Grunder för rida islandshäst

I

Islotta

Hej,

Jag har nyligen upptäckt den fantastiska islandshästen. Har ridit under ett flertal år på "vanliga" hästar, men ska nu börja på ridskola för islandshästar. Tänkte höra om någon här har något tips på bra litteratur/film för att bättre lära sig grunder för att rida islandshäst. -eller om ni kan komma med bra tips direkt här på tråden. Vad är skillnaderna för mig som ryttare i de vanliga gångarterna, är det något jag behöver "lära om". Hur gör man för att få en god tölt etc?

//Lotta

Sv: Grunder för rida islandshäst

Reynir Adalsteinson har skrivit en bok som kort och gott heter "Rida Islandshäst". Den är väldigt lättförstådd, och grunderna till bra ridning står i den. Mycket nöje och lycka till! :)

Tack så mycket för tipset! Ska bli huuur roligt som helst att komma igång med detta, som jag velat göra i flera år, men först nu kunnat ta tag i! Ska bli ooooerhört kul!!!:banana:

Tölten och dess hjälper beror faktiskt mycket på hästen, om den är en fyr- eller femgångare och hur välriden den är osv så det är generellt sett svårt att svara på.

Det som är av yttersta vikt är balansen hos ryttaren. Det känns å andra sidan igen från din tidigare ridning, men en mindre häst påverkas ofta lättare av din (o)balans.

Kolla in www.landsbergaislandshastar.se så har du "gångartsskolan" som visar både gångarter och taktproblem med suveräna förklaringar. Finns en bok också, "Islandshästar" som t ex säljs genom SIF.

Vill du ha tidningen Islandshästen så finns från och med i år ett "prova på"-medlemsskap för reducerad kostnad, det erbjudandet återfinns också på www.icelandichorse.se

Hej och tack till dig också.

Var inne och tittade på gångartsskolan, precis vad jag ville se avseende gångarterna. Mkt bra sida!

(Förresten är hästen på de flesta bilderna där, Frami, ganska så härlig, eller hur?!)

Kolla i så fall efter boken på ditt bibliotek också - den har nämligen Lena Lennartsson som en av författarna och ridkapitlen är mycket läsvärda :)

Jättebra tips! Även om det är träning och åter träning som räknas vilket jag är mkt medveten om, så tänkte jag passa på att lära mig så mycket som möjligt när jag ligger hemma och jäser i soffan...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 539
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka