Grönsaker te kaniner

E

emelan

Helloij...jag har en kanin som är ungefär 5 år nu och jag
undrar hur mkt grönsaker å sånt ger ni till era kaniner? för ett tag sen blev min kanin så trög i magen, men ha inte vart nå problem förut :confused: så nu vågar jag inte ge henne så mkt grönsaker. Vad e lämpligt att ge?

Sv: Grönsaker te kaniner

Vad hände när du tog bort grönsakerna? Upphörde trögheten?

Min hermelinpojke får minst 3 olika sorters grönsaker om dagen. Att utfordra för ensidigt med grönsaker kan leda till ämnesomsättningssjukdomar. Han får dock relativt små bitar av varje grönsak. Det han gillar bäst är persilja och morot, men även gurka och grön paprika slinker ner efter att han satt i sig favoriterna.

Länkar här till Djurkliniken Roslagstulls hemsida, där de har bra allmänna skötselråd, bl.a. när det gäller just utfordring och grönsaker.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Aha okej...jo de kanske e lämpligt. Ja hon e bra i magen nu igen,
mn är så rädd att det ska bli sämre igen om jag tillsätter grönt. Hon blev så dålig sist att jag fick ta hon te vetrinären :cry:
Mn de e ju så synd om henne om hon bara ska äta pelletsstavar :(
Jag funderar på om hon fått "sämre" mage eller nått för förut ha de ju inte vart nåra problem alls.

Vad fick hon för sorts grönsaker förut och i vilka mängder? Vad sa veterinären om det hela när du var där? Har du ändrat något annat som har med hennes kost att göra?

Förut gav jag henne en liten grönsak varje dag
en liten bit morotsbit å lite äpple t.ex. Vetrinären sa att antagligen hade hon gaser i magen och hon fick penselin. Sedan gick det ett tag och hon blev bra igen, mn sen när jag gett henne grönsaker igen blev hon sämre. Hon blev hängig å va inte sig själv. Så nu har jag gett henne morotspure ett tag och de ha funkat bra.
Nä har inte ändrat något annat hon får pellets, hö och förstås vatten varje dag.

Okej.. Äpple skall inte ges varje dag, utan kan ges någon gång ibland som godis, i små mängder. Har du testat grönsaker som gurka, persilja och grön paprika? Börja med en utav dessa, och tillsätt en liten bit/dag och se vad som händer. Blir hon sämre, så ta bort grönsaken igen. Gurka är det ju mycket vätska i, så det borde hon väl inte bli hård i magen av iaf?

Okej...näe ha inte gett så mkt av det, mn ska testa det. Jo precis de e ju mkt vatten i gurka så det borde ju gå bra. Kan man verkligen ge paprika de visste jag inte :d tack för tipsen :bow:

Hur mkt pellets bruka du ge per dag till din kanin ?

Japp, brukar ge grön paprika. Det slinker allt ner! ;) Frukter som banan, päron och äpple får han någon gång ibland i små mängder, som godis. Inte annars.

Oskar får ca en fjärdedels dl pellets/dag. Han är en liten hermelin och väger ca 0,5 kg. Huvuddelen av kosten ska ju bestå av höet, och jag vill ju inte att han ska äta sig mätt (och fet) på bara pellets. :smirk:

Jag försöker variera grönsaker så mycket som möjligt men det är enklare på sommaren, då har man ju massor i trädgården att välja på!

Men olika sorters kål (i liten mängd), persilja,morot,paprika,basilika är sånt som jag varierar med nu på vintern, och som redan sagts lite äpple,gurka mm bara som godis.

Jag har en ung fransk vädur, så hon får ganska mycket pellets ca 3/4-1 dl om dagen!
Men hon bor ju ute oxå och behöver lite extra fett...:angel:

Jaha okej då ska jag prova me gurka så få jag se hur det går. Jaha jo de låter bra, alla jag frågat på zoohandeln i stan ha sagt olika saker. Men kan ju tänkas att när dom e mindre behöver dom kanske lite mer oxå eller när dom e ute som du säger...

Ja, prova dig fram med en grönsak i taget, så går det nog bra!
Just gurka är ju inte så "matigt" för kaniner, men börja med det om du vill för det är ju inte farligt!

Tänk bara på att ge lite av något nytt som du börjar med.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar