Grrrrrr...

T

tabasco

Nu blir jag galen!!! Och pållen också!
Alla dessa flugor, bromsar och blinningar käkar upp min häst. Han är som tosig, kliar, springer och hoppar nästan upp i knäet på mig när jag kommer och ger mig den där blicken "matte rädda mig!!"

Vi behöver verkligen tips på medel mot de där kräken :devil:
Vad som helst, hemma gjort eller köpt.
Pållen är brunskäck med mycket vitt och han har ganska tunn hud sp han verkar lida extra av dem.
Jag vill veta allt som kan verka avskräckande...har läst någonstans här om hjorthorns hmm pulver eller vad det var? Finns inte i svergie eller? Hur funkar det?

Hoppas någon kan "rädda" oss
:D

Jo renons har vi just nu. Visst det funkar okej men jag har en känlsa av att det finns något bättre :P På min pålle så funkar renons i typ en timme sen är flugorna på honom igen :(
Sen kan man ju faktiskt dö av sprayflaskor :D Han är livrädd för sprayflaskan men det håller på att tränas bort, allt tar sin tid...

Vi använder lappgubbens hemkokta smörja, något med tjära och eteriska oljor :crazy: funkar superbra :love: ska visst vara läkande också...
Är ganska säker på att jag sett annons för lappgubbens här bland annonserna, så kolla där vetja! :idea:

Jag lägger ett tunt täcke på min och det håller bort de värsta bromsarna. Han har varit helt galen pga av bromsarna men nu är han lugn. :)

jo det skulle ju kunna vara ett alternativ ju :)
Men de biter ju värst under magen och där akyddar ju inte ett vanligt täcke. De där flug och exem täcken kostar lite pengar och med tanke på att han är en täckesmarodör så vet jag inte om jag skulle betala så mycket för ett sånt när det ändå bara kommer hålla ett år :crazy:

ingen som vet något om det här hjorthorns någonting?
Minns ett flugmedel jag hade för ganska längesedan men jag kan bara inte komma ihåg vad det hette. Tror man köpte det på apoteket.

vi använder oss av rb86 och hästarna är ju irreterade visserligen men man får oftast gå å hämta dom i hagen, förutom vissa ibland (vissa är ju mer sociala av sig än vad tillexempel min är i hagen...)
jag använder även mig av äppelcidersvinäger som det har legat vitlöksklyftor i i en vecka eller lite mer, använder det under hakan och under panligen och på sidorna om svansen. i ansiktet eftersom att hon fik flera stora bromsbett där som såg förjävliga och hon har inte fått några nya seddan jag började använda detta medel vilket jag gjorde för mer än en månad seddan :)
å dom där bromsarna, har du sett vilka jävla storlekar det har börjat komma nu, man blir ju för fasiken rädd för dom när man ser dom, är ju 7 cm eller nåt *huga*

RB86 har vi provat innan och jag tycker att det är riktigt bra men det var slut här hemma :(

Äppelcidervinäger och vitlöksklyftor, det ska jag minnsan testa. Jo usch de där bjässarna :crazy: de måste vara nån sorts mutanter eller något, de är hemska. Stackers hästarna blir oroliga så fort de hör ljudet av dem..

jo det hååler jag med om, man har lust att springa in så fort man ser dom, men det kan man ju inte göra man måste ju stå/sitta där ute meddans man håller på å fixar med vattnet och under hela tiden så tänker man: hoppas den inte biter mig, hoppas att den inte biter mig, hoppas att den inte biter mig å så vidare...

Jag har RB86 och tycker att det fungerar ganska bra, men inget hjälper väl helt mot de där största äckligaste bromsarna... Här är de största bromsarna i samma storlek som mindre fåglar! :crazy: :D :)

Mvh Huntress :)

Det har funnits en spray med hjorthorns-någonting, olja tror jag. Det var en sprayflaska (sån flaska som hårspray) men den säljs inte längre vad jag vet. Den var mycket effektiv! :devil:
Jag har ett billigt, tunt bomullstäcke och det hjälper på min, fast det är klart att det inte täcker under magen. :smirk:

Jag använder Nylanders hästkräm, funkar kanon och har en läkande effekt! :)

Switch hjälper inte det minsta mot blinningar och bromsar. Inte enligt min erfarenhet i alla fall...

Jag är ganska säker på att hjorthornsoljan är förbjuden pga miljöskäl! Jag har också hört att den ska vara bra. Jag använder bara chevalet på min häst och det funkar ok, jag tror att vi har sluppit lindrigt undan vad det gäller bremsar i år.

Switch är jag inte så förtjust i även om det är hyfsat bra, räknas till bekämpningsmedel och innehåller massa "medel"

Vi blandar eget i bland också, använder då citronmeliss, vitlök, matolja och vatten
Måste ha i mkt vatten efter som oljan annars kan bränna så späd ut det väl,samma mängd som matoljan och dubbelt, detta tar inte alla knotten så därför bör man kanske ha på tex Renons också

Tänk på att switch bara är för betesgående hästar, det är inte lämpligt ur hälsosynpunkt att hantera en häst mycket om den har så starkt bekämpningsmedel på sig. Desssutom måste man tänka på att inte använda det om hagen innehåller våtmarker där det bor fiskar eller grodor eller nåt, det är skadligt för vattendjur.
Sedan kan man ju fundera hur hälsosamt det är i längden för en häst som har switch på sig sommar efter sommar...

Jo, det är betesgående hästar på åkermark+skog. Och håller med om att man kan undra över hur nyttigt det är samtidigt som man kan undra hur bra angripna och sönderbitna hästar mår, ingen av hästarna har jag upplevt annorlunda på minsta vis under Switchbehandling och sen ska det ju vara helt ok att använda Switch på dräktiga ston vilket man inte skulle kunna om det vore direkt skadligt... Ja jag säger inte rätt eller fel men för mig väger fördelarna tyngre än nackdelarna!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka