Grrrrrr...

Jag har fått rådet att använda vitlök och ingefära (bara riva lite färskt i pållans mat) men har aldrig testat.

Hon verkar inte ha så stora problem med de små odjuren utan en flughuva funkar bra som skydd (sedan är hon svart, vet inte om det hjälper till). Tack och lov!

Ingen av de flugsprayer jag har testat på andra hästar har hjälpt någon längre stund så jag har tyvärr inget bra förslag.

Vid varmt och fint väder står mina pållar inne på dan och ute på natten. Jag har provat renons, hjorthornsolja, RB86,mm,mm. Inget har funkat vidare bra.
Jag har hittat ett som hjälper ett par timmar i alla fall. :idea:
Effol anti-fly! Finns både som spray och som gele. Jag har extremt mycket blinningar och bromsar här hos mig. Två av hästarna drabbas alltid hårdare än dom andra, mörkbruna båda två. :crazy: Till dom hackar jag vitlöksklyftor och ger i maten så blir inte blodet lika attraktivt.
Jag rekomenderar ändå att ta in hästen på dagen så den får lugn och ro!
Lycka till! :)

Jag har alltid använt renons och jag tycker det fungerar ganska bra, men jag måste ha på det både morgon och kväll. I år är det så härligt, jag tror det varit för kallt för att alla bromsar ska kläckas, det är mycket mindre hos oss än vanligt.
I år har jag också prövat Näckens broms-broms, det luktar väldigt mycket, men det verkar fungera väldigt bra. Hästarna kan stå och dåsa bäst de vill! För det är ju hemskt när det är mycket insekter på dem.
Att ha hästarna inne under dagen är ju som nämnts, också ett bra "antiflugmedel".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka