Grovfoder iår?

Sv: Grovfoder iår?

Fick in hösilaget sent i år pga att det var för blött för maskinerna att ta sig ut till fälten!
Inte roliga värden:
Per kg foder
Smb råprot. 27
Energi 6.4
En kvot på 4.2!!
Ca 2.3
P 1
Och jag som alltid fått så bra värden innan :(
Svårt att få ihop en bra foderstat även om jag lägger till en del lusernpellets, och mineralfoder med mycket fosfor.

Tog in hösilage 22 juli och fick denna analysen. Försöker fortfarande klura och läsa mig till alla värden. Har inte gjort foderstat ännu för vintern men hoppas att det ska gå.

Per kg foder.
TS 61
Smältbart Råprotein 48
MJ 6,0
Kalcium 3,1
Fosfor 1,4
Magnesium 1,5
Kalium 8,2
Socker 51

Är analysen från Eurofins?

*KL*

Vårt hösilage var inte som jag hoppats på med min kräsna och något svårfödda fyraåring... Stallet fick in skörden sent denna gång, pga regnet, som säkert många andra också råkat ut för..

TS 72%
Sbrp 28 g/kg foder (!)
MJ 72, vilket ger en kvot på 3,8(!)
Ca 1,5
P 1,4
Mg 0,6

Svårt hösilage att få ihop en vettig foderstat på till en något svårfödd och kräsen häst.. Han är verkligen inte förtjust i kraftfoder och vill maximum äta 10-11 kg hösilage. Jag har aldrig varit med om en häst som inte gillar betfor, för att ta det som exempel och varken Krafft Muskel eller lusern rör han. Jag har löst det med att ge Mustang Protein+, som han äter med viss tvekan och blandat detta med ett Müslifoder, som han äter med bättre aptit. Det verkar hittills funka bra ;)

8,4% Ts ”socker” är lågt särskilt om man betänker att Agrilab enligt deras egen information mäter WSC (socker + fruktan) och inte socker. Detta hösilage skulle passa utmärkt till en fånghäst.

Är ju inte jätte kunnig på det här med socker men hör att det är bra om det ligger under 10%. Detta var en nysådd vall oxå så jag kan väl inte vara gladare än så här när det gäller sockerhalten. Hoppas att det inte blir problem med balarna bara, fick slänga väldigt många förra året och vi vet inte riktigt varför de blev dåliga. Några sa för lite socker för att processen skulle starta i balarna och det kan varit för gammal vall som ej varit plöjd på länge.
Sådden är en blandning av ängsvinge, klöver, raj och timotej och annat, tyvärr väldigt mycket ogräs i det oxå.

*knapp*

Har precis fått analysen på mitt, är nöjd! :)
TS 86%, 8,8 MJ och 78g SMRP per kg TS. Har i stallet en normalfödd 2-åring, en 4-åring åt det svårfödda hållet (mest pga att han inte äter så mycket i mängd räknat) och ett mycket lättfött dräktigt sto, visst borde jag kunna få ihop det bra?!

Jag tar inte heller in själv men har en bra bonde med bra pris. Dock vet jag inte hur jag skall lösa detta... Ca 13.64 g/kg foder och P 2.16 g/kg foder. Har aldrig hört om så högt calcium värde. Hur skall jag någonsin kunna få upp fosforvärdet så kvoten blir acceptabel.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 820
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama