är hon bra och sen börjar det igen. Hade en sadelutprovare ute som hittade en sadel, som hästen tydligen inte heller kunde ha.
Idag fick jag reda på via en bekant att hästen var ett riktigt litet monster hos förra ägaren. Enligt den här personen ska det vara ett under att jag inte ramlat av och skadat mig riktigt ordentligt. Dessutom ska förra ägaren ha vetat om ryggproblemen.

Jag vet att köpet gick för fort och att vi får skylla oss själva. Men det är vårt första riktiga hästköp, vi var väldigt gröna.
Min fråga nu är, vad ska vi göra? Jag vill abslout inte ha den här hästen, jag är livrädd för henne och jag kan ju inte sälja henne heller utan att tala om hur hon är?

Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

:mad: vilken säljare!

Låter ju helt otroligt att man kan sälja en häst om man vet om hur stora problem den har. Det värsta är, att om köpet skulle gå tillbaka och h*n tar hem hästen igen, så kommer den förmodligen säljas vidare till ännu en ovetande ny ägare :( har du inte möjlighet att triangelmärka och kanske använda som sällskap eller liknande?

Om ägaren visste om ryggproblemen och inte sade något och en normal vet.bes har gjorts så måste det väl ändock finnas något man kan göra? Som köpare har du undersökningsplikt och har du ridit, provat å besiktigat hästen så har du gjort det du kunnat men som köpare har man ju faktiskt upplysningsplikt eller vad det kallas :p dvs man MÅSTE berätta om man vet att hästen har nå knas nånstans eller beter sig underligt.

Ring en advokat eller liknande och bara ställ frågan .

I det här fallet är problemet för TS att hästen inte visat något vid provridnings tillfällena och gått igenom besiktningen UA. Dessutom finns fakta på att sadel som TS använt inte passat hästen. Så nu ligger bevisbördan på TS att visa att hästen hade de här problemen vid köptillfället inte på säljaren att tala om vad som varit tidigare har varit men inte var vid försäljningen.

Det kommer nog blir en dyr omständig process om ni blandar in advokat så både för hästens och er skulle hade jag avlivat. Det finns gott om promenadhästar och har den ryggproblem som kan vara svåra att få rätsida på hade jag avlivat.

:confused:Jag tror du kan få svårt att bevisa att pållen lidit av något innan hon kommit till dig.. Du har ju till och med själv provridit henne utan problem 3 ggr.... Jag kan förstå att du känner dig ledsen, men jag tror inte du kommer kunna vinna det här... Avlivning vore nog en lösning för att dumpa henne vidare känns inte heller vara ett alternativ, man hystar ju inte iväg tydliga problem på nån annan .....:crazy:

Du har väl hästen försäkrad? Åk till klinik och kolla ryggen, säkert tar de plåtar på ryggen. Om det är något så kan ju kliniken intyga att detta varit en längre tid. Om det är "lätt" att åtgärda så kan du ju välja att behålla hästen och försöka få den frisk men säkert göra något åt priset du betalt för hästen.
Om du inte vill behålla och den har ett fel sen gammalt så har du ju det svart på vitt om du varit på kliniken.
Trist situation- hoppas det reder sig till det bästa för både dig och hästen.

Vad jag ser, bla här på Buke, finns det väldigt många människor som gladeligen tar sig an svåra/ouppfostrade/tokiga/skadade hästar.

Så om hästen är "frisk" nu, så sätt ut annons, säg som det är o se hur det går...

Du skriver att ni har behandlat 4-5 gånger med en bra equiterapeut utan långvarigt resultat, att skadan kommer tillbaka ändå? I det fallet skulle jag överväga avlivning, för hästens bästa.. Möjligtvis hitta någon som vill ha den till sällskap.
Du skriver också att när du provred gjorde den ingenting och var jättemysig men nu bockar den varje gång du rider? Det är nästan så man misstänker någon slags drogning eftersom du skriver att hästen var ett "monster" hos förra ägaren också men inte visade någonting när du provred..

Är hästen frisk nu då?
Istället för en massa alternativa så hade jag kört raka vägen till en klinik för lite plåtar och en riktig undersökning. Jag har haft en travare med ryggproblem och det slutade inte bra. Hon var gräslig på alla plan men med full rätt eftersom hon antagligen hade skitont. Så kolla upp hästen och ta bort den för dens egna skull om det skulle vara något som ej går att åtgärda

Vad man skulle vilja och vad som vore det bästa är ju att köpet går tillbaka. Nu har det dock gått en lång tid och, som sagt, bevisbördan ligger på dig att bevisa att problemen fanns innan du köpte henne.
Jag har inte så många goda råd att ge dig, men jag hade frågat en hästjurist och därefter tagit ett beslut om vad jag skulle ha gjort: gå vidare eller ej.

Om du åker till klinik och röntgar, kanske vet kan säga om hästen haft detta mer än bla,bla,bla tid - om så är fallet ,ring en advokat och försök att få köpet hävt.
Om det är så att vet säger att detta aldrig kommer bli bra - fråga om du kan få hästen utdömd, då avlivas den och du får livvärdet från din försäkring.
Om inget av detta funkar - avliva hästen utan ersättning, tråkigt, men bäst för alla.

Lycka till!

Jag utgår från att hästen inte var så dyr. Då kommer sannolikt en tvist att bli dyrare än hästen. Förlust.

Om inte säljaren självmant tar tillbaka hästen hade jag nog låtit det vara, tagit bort hästen om veterinären inte ger något hopp

Jag tycker bestämt att du har skyldighet att låta hästen utredas på klinik. Sen efter det kan du ta ställning till hur du går vidare.

Håller med som en del andra har skrivit, hästen verkar ju inte må vidare bra så avlivning är nog det allra bästa. Hade det bara varit att det personkemin inte stämt hade det varit en annan sak men nu verkar det uppenbart att ingen av er mår bra.

Tycker ni verkligen att man bara ska avliva en häst utan att ens åkt in på klinik och kolla upp den?
Jag är absolut för att avliva om risken är att den far illa, men jag tycker iaf att man som ägare har ansvar att kolla igenom hästen för att se om det går att åtgärda.

Håller med! Hur kan vi avgöra här utan att ha sett hästen ens att den bör avlivas?!!! Klinik är nr 1. Därefter kan man gå vidare.

Självkalart ska man kolla upp en häst ordentligt innan man tar ett sådant beslut.
Men efter vad jag förstår, så har hästen ryggbesvär som behandlats flera ggr utan långvariga resultat.
Och i detta läge, så verkar det som att hästen absolut inte mår bra, vilket den för övrigt troligtvis inte gjort på flera år eftersom dessa problem fanns redan under förra ägarens tid.

Senast ändrad av en moderator:

Man måste väl börja med att utreda vad som orskara ryggbesvären innan man börjar gasta om avlivning? Det kanske är så att ET:n kan fixa symptomen men inte grundorsaken? Åk till klinik och ta beslut först efter deras bedömning tycker jag!

Dessutom är det stor skillnad mellan olika ET och hur de jobbar, så det den ena inte kommer till rätta med kanske en annan klarar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 839
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 611
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 778
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar