Grönkålschips

Chips av grönkål, detta låter som nått lite trevligare än grönkålsstuvningen svärfar envisas med på julbordet.

Så hur gör man? :)

Neutral olja, 180 grader, några blad i taget (det fräser en del av vätskan) fritera 4-5 sekunder och sen flingsalt på. Gott.

Åh! Jag åt en gudomlig vegetarisk rätt igår kväll på hotellet här vid Friends; ugnsrostad blomkål mm med vita bönor i en sagolik sås och - grönkåls"chips" eller grönkål som var alldeles frasig. Jag undrade hur de var gjorda. Doppar man dem försiktigt i oljan eller? De kändes inte det minsta oljiga, mest torkade fast gröna och frasiga! Sååå gott!

Åh! Jag åt en gudomlig vegetarisk rätt igår kväll på hotellet här vid Friends; ugnsrostad blomkål mm med vita bönor i en sagolik sås och - grönkåls"chips" eller grönkål som var alldeles frasig. Jag undrade hur de var gjorda. Doppar man dem försiktigt i oljan eller? De kändes inte det minsta oljiga, mest torkade fast gröna och frasiga! Sååå gott!
Troligtvis var de gjorda i ugn, det är väl det vanligaste sättet att göra grönkålschips på. Aldrig hört någon som friterat dem, men det kanske förekommer.

River av bladen från stammen i lämpliga storlekar, vänder i lite rapsolja och salt och sen in i ugnen på 125 grader, utspritt på plåt. Dålig koll på tid, men det går fort så man får vakta!

Oljan mest för att kryddningen ska fästa, kan nog lika gärna spreja med saltvatten men det har jag inte testat än.

River av bladen från stammen. På med olivolja, flingsalt och lite äppelcidervinäger. Långpanna i ugnen på 50-75 grader med en glipa i ugnsluckan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 112
Senast: MissFideli
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar