Grönsåpa

Sv: Grönsåpa

kl

Tack för alla svar :idea: - lampa.

Gulsåpa då? :p Varför är inte det lika bra? Om om man använder grönsåpa och tvättar benen på en helt frisk häst, vad har det för effekt då, vad vill man uppnå liksom?
:bow:

Kapar och tipsar lite ;)

Är en stor anhängare av Grönsåpa.
Tvättar hästen (eksemhäst), använder det i insektsmedel, skurar boxen med det och använder det istället för tvättmedel, blir otroligt rent och det man tvättar blir mjukt och ej statiskt, häller direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen.
Och sen luktar det gott.....

Funkar det att tvätta ute-täcken med????
Då ska man ju annars ha speciellt tvättmedel som inte tar bort impregneringen.

Jag har sedan 70-talet med jämna mellanrum frågat, färghandlare, kemister o annat löst folk vad det är för skillnad mellan grön - och gulsåpa, och aldrig fått något svar...

Jag har sedan 70-talet med jämna mellanrum frågat, färghandlare, kemister o annat löst folk vad det är för skillnad mellan grön - och gulsåpa, och aldrig fått något svar...

Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

Jag började också fundera på skillnaden, svaret är från Grummes hemsida:)

KL
Jag har sen flera år tillbaka använt mig av GULsåpa, funkar kanon, använder den till all rengöring av hästen. (många tvättar blir det med ett stall full av skimlar + alla utställningar)

Funkar det att tvätta ute-täcken med????
Då ska man ju annars ha speciellt tvättmedel som inte tar bort impregneringen.

Jag tvättar mina utetäcken med gulsåpa, en mjuk borste och sedan vattenslangen. Impregneringen sitter kvar hos mig!

Här kommer ett litet husmors tips!!

Efter att ha städat och dammat hemma, ta en trasa med en klick såpa på, och gnid in elementen med! Sprider underbar väldoft och fräschör i hemmet! :D

Extra bra för oss som har husdjur som katt eller hund...

Ja säg det. Många verkar ju tro att ALL grönsåpa är så mild. Det många inte fattar är ju att det är natursåpa man ska använda. Andra grönsåpor är starkt alkaliskt och ska INTE användas på vare sig människor eller djur. Den ligger trots allt på 8-9 på ph skalan. Visst kan man få den mer neutral om den buffras, men många kollar ju inte ens vad dom köper för sort.

Håller med dig,har varit med om att såpa förstört polish på ett nybonat golv så det är ju inte så milt som man tror.

Nu vet jag inte vilka natursåpa-sorter det finns ute i handeln men Nordex såpa som jag använder på jobbet skulle jag aldrig tvätta min häst med.Grumme grönsåpa som jag använder hemma när jag städar har ett ph på 10.
Nu är det ju flera som använder det och ingen häst har ju dött av det,men jag skulle nog välja ett mildare tvättmedel åt min pålla:)

Nu vet jag inte vilka natursåpa-sorter det finns ute i handeln men Nordex såpa som jag använder på jobbet skulle jag aldrig tvätta min häst med.Grumme grönsåpa som jag använder hemma när jag städar har ett ph på 10.
Nu är det ju flera som använder det och ingen häst har ju dött av det,men jag skulle nog välja ett mildare tvättmedel åt min pålla:)

Jag håller med dig. Jag försökte leta på Grummes sida men det stod inte så mkt vettigt om det där. Ett pH värde på 10 låter ganska högt. Jag skulle inte använda det till min häst utan att vara säker på om det är OK, speciellt inte i sår.

Jag håller med dig. Jag försökte leta på Grummes sida men det stod inte så mkt vettigt om det där. Ett pH värde på 10 låter ganska högt. Jag skulle inte använda det till min häst utan att vara säker på om det är OK, speciellt inte i sår.
Ok, men vad kan du rekommendera för schampo/tvål till en skimmel som har mugg?

Lactacyd brukar rekommenderas till sårtvätt. Den är sur, ligger på 3,5 i ph värde. Lite skillnad mot 9-10...

Är det någon här som vet om man kan använda Spar Grönsåpa? Det står ingenting speficikt om den på deras hemsida men på etiketten står det att den är mild? Kan man använda den?

Jag tvättar mina utetäcken med gulsåpa, en mjuk borste och sedan vattenslangen. Impregneringen sitter kvar hos mig!
Fast jag är för lat för att göra så.... Har grovtvättmaskin så den får göra jobbet åt mig!
Men man kan använda grön/gulsåpa i tvättmaskinen, alltså?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka