Grova ord bland ridande unga

Anonymous

Trådstartare
Postade en tråd på en annan sida med många unga ryttare och fick bara kommentarer om att jag var dum i huvudet för vad jag tyckte.
Jag tänker inte säga vad det var om men jag tycker själv att jag formulerade mig med vad det handlade om, vad jag tänkte om det och vad andra tänkte och om de upplevt samma sak, men bara för att en kort mening formulerades med ett dåligt ordval så fick jag så många nervärderande kommentarer.
Jag fick kommentarer som inte alls hade att göra med ämnet.
jag kände mig så otroligt nervärderad och blev såklart även ledsen.

Här på buke känner jag att folk är lite mognare eftersom medelåldern ligger lite högre också.

Känner ni också att speciellt unga ryttare nervärderar andra för vad de tycker och tänker även fast ingen av personerna har rätt eller fel. Man måste ju få tycka och tänka utan att folket i cyberrymden släpper lös kraken.
 
Sv: Grova ord bland ridande unga

Det kan förvisso vara som du beskriver. Då jag tror att kommunikation över nätet är så "speciellt" att det tar ett tag att lära sig. Man läser det faktiskt skrivna och tolkar ofta efter humör. Om man då har behov att trycka ner andra kanske för att man haft en skitdag så kanske det kommer fram för man vet inte vem man skriver till,vad den har för erfarenheter och tolkar enbart efter vad som faktiskt står skrivet och glömmer bort att det finns en förmodligen mångfasetterad person bakom det skrivna.
Men jag tror och hoppas att man med åren blir mer skicklig på att skriva sina inlägg så att de förstås rätt- samt när man är svarande i att komma ihåg att inte skriva nedsättande- om något man reagerar starkt emot vid första inläsning- utan då kanske istället förhöra sig om detaljer och om man förstått rätt.
Jag tror att man lätt upplever nätet som en skyddad bubbla och glömmer bort att det finns en verklighet där bakom. Det är som att lägga ut bilder, är man grön så tänker man inte på att med en enkel delning så kan man ha delat till hela världen.

Och ja, jag har också varit med om att känna mig nedtryckt-på andra forum- av anledning jag inte fattat varför jag trots trevligt bemötande här på buke är lite skygg och lättkränkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Grova ord bland ridande unga

*svarar båda*

Det är väl det att Buke är (tack och lov) hårt modererat jämfört med många andra forum. Även om man tillåter mycket så har man nolltolerans mot personliga påhopp.

Jag tycker att Buke är ett väldigt bra forum där moderatorerna är duktiga på att se till att folk håller sig i skinnet.
 
Sv: Grova ord bland ridande unga

Det har med all säkerhet inget att göra med att det är unga ryttare, i så fall snarare att de är unga, ryttare är också människor som dessutom till hör många andra kategorier. De kan även vara skolelever, dyslektiker, syskon, fans av någon musikgrupp, iphone ägare, pendlare osv. Utan att veta vad du skrivit och fått för svar är det omöjligt att värdera just den konversatioen. Det kan vara osedvanligt klumpiga otrevliga svar men också att du överreagerar eller att ditt inlägg upplevdes som otrevligt. Om du ni inte gillar tonen där så är det bara att undvika sidan.
 
Sv: Grova ord bland ridande unga

Det gäller väl inte bara ridande unga, utan många unga i allmänhet. (Inte alla!) Man är mitt uppe i en frigörelseprocess och kanske blir lite kaxigare än vad man var som yngre.

Jag har sett helt galna kommentarer bland unga som diskuterar på nätet. Orden "hora", "äcklig" och "efterbliven" slängs iväg titt som tätt och det hela är mer tjafs och bråk istället för diskussion. Men då får man komma ihåg att de inte är vuxna ännu! Givetvis är det oacceptabelt men ofta kommer de grova orden i brist på annat vettigt att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 920
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp