Grovfoder iår?

arabia

Trådstartare
Har en stark känsla av att vi kommer få skitvärden på vårt grovfoder iår pga allt regnande, vi har lyckats plasta in en vall än så länge o det blev 23 balar, räcker inte långt till 20 stora pållar. Hoppas snart på lite uppehåll så vi kan slå resten. Värdena kommer bli värdelösa, vilket innebär mkt extra foder i vinter (dyrt). Tur vi har en del kvar från förra året, detta hade vi tänkt sälja men kommer hålla hårt i dom balarna.

Hur ser det ut hos er?

Sv: Grovfoder iår?

Vårat hösilage slogs den 2/7 (Sthlm), och jag hade önskat lite högre värden. Men detta funkar för våra hästar då de går på fri tillgång, så de får proteinbehoven uppfyllda utan en massa tillskott ändå. Kanske behöver mitt fullblod lite extra, men hon är ganska så svårfödd.

Anger per kg Ts då jag tog prover ute på vallen redan dagen efter att det slagits. Jag har önskat ts ca 65%, få se när vi börjar fodra med det och jag kan kolla korrekt ts-halt vad den ligger på:). Men tippar på 65-70%.

Smrp 49 g/ kg ts
Mj 9,8 g/kg ts
Ca 2,8 g kg/ts
P 1,8 g kg/ts
Mg 1,1 g kg/ts

Hästarna äter ca 20-23 kg/var per dag på fritt!

Jag pratade med bonden igår och han har fått endel slaget men inte allt. Han talade också om att i år kan han inte garantera några värden utan det blir som det blir. Med tanke på hur blött det är i markerna så förstår jag vad han menar. Det blir till att köpa hem mycket proteinfoder nu.
Jag tror att många hästägare kommer få sig en chock härikring. Mycket står kvar på gärdena och iallafall min bonde kommer endast slå det han har beställning på. Gissar att det blir ont om grovfoder till vintern för de som inte planerat och bokat i tid.

Stackare... Ja ni har haft mer otur med vädret än vad vi i stockholm har haft, och ändå har det regnat MYCKET här:crazy:.

Vi fick in vårt strax före midsommar men fick inte de värden jag trott (hoppats) 7MJ 36g smb/kg foder, 64% Ts. Välgödslad vall hjälpte inte. Trist då vi har svårfödda fullblod som redan äter mycket kraftfoder.......

Här fick stallägarn in silaget för dryga veckan sen, dock så har han fortfarande 15 tunnland kvar som han ej hunnit slå pga slåttermaskinen pajade en gång sen kom det ju mer regn...
Som tur är så har han nästan 40 bal kvar av förra årets första skörd.
Vet inga värden på årets ännu.
Sen får vi väl se hur andra skörden blir, förra året så var det den som nästan regnade bort, togs inte förrän i september då. :grin:

Vi fick skapligt hösilage. Slog tisdag före midsommar.
Jag anger värdena i kg/ts.

MJ 9,8 smrp 59

Har en stark känsla av att vi kommer få skitvärden på vårt grovfoder iår pga allt regnande, vi har lyckats plasta in en vall än så länge o det blev 23 balar, räcker inte långt till 20 stora pållar. Hoppas snart på lite uppehåll så vi kan slå resten. Värdena kommer bli värdelösa, vilket innebär mkt extra foder i vinter (dyrt). Tur vi har en del kvar från förra året, detta hade vi tänkt sälja men kommer hålla hårt i dom balarna.

Hur ser det ut hos er?
Jag fick Mj: 7,5 och smrp 53 så jag är supernöjd. Vårt hö slogs den 5/7. Det är en gammal vall som inte gödslas, så man kan inte förvänta sig superhö (brukar ligga runt 7 i MJ och mellan 35 och 45 i smrp normalt) Jag tror att den kalla våren gjorde att vi fick så bra värden som vi fick i år:banana:

Här togs det runt midsommar i alla fall. Men vi får väl se vad det blir för värden på maten. Tror att det blev
160 balar första skörden, men det räcker inte långt. Men det ska tas en till skörd.

Grannbonden fick in torrhö, runt 26 ton tror jag. har inga värden på det men han lyckades pricka in när vi hade uppehåll flera dagar i sträck. Men då körde han också nästan dygnet runt. Kommer nog bli hö därifrån, de andra i mitt stall tyckte han var för dyr.
Det mesta som slås här går till kossorna så vi får tyvärr leta oss längre ut i länet efter grovfoder annars och det kommer inte bli billigt i år har jag en känsla av. Fjolårshö är helt omöjligt att få tag på... Hoppas bara att lagringen ska gå bra också!

Ni som fått in rt grovfoder kan ju å en kan slå svara superglada, här är det ju inte slaget än, bara regnar o regnar, behöver ha några dagar med uppehåll skiten, är så trött på detta så snart säljer jag av resten oxå

skriva kan jag tydligen inte heller
Är glad för er som fått in ert grovfoder, här ärdet som sagt inte slaget än, trött på denna skiten nu o snart överväger jag o sälja av resten oxå
4de sommaren med regn på raken

Har pratat med fyra olika bönder och alla låter lika bekymrade.
3 av dem har fått in endast 5-10 ton och har ungefär lika mycket ståendes på åkrarna som de inte kan ta in pga vädret :(
Den fjärde har inte hunnit ta in ett strå och är orolig.
Köpte hö senast idag och betalade 1.75/kg för småbal torrhö och det var väl mest bara för att jag känner bonnen väl. Men även han sa att detta bara är startpriset.
Det kommer bli DYRT att ha häst i vinter, minst sagt. Jag har bokat ca 6 ton men behöver ca 4 ton till. Kanske får jag köpa det hos "min" bonde, men det är beroende på hur mycket han lyckas ta in nu.
Det jag köpte idag har jag ingen analys på men är från 3 regnfria dagar så det känns i alla fall fräscht.

Usch. Bävar.

Jag fick Mj: 7,5 och smrp 53 så jag är supernöjd. Vårt hö slogs den 5/7. Det är en gammal vall som inte gödslas, så man kan inte förvänta sig superhö (brukar ligga runt 7 i MJ och mellan 35 och 45 i smrp normalt) Jag tror att den kalla våren gjorde att vi fick så bra värden som vi fick i år:banana:

April månad mörk och kall, fyller bondens lada all :D

Vårt slogs tisdagen innan midsommar. Tack gode gud för det med tanke på hur det fortsatt. :crazy: Trodde det skulle bli högre värden men är ändå nöjd. Värden/kg TS blev 10.2 Mj och 66 g smrp

Vi brukar alltid få vänta tills bönderna tagit sitt då vi hyr in både maskiner och personal för själva balningen och plastningen så det brukar först bli veckan efter midsommar. Jag tror dock att då våren var så kall så fick de inte in sina förstaskördar tidigt nog (brukar slås i början av maj, nu var det först typ sista veckan i maj) för att sen kunna slå andra skörden runt midsommar vilket gjorde att de var "lediga" tidigare, något jag tackar för som gärna har mer protein till mina. :laugh:

Här står oxå det tänka höt fortfarande på åkern hoppas dock att vi får in något i år vilket vi inte fick förra året, tror det blir svårare att köpa denna vinter än den som var.
Bor någon mil nedanför Göteborg.

Kram och hoppa på sol snart.

Kollade nu på smhi av tio dagar blir det uppehåll 1 dag, kul men lite bättre på yr då det värkar bil hyfsat nästa helg hoppas hoppas yr har rätt.

Kram

Vi hade tur med vädret dvs 3 dar med bra väder efter 1/7 och fick in ca 90 ton hösilage till 24 lättfödda hästar :eek:. Vet inte värdena ännu men på samma vall förra året hade vi bra värden med ungefär samma förutsättningar.

Hur ser det ut hos er?

Vi fick 227 balar till 25 hästar.:cool:

Nu slår ju inte jag ngt eget hö men har ringt och pratat med 2 st av "mina" bonnar eller vad man ska säga
och den ena har lyckats slå lite hösilage, men inget vanligt hö och den andra har inte slått ngt över huvudtaget..
Det bara regnar och regnar och regnar....

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 820
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama