Grönt kort och licens

C

carsan

Hej!
Undrar om man ska ha licens på klasserna cr och pp i distansridning.
Ska man ha grönt kort fast det är clearround?
Vill ha snabbt svar från en ivrig nybörjare.

Sv: Grönt kort och licens

I alla distansklasser måste du ha grönt kort, samt lokal licens för ryttaren. Det finns vissa undantagsfall, men det brukar stå på proppen.

Finns det olika licenser för ryttaren. Såg att den kostade 850kr, var det lokal eller har jag kollat fel. När krävs licens för hästen då?

För CR behöver du ha en lokal licens. Lokal licens för ryttaren kostar 200:-. För att lösa en sån behöver du vara medlem i en klubb och ha tagit grönt kort. Här kan du ansöka om licens från Ridsportförbundet.

Hästen behöver ha licens i klasserna som är längre än 50 km.

Här är en länk till Ridsportförbundets licensguide. Och här hittar du prislistan för de olika licenserna.

Finns det olika licenser för ryttaren. Såg att den kostade 850kr, var det lokal eller har jag kollat fel. När krävs licens för hästen då?

Hej!
Upp till och med 79 km så räcker det med lokallicens för ryttaren och den kostar 200:-.
När du ska starta 80 km och uppåt så behövs häst/ponnylicens och senior/juniorlicens.

Länk till SRFs licensguide, http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/

/Camilla

Tackar Tackar. Då gäller det att hitta vart man kan ta grönt kort då.
Tänkte hinna med och prova en pp på edsbyritten men det brinner i knutarna om jag ska hinna ta grönt kort.
Undrar om man kan ta det utanför sin klubb om dom inte tänker ha en kurs?spännande!!

Grönt kort kan du nog ta i vilken klubb som helst.

Licens för häst/ponny behövs från och med regional tävling och uppåt. Enligt TR avses med regional tävling "Högst klass med en distans mellan 51–80 km på en dag". Detta innebär att du skall ha licens på hästen/ponnyn om distansen enl proppen är på 51 km eller mer.

För ryttaren gäller följande enl TR : Distans över 51 km: Lägst junior/senior licens.

Dvs för distanser upp tom 50 KM räcker det med lokal licens.

Hoppas att det börjar klarna för dig :)

Om du tänker rida en PP så får du kolla i proppen, där anger de ofta att du skall ha licens, och då gäller det lokal licens för ryttaren medan hästen inte behöver någon licens. Däremot gäller grönt kort! Vissa arrangörer anger ofta att du skall ha en tävlingsbok oxå.

Ja! Det har klarnat. Har full koll men inget grönt kort.Får nog sätta våren som debutmål. Hinner nog inte med i höst. Men attans vad skorna slits fort. Är nog dom längre träningsturerna på grusvägarna. Hur ofta behöver ni alla sko era hästar? Det hade bara gått 5 veckor nu när jag lära byta skor.

Hej,

jag har 10 mm skor på min travartjej men jag måste sko om ung var 4 - 5 vecka trots det. Hon sliter utsidan på bägge bak mest och jag tror att det beror på att hon "skejtar" med bakbenen.

Vad gäller grönt kort så tycker jag du ska ta ett snack med din klubb. De borde kunna ordna en skrivning åt dig även om de inte tänkt hålla kurs. Alternativt tipsa om någon som har rätt att ordna skrivningen och skriva ut kortet. Materialet som ska läsas hittar du på Ridsportsförbundets webshop. Både min man och jag ordnade det gröna kortet enskilt.

Yes! Grönt kort!! :rofl:
Varit och kollat lite på edsbyritten och anmäld till Fornabodaritten. Äntligen händer det saker.Tack alla som hjälpt mig med alla konstiga frågor.
:banana:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 834
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka