Grund till hävning av köp

irma

Trådstartare
Anser ni att lynnesfel är ett dolt fel? En häst som stegrar frekvent och som bevisligen gjort det innan köpet också. Säljaren nämnde att hästen testat rejält, men det framgick aldrig på vilket sätt. Har man brustit i undersökningsplikten när man som köpare inte frågat mer?

Sv: Grund till hävning av köp

Ja det tycker jag att man har. Har säljaren sagt att hästen testat bör man ta reda på hur den gjort det.

Om man som köpare anser att det är av vikt frågar man givetvis vidare om detta. Som säljare fördjupar jag mig inte närmare i detaljer när jag väl nämnt förutsättningar för spekulanten, jag förutsätter att man frågar vidare om man vill veta mer.

Det kommer inte att gå under dolt fel för det upptäcks ganska lätt om man provar hästen om den nu reser sig så lätt.
Sedan är det ju anledningen till att den reser sig som är avgörande för om det är ett lynnesfel eller inte. Men det är väldigt ovanligt med lynnesfel hos häst, näst intill omöjligt att häva eller döma ut en p g a det.

Om köparen har brustit i undersökningsplikten eller inte kommer att beror på i vilken lagstiftning som affären har gjorts. Är det en privatperson som köpt av en privatperson så har köparen brustit. Men är de en privatperson som köper av ett företag så är det inte lika själv klart då måste man veta mer om hur det hala har gått till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 022
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka