Grovfoder iår?

Sv: Grovfoder iår?

Vårt är inne sedan början av juli, finns massor :) Hö i småbal.

De vi köper av är grymt skickliga på att få in bra hö på rätt tidpunkt och vid rätt väderlek. Fattar inte hur de lyckas hela tiden!
Fin hygienisk kvalitet också. Inte orolig för att proteinet blir för lågt, brukar vara för högt om något.

Senast ändrad:

Vi har haft de ganska bra här, många bönder hann få en första skörd innan midsommar sen en nu ^^ men inte alls som innan så höpriserna höjs... men har en bonde här som tog ner sitt hö under regnperioden alltså det var luftfuktighet på 90% och regnade non stop i en vecka, sen torkade det upp och höet torkade och idag åkte jag förbi och såg att dom plastat det (kom en regnskur på det inatt) idag plastade dom det. kommer det verkligen funka??

Men jisses. Det var ju du som påstod att man inte kunde få skapliga värden på sen förstaskörd.
Och nu har du ändrat dig?

Skit samma. Det är tråkigt att diskutera när du är inblandad, eftersom du inte kan tro att nån annan kan ha rätt, vad det än gäller.
Jag skulle bara hålla med Alexandra W.

Sen när räknas 30 som skapliga värden ? Och som sagt 30 ligger gräsfröhalm på om den är skördad i rätt tid vilket inte är sista veckan i juli utan vanligast ungefär första veckan i juli alltså mer än 3 veckor tidigare sista veckan i juli ligger den inte på några 30 utan förr 8-10 möjligen.

Jag skulle gråta om jag fick in ett hö med 30 i smrp eftersom energin är fortsatt hög så lär det ha en kvot på mellan 3 och 4 och alltså vara katastrof att fodra de flesta med om man inte älskar att lägga en förmögenhet på att proteinkompletera för att få en vettig kvot.

Med 30 går det att få ihop foderstater till de flesta vuxna ridhästar.

Och här tröskas inte timotejfrö första veckan i juli. Det brukar göras i augusti.
Om inte du vet bättre än jag hur min granne sköter sitt lantbruk?

Jag måste säga att jag tycker det är synd att du envisas med att tala om att andra har fel bara för att de inte tycker exakt som du gör eller har andra erfarenheter än du har. Detta sker väldigt ofta och väldigt ofta så gäller det folk som är oerhört kunniga (som tex CK). Jag ser det som att du kan mycket men detta envisa tjafsande om att alla andra har fel gör att du förlorar stort i trovärdighet rent generellt. Lite eftertanke och eventuellt ett inlägg om att du aldrig sett fenomenet i fråga eller en diskussion om hur det kan bli så skulle öka din trovärdighet avsevärt.
Nu vet jag att CK är fullt kapabel att svara för sig själv så detta inlägg är endast riktat till dig.
I övrgit har även jag sett användbara värden på mycket sent slaget foder jag med (1:skörd i slutet på juli kvot 5,1). Visst krävde det protein men det var iallafall inga 2,5 eller värre i kvot

Kl.

Vi slog förra helgen och tog in en förstaskörd tors-fre. Köpte stället i vintras och håller som bäst på att bygga stall. Har en liten remsa på ca 1,4 ha arrenderad som hästhage som varit vall tills nu och bara klippts ner under flera år. Hästarna kommer dock inte hit förrän om en månad så tänkte slå lite och se om man fick in lite extra tilltugg till hästarna till vintern. Blev ca 8 ton!!! :0 hehe, så med så mkt hö till bara arbetskostnad till bonden har jag råd att ge ett par kg lucern om dagen om det behövs och värdena inte är perfekta.. Men det ser fint ut! Lite klöver i också. Skickar in analys så får vi se!

kl
Vi tog vårt 21 juni, och fick in många balar, men värdena var inte vad jag hoppats på :(

Värdena/kg ts

smpr :54
MJ : 11,1
ca: 3.2
P: 2,4

Någon som har tips på bra protein foder som är lätt att få tag i?

kl

Då har vi fått analysen på årets foder. Pga vädret så har vi för första gången fått plasta istället för små balar av hö. Det slogs 4/7 och pressades 8/7.

Värdena/ kg ts

smrp: 72
MJ: 10,2
Ca: 5,5
P: 2,9

TS: 61 % (togs några timmar innan det pressades)

Kan detta fungera till halvblod som utför ett lätt arbete? (Är ny på analyser)

kl

Då har vi fått analysen på årets foder. Pga vädret så har vi för första gången fått plasta istället för små balar av hö. Det slogs 4/7 och pressades 8/7.

Värdena/ kg ts

smrp: 72
MJ: 10,2
Ca: 5,5
P: 2,9

TS: 61 % (togs några timmar innan det pressades)

Kan detta fungera till halvblod som utför ett lätt arbete? (Är ny på analyser)

Gratulerar, ett alldeles utmärkt foder till en 'normal hobbyhäst/ridhäst'. Du har en kvot mellan protein och energi på 7, vilket innebär att du kan ge hästen så mycket hösilage som den är lagom i hull på och proteinet 'följer med'. Du behöver alltså inte ge proteintillskott eller liknande.

Du behöver för en normalfödd häst inte ge kraftfoder alls med det hösilaget, inte förrän om fri tillgång inte räcker till för hullet (dvs den inte orkar äta så mycket som den behöver för att hålla hullet). Och då kan du ge nästan vilket kraftfoder du vill/känner för.

Gissningsvis hamnar du ganska bra någonstans kring 15 kg av det där. Mineralerna har jag inte kikat på dock.

Så, luta dig tillbaka, andas ut och se fram emot en enkel, behaglig och billig vinter! (Om du inte har ett svårfött spektakel som är kinkig med att äta) =)

Vad skönt då kan jag andas ut. Då bör den ena iallafall klara sig på bara grovfodret och den andra får vi nog komplettera lite till under senvintern eventuellt (Hon brukar falla ur ganska lätt under senvintern)

KL

*halvsuck* Fick analysen via stallägaren igår, som hade använt någon foderkonsulent som tyckte det var jättebra hö, men kvoten ligger på 10.1...?

(kg/TS)
Smältbart råprotein 96
omsättningsbar energi 8,3

Jag vet inte, jag tycker kvoten är för hög jag...? Flocken är allt från shettis till halvblod, ingen extremt svårfödd.

Min erfarenhet är att lättfödda hästar (min i alla fall) håller sig bättre med en högre kvot än en lägre. Och ett överskott från grovfodret är inte så illa. Kanske tom bränner lite energi för att brytas ned.
Det var ju dock i högsta laget med energin. Blir kanske att spä ut med halm.

Vi har tillgång till gräsfröhalm. Räknade snabbt att shettisen skulle då få ca 5 kg hö, islandshästen 7 kg och de stora runt 10 kg (skiljer lite i vikt, ålder och ridning), mitt halvblod har inte gått under 12-14 kg på bra många år... Men då har vi ju gräsfröhalmen, någon som vet vad det brukar ligga på i värde?

Vår analys kom idag, helt fantastiskt bra ju & det är en andraskörd ändå:

TS 85%
Smältbart råprotein 71g/kg foder
Energi 9,3 MJ/kg foder

Kvot på 7,6 ungefär! :laugh:

Tog in hösilage 22 juli och fick denna analysen. Försöker fortfarande klura och läsa mig till alla värden. Har inte gjort foderstat ännu för vintern men hoppas att det ska gå.

Per kg foder.
TS 61
Smältbart Råprotein 48
MJ 6,0
Kalcium 3,1
Fosfor 1,4
Magnesium 1,5
Kalium 8,2
Socker 51

Har inga svårfödda hästar, så vad tror ni kan det fungera??
Helt plötsligt har jag fått hjärnsläpp men räknar man på per kg foder eller per kg ts. Är det inte så att man tar per kg foder * ts eller nått? Nu blir det till att lusläsa alla papper igen :)

*kl*

Hänger på Lady_vip och undrar om någon vet hur det är med sockerhalten på gräsförhalm?

Jag kan tycka att det inte borde finnas nåt mycket socker kvar.

Du får ju en kvot på 8 så det är väl helt okej vad jag kan se. Jag räknar i freefarm, tycker iaf man får bra riktvärden.

Vi har tillgång till gräsfröhalm. Räknade snabbt att shettisen skulle då få ca 5 kg hö, islandshästen 7 kg och de stora runt 10 kg (skiljer lite i vikt, ålder och ridning), mitt halvblod har inte gått under 12-14 kg på bra många år... Men då har vi ju gräsfröhalmen, någon som vet vad det brukar ligga på i värde?

Nu hittade jag i Plancks Hästens näringsbehov;
/kg TS
MJ 6,6
Protein 29 g smbrp
Ca 3,3 g
P 1,4
Mg 1,4

Dock står det inget om socker, tyvärr.

Vi har köpt jättefint hö med helt OK värden för oss. Minns inte exakt, men MJ 7 och smrp 32 har jag för mig. För våra hästar var det bra, då kan vi ge en större mängd och det räckte att komplettera med lite lucern :)

Gammelhästen ska få ett hösilage inne som är lite högre värden på, men det minns jag inte exakt vad det låg på.

Bonden som tog höet är väldigt duktig så han hade slagit precis efter midsommar och fått in nästan allt som han tänkt, iaf så vi kunde köpa 12 ton utan problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 820
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama