Grovlek på grus?

mian1

Trådstartare
Jag vet att jag är jättetjatig :crazy:

Min lilla stallplan igen... Den har fortfarande inte blivit gjord eftersom stallgolvet gick på mer pengar än beräknat.
Jag funderar över att grusa hela ytan med fint grus/grov sand. Istället för grus först och sand uppe på. Att testa först med bara grus och ifall det blir för hårt kan vi sanda i efterhand.

Vad för grovlek på gruset/sanden bör jag ha? Något speciellt material jag ska fråga efter?

Sv: Grovlek på grus?

Jag fick tips om att man kunde lägga bara 0-18 grus. vi har lagt det på vår servitutväg och sen packat med padda. Det har bara legat i 2 månader men ser väldigt bra ut. Det är blandat sand och fint grus.
Inne på vår gårdsplan där vi vill kunna kratta och ha lite extra snyggt, lade vi på naturgrus, men där går inga hästar.
Ring och kolla med olika firmor, för de brukar ha bra förslag. Det beror ju också lite på vilket material din plan är från början.

mian1 skrev:
Jag vet att jag är jättetjatig :crazy:

Min lilla stallplan igen... Den har fortfarande inte blivit gjord eftersom stallgolvet gick på mer pengar än beräknat.
Jag funderar över att grusa hela ytan med fint grus/grov sand. Istället för grus först och sand uppe på. Att testa först med bara grus och ifall det blir för hårt kan vi sanda i efterhand.

Vad för grovlek på gruset/sanden bör jag ha? Något speciellt material jag ska fråga efter?

Jag tror jag hade gjort så här;

Nu innan vintern lägg SAMKROSS 0-16 och packa med padda.
Samkross är krossat berg och är bättre att använda där man kan då naturgrusåsar är viktiga för grundvattnet. Jag tror dessutom det är miljöavgift på naturgrus. Den här samkrossen kan man (enligt "min" markentreprenör bygga upp 2-3dm packad höjd utifrån vanlig mark utan grövre fyllning i botten.

Kolla hur det blir i vår efter tjällossning. Jämför när det är blött respektive torrt. troligtvis blir det stenhårt och dammigt när det är torrt, men rätt mjukt och fint när det är blött. Då kan du lägga på
naturgrus 0-8 (sånt som man använder i stan när man lägger ned & upp elkabel)

nygammal skrev:
Jag tror jag hade gjort så här;

Nu innan vintern lägg SAMKROSS 0-16 och packa med padda.
Samkross är krossat berg och är bättre att använda där man kan då naturgrusåsar är viktiga för grundvattnet. Jag tror dessutom det är miljöavgift på naturgrus. Den här samkrossen kan man (enligt "min" markentreprenör bygga upp 2-3dm packad höjd utifrån vanlig mark utan grövre fyllning i botten.

Kolla hur det blir i vår efter tjällossning. Jämför när det är blött respektive torrt. troligtvis blir det stenhårt och dammigt när det är torrt, men rätt mjukt och fint när det är blött. Då kan du lägga på
naturgrus 0-8 (sånt som man använder i stan när man lägger ned & upp elkabel)

Dränerar Samkross 0-16 bra? Ska skrapa av ett lager jord i hagen vid insläpp och foderhäckar. Behöver ha något att lägga där för att jämna ut mellan stenar och berg i dagen. Fast materialet behöver vara genomsläppligt i sig.

javill skrev:
Dränerar Samkross 0-16 bra? Ska skrapa av ett lager jord i hagen vid insläpp och foderhäckar. Behöver ha något att lägga där för att jämna ut mellan stenar och berg i dagen. Fast materialet behöver vara genomsläppligt i sig.

När jag lagar vägen packas det otroligt hårt och blir en del av den
på en vecka och då rinner gärna vattnet när det regnar från lagom och uppåt. Vid lätt regn ser man inte så mycket.

Vi skrapade ytjord i shettishagen invid grinden i somras och hällde en skopa som vi krattade ut. Ingen packning dock. Vid ett surhål grävde jag en ytlig ränna som jag lade knytnävsstora stenar i botten som sedan täcktes med detta material. Har inte sett någon pöl där sen och går in med lågskor av misstag ibland. Blev jättebra!

Så jag skulle nog använda detta till det du beskriver . Ibland vill man lägga en fiberduk under för att förhindra att grus och lera blandar sig. Det blir mycket bättre med en duk, men alla gillar inte fiberduk i hagarna. Jag är rädd för att broddade hästar fastnar i kanter och gör oreda av det.

För en gårdsplan där man kör bil/ traktor och håller på med hästar skulle jag rekomendera 0-18, väggrus eller samkross kallat beroende på företag. O-18 är alltså dimensionen på gruset. Det ska vara krossat material för att packa sig. Det dränerar till viss del. Även stenmjöl fungerar bra, vi har det hemma på våra gård, visserligen inga hästar men vi kör dagligen stor lastmaskin fram och tillbaka.
Vill du att det ska fort att få ordning på gårdsplanen så kan du hyra ut en padda men annars så packar det sig ganska snabbt ändå.
Är det lerigt och eländigt så skulle jag börja med en vända 0-30, samkross/bärlager för att det ska dränar bättre och få ordentligt bärighet.

javill skrev:

Jag skulle nog hellre väja 0-30 samkross/bärlager i ditt fall, det dränerar bättre och ger mer bärighet. Vid insläpp kanske till och med makadam.

Det är tänkt att rida och longera på. Vi äger ingen traktor, ännu och det är inte mer än en gång om året som lastbil med hö kör in på planen.
Underlaget är lätt sluttande grus och jord och det är bra självdränering. Skulle det vara hällregn i flera dagar så får vi väl bara låta bli att använda planen tills det torkat upp.
Viktigt är att det inte blir för hårt och att ytan inte är för vass då hästarna är oskodda.
Padda ytan hade vi tänkt, men jag tror att det räcker med en sorts grus och inte olika grovlekar i lager.

mian1 skrev:
Padda ytan hade vi tänkt, men jag tror att det räcker med en sorts grus och inte olika grovlekar i lager.
Det är svårt att få ett bra underlag på bara en sorts grus.

Mackadamm, samkross, väggrus, bärlager och allt det där som innehåller stenmjöl, det blir lätt alldeles för hårt och dammigt på sommaren då det är torrt. Dessutom så är det vasst för oskodda hästfötter.
Kabelgrus ger en fin mjuk yta men blir oerhört tungt att rida i om det blir för tjockt lager av det.
Ett såpass tjockt lager att det dränerar, det blir oerhört tungt för hästarna.
Dessutom så rullar kabelgrus omkring och går i princip inte att packa, vilket är själva idén då det därmed inte heller kan bli hårt.

Inte_Ung skrev:
Det är svårt att få ett bra underlag på bara en sorts grus.

Mackadamm, samkross, väggrus, bärlager och allt det där som innehåller stenmjöl, det blir lätt alldeles för hårt och dammigt på sommaren då det är torrt. Dessutom så är det vasst för oskodda hästfötter.
Kabelgrus ger en fin mjuk yta men blir oerhört tungt att rida i om det blir för tjockt lager av det.
Ett såpass tjockt lager att det dränerar, det blir oerhört tungt för hästarna.
Dessutom så rullar kabelgrus omkring och går i princip inte att packa, vilket är själva idén då det därmed inte heller kan bli hårt.

Om vi grusar i år, innan vintern, kanske vi kan lägga ett lager sand uppe på till våren? Vad ska man ha för grus då? Kan man ha väggrus som botten och toppa med nån centimeter sand?

Ja väggrus i botten i år, så att det blir typ "gårsplan" av alltihopa och så låta det sätta sig blir ju bra.
Just nu och en låååång tid framåt så kommer det att vara blött och mjukt i marken. Vilket gör att det varken kommer att bli hårt eller damma.

Sedan i sommar när alla vägar är hårda, så kanske att du behöver lägga på kabelgrus om även din ridbana blivit för hård.
Men det ser du ju då.
Det kan ju bli bra bara av sig själv också.

Aha jag hade inte fattat att ni ville ha det att rida/longera på. Då är Inte_ungs förslag bättre, andra namn på kabelsand, 0-8, markbäddsand och dräneringssand... ;) Jag har kliat mig i huvudet många gånger när kunder har fått förslag på vad de ska ha för slags grus/sand och jag har inte anning om vad det är... Och många gånger har de hört fel eller uttalar på ett sätt som gör det helt omöjligt att förstå.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 397
Senast: Targa
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 813
Senast: aiquen
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 248
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar