Grovfoder iår?

Sv: Grovfoder iår?

Vårt står fortfararande på åkern och vajjar så fint i vinden :crazy: hoppas på ok väder med bara någon skur söndag-onsdag när vi har planerat att slå om nu vädret håller vad det lovar. Vallarna är gödslade och det ser sjukt mycket ut, högt tätt och grovt. Har fyra hästar, två halvblod 3 respektive 24 år, antar att det blir en faslig massa lusern eller något annat lämpligt till dem för värdena lär ju vara långt ifrån idealet för dem, är dessutom lite nervös för gamlemans tänder... De andra är russ och för en gång skull kommer de väl kunna äta ordentligt med hösilage och inte massa halm.

Ingen annan av hästfolket här omkring har slagit sitt utom ena grannen och han fick 60 mm på det :eek: Bor i Småland men inte där det har regnat som värst...

*KL*

Min producent fick in en hel del i midsommar. Sen vet jag inte riktigt hur det gått, sisådär misstänker jag med tanke på regnet. Jag brukar inte oroas då jag ger andraskörd, men OM det inte slutar regna kommer markerna bli för blöta för det. Förra året fick han in andraskörden i elfte timmen, i OKTOBER. Men med finfina värden utefter vad jag beställt. Kvot på 7. Så än finns gott hopp. Silage.

Grannen slog hö. En del fick han in fint, en del har han fått regn på men skulltorkat. Han har så mycket hö att han försökt skänka bort, men jag har inet sett kvaliten på det. Jag ger dock inte hö så hjälper inte mig.

I övrigt så huvuddelen av de som brukar ta hö gjorde silage vid midsommar för att rädda vad som räddas kan, så här står inte såå mycket kvar på åkrarna, men visst finns det. Ingen aning om värdena. Men det är lätt att anta att det blir en DYR vinter för många.

För egen del hoppas jag verkligen det löser sig då högenergi och lågt srp är helt ofunktionellt för mig, jag kan inte lösa en sådan sits övht utan FETA ponnyer :S

min granne har på 1/3 av alla åkrar han har fått in 800 bal, hela förra året gav 860.. Så han lär ha i överflöd. Han arrenderar utav oss så han tom ringde o bad mig stängsla in en åker extra för att han ska slippa slå.. Hur värdena är vettifan, han analyserar inte. Jag har beställt av en annan bonde, skulle börja med ett lass hö, men tyvärr var det kraftig regnvarning så han fick ta in det en dag för tidigt, så det blev väldigt torrt hösilage. Det rullar vi ut på logen, så det är som hö, grönt, torrt o fint! Verkar vara bra värden i då hästarna går upp i vikt på rätt sätt av det. Men eftersom det var ett litet skifte som bara gav 14 balar så tar jag ingen analys på det. Det gör jag på de andra 100 balarna jag har beställt istället.

Vi fick in alla våra vallar runt 15/6 blev i stort sett full årsranson, har en 2a skörd från 11 kvar så har så det räcker till hela året om 2a skörden i år skulle skita sig men växer på bra på vallarna så blir det bara väder så blir det en rejäl andra skörd också.
Värdena på första skörden per kg/TS blev MJ 10,6 och 90 smrp på ena och MJ 10,6 och smrp 64 på andra så blir ännu ett billigt år där höet täcker behoven lätt.

Om jag fick betala 1,75kr/kg skulle jag jubla av lycka. Då det är få som tar torrhö i "närområdet" så hamnar jag på 2,5kr/kg + moms. Mao 3,125kr/kg...
Skulle jag åka och hämta hö själv så skulle jag hamna på samma kilopris i vilket fall pga bensinen. Kommer bli en fattig vinter. :(

Som sagt, det är startpriset. Han har fått in 5 ton nu. Får han inte in de resterande 15 tonen så kommer priset på mina fem ton gå upp. Redigt. Plus att jag hämtar höet själv, med hästsläp 3+3mil. Mååånga vändor. :cry:

KL

Det verkar finnas en hel del foderkunninga i den här tråden så jag passar på att fråga..
Bonden ringde mig imorse och sa att det såg lovande ut för tork nu och ville bara dubbelkolla så att jag verkligen ville ha..
Absolut sa jag och slog nästan frivolter av glädje. Ok han skulle ut och slå med en gång.

Imorse var den klarblå himmel och strålande sol. Ingen vädersajt varnade för regn.. Men nu sitter jag här och kollar på när regnet fullkommligt öser ner utanför..

Vad händer med gräset när det kommer regn på det och det redan är slaget??

Så länge det inte har hunnit börja torka vilket det ju inte borde ha om det är slaget idag så är det ingen fara tar bara längre tid att torka då det ligger i blött, det är när det redan torkat ett par dagar innan det får regn som det tar skada.
Vi hade samma i år det kom en rejäl hastigt uppkommen lokal regnskur ett par timmar efter vi hugget, vi lät marken mellan strängarna torka upp fram till lunch dagen efter sen vände vi och flyttade strängarna till den torra ytan så att det kom bort från den blöta marken och detre blöta i botten kom upp, blev kanonfint och torkade fint.

Här växer det för övrigt på som sjutton på det lägre liggande fältet vid bäcken är nu bara strax efter en månad sedan vi slog det och gräset är redan knähögt igen trots att vi inte ens har gödat för en andra skörd då vi bara behöver ett fåtal balar till för att täcka hela behovet och det blir det lätt ändå utan gödning. Här säger prognosen högsommar fram till fredag kväll och det hade varit helt kanon att slå av det som hö redan nu så hade vi haft allt vi behövde MEN vi fick skyfall varianten med en halvmeter vatten i källaren (har aldrig varit med om sådant regn förr) i torsdagskväll marken har tagit upp det bra men inte en chans att de kan köra ut med maskinerna på det lågt liggande fältet då slutar det som det gjorde vid andra skörden ifjor på det fältet med en fastkörd press som får dras loss och stora delen av fältet sönderkört. Så himla typiskt när det tom ser ut att bli riktigt höväder grrrrrrrrrrrrrr.

Andra skörd alltså ? Är det första så lär det ju inte vara några bra värden lär ju tvärtom vara katastrof låga.

Beror en del på gödsling, grässlag, vallanalys osv med.

Jag har fått SENA förstaskördar med stuterivärden från mina två lev (hö resp silage).

Så det kan gå ändå, även om motsatsen är vanligare.

Beror en del på gödsling, grässlag, vallanalys osv med.

Jag har fått SENA förstaskördar med stuterivärden från mina två lev (hö resp silage).

Så det kan gå ändå, även om motsatsen är vanligare.

Om någon som inte är bosatt i absolut nordligaste lappland får stuterivärden på en första skörd sista veckan i juli finns det bara ett svar på hur det gått till, analysen är helt uppåt väggarna fel. Gräset har sin växtfas och sin blomning när gräset gått i blom vilket sker i junimånad sen rasar proteinvärdena neråt gödning påverkar inte ett dugg vilka värden du skall få endast vilken mängd.
Så sent gräs som blommar först i mitten på juli finns inte därav är det vid normala väderförhållande en total omöjlighet att få stuterivärden i slutet på juli oavsett vad du gör för att få stuterivärden måste gräset tas precis efter det gått i blom sen dyker det kraftigt i protein, 2 veckor efter och du har ett halvbra mulle hö efter det har du skit.

För en del år sen tog vi reda på grannens tröskhö. (Eller frö-halm kallar en del det).
Dvs han odlade timotej-vallar, där han tröskade fröna. Han hade inte skärbordet speciellt långt ner, så de finaste och grönaste bladen gick aldrig igenom tröskan.
Men ändå låg protein-halten på gräset på 30. Jag tvivlar inte på att man kunnat komma upp mot 60 om man tagit gräset efter backen.

För en del år sen tog vi reda på grannens tröskhö. (Eller frö-halm kallar en del det).
Dvs han odlade timotej-vallar, där han tröskade fröna. Han hade inte skärbordet speciellt långt ner, så de finaste och grönaste bladen gick aldrig igenom tröskan.
Men ändå låg protein-halten på gräset på 30. Jag tvivlar inte på att man kunnat komma upp mot 60 om man tagit gräset efter backen.

Fullt normalt värde för gräsfröhalm som skördas i rätt tid men några 60 kommer man aldrig upp till på gräsfröhalm det skördas ju efter blomning men innan stänglarna fröat = bara kort tid efter man skördar ridhästhö, här nere brukar gräsfröna skördas ungefär första veckan i juli normal år = ungefär en vecka efter ridhästhöet skördas och då brukar proteinvärdet i gräsfröhalmen ligga mellan 25-30 sen ramlar fröna av gräset och det är för sent att skörda gräsfrö för då finns det inga kvar på gräset.

Proteintappet går fort efter blomning som du säkert vet minst 10 gram per vecka ibland mer ifjor tex var det flera som inte fick in sitt pga vädret förrän slutet av juli och de jag sett analyser på låg mellan 7-16 smrp så väldigt långt ifrån några bra värden, speciellt med tanke på att energivärdet i hö fortsätter att hålla höga värden vilket det inte gör i gräsfröhalm som har betydligt lägre energivärden och därför inte får lika katastrofal kvot som sent skördat hö.

Puh, dela upp det du skriver med meningar med punkt emellan, så kanske man orkar läsa.

Men jag förstår att du menar att jag har fel. Men jag menar att jag att jag har rätt. Jag är rätt mycket bonde, och har koll.

Fast man kan ju ha baljväxter också i vallen, då kan man få bra värden på förstaskörd tagen i augusti. I skåne ;).

Puh, dela upp det du skriver med meningar med punkt emellan, så kanske man orkar läsa.

Men jag förstår att du menar att jag har fel. Men jag menar att jag att jag har rätt. Jag är rätt mycket bonde, och har koll.

Uppenbarligen har du ju inte det iom att du inte vet att runt 30 smrp är fullt normalt för gräsfröhalm som det heter ni skördade. Du verkar ju inte ha allt för mkt koll på det du skrev i texten i alla fall.

Men jisses. Det var ju du som påstod att man inte kunde få skapliga värden på sen förstaskörd.
Och nu har du ändrat dig?

Skit samma. Det är tråkigt att diskutera när du är inblandad, eftersom du inte kan tro att nån annan kan ha rätt, vad det än gäller.
Jag skulle bara hålla med Alexandra W.

Om någon som inte är bosatt i absolut nordligaste lappland får stuterivärden på en första skörd sista veckan i juli finns det bara ett svar på hur det gått till, analysen är helt uppåt väggarna fel. Gräset har sin växtfas och sin blomning när gräset gått i blom vilket sker i junimånad sen rasar proteinvärdena neråt gödning påverkar inte ett dugg vilka värden du skall få endast vilken mängd.
Så sent gräs som blommar först i mitten på juli finns inte därav är det vid normala väderförhållande en total omöjlighet att få stuterivärden i slutet på juli oavsett vad du gör för att få stuterivärden måste gräset tas precis efter det gått i blom sen dyker det kraftigt i protein, 2 veckor efter och du har ett halvbra mulle hö efter det har du skit.

Inte ett dugg fel på analysen. Dock HÖG klöverinblandning ;)

Första fallet var en förstaskörd hö tagen i slutet av juli. Jag fick analys med det. Jag trodde inte en sekund på analysen så jag analyserade om. Får en i princip identisk analys. Nån decimals skillnad. MJ på 8,5 och en kvot på strax över 10. Jag ringde bonden och frågade om han verkligen inte blandat ihop skördarna. Nix, han hade inte tagit NÅT förrän där i sl av juli/början av aug, men flinade och tyckte "men jag har gödslat och vallanalyserat och gödslat igen - och så gäller det att så rätt grejer med"

Jag var fortsatt skeptisk, men "hästarna gick på det med" - dvs hullet stämde med vad de enligt analysen fick i sig.

Silaget var en förstaskörd slagen i augusti. Den bonden får nästan otäckt jämna värden år efter år efter år. Dåligt år, bra år, sen skörd, tidig skörd - man kan misstänka han kopierar analyser och ändrar decimaler. Men analyserna är sanna.

Förra året förresten, så togs "min skörd", som är andraskörd, i mitten på OKTOBER.. (Det regnade och regnade och regnade, det var för blött för att komma ut med maskinerna på åkrarna). Jag hade PANIK, milt sagt.

Resultatet? 11 MJ och 76 gr SRP/kg TS. Ungefär 50% klöver.

Jag har insett att en skicklig producent närmast kan TROLLA med att så rätt gröda, riktad gödsling samt att använda vallanalys och skörda 'rätt dag'.

Bor för övrigt i norra Uppland, ganska mitt emellan Uppsala och Gävle.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 820
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama