Grinig vid sadling

Lycanthrope

Trådstartare
Hästen krafsar med frambenen vid sadling, och när sadelgjorden ska spännas hytter hon med bakbenen och nafsar efter en.
Hästen är ganska dominant i vissa situationer, det är lite svårt att avgöra om beteéndet beror på detta eller om hästen känner obehag. Sadeln passar och hon har inga sår osv som kan störa.

Hur skulle ni jobbat bort detta?

Sv: Grinig vid sadling

Jag skulle ju tro att hon känner obehag när hon så tydligt "pratar" med dig. En häst håller ju inte på så för att vara dum. Håller en häst på så med mig så struntar jag i det och berömmer när h*n slutar :)

Det är ungefär det jag gör.

Men det är hiskeligt ansträngande att spänna sadelgjorden på en häst som kickar och flaxar :D

Min nya pålle är lite sådär, fast hon mest blir spänd och springer runt (inte tjurig lr "elak").
Men det tror jag beror på att hon haft en illa passande sadel, och att de kanske sadlat lite bryskt?
För hon blir lugn om man bara lägger på sadeln väldigt försiktigt och spänner sadelgjorden vääldigt lugnt!.

Kanske din pålle känt lite obehag nån gång innan och har det kvar?
Hade det varit min häst hade jag bara varit försiktig och hoppats på att det skulle gå över :p

Däremot skulle jag nog tillrättavisa den om den sparkade/bet ÅT mig. Skit samma om de biter i luften, men att hota mig är inte ok!

Ignorera och beröm...precis som ovanstående "talare" säger

Vad som underlättar för att hantera hästar med sadeltvång kan vara en storlek för stor sadelgjord, så att man succesivt kan spänna gjorden utan att det blir ett alltför stort och direkt tryck.

Sitter sadeln som den ska - en felaktig sittande sadel kan framkalla sadeltvång men det behöver inte betyda att sadeln som används idag är fel - beteendet kan vara grundat längre bak i tiden.

TÅLAMOD, KÄRLEK och LUGN är vad som gäller

Beteendet är svårt att få bort helt men det kan mildras.

LYCKA TILL

Sådär håller mitt sto oxå på ibland, särskilt när man drar åt gjorden det sista.

Första gången var när sambon och hans kompis sadlade då hon var alldeles ny här. Hon sparkade då sambon på knät. :cry:

Sen var det helt lugnt i ett halvår när jag höll på själv med henne. Kanske bara en ilsken blick vid åtdragningen av sista hålet.
Sen kom det tillbaka när mina nya granntjejer började rida och vi var flera som stod runt henne.
En gång när jag höll henne och granntjejen satt på så kickade hon mej på knät.
Detta har alltså varit med olika sadlar.

Sist när jag och sambon var ensamma och skulle testa nya westernsadeln så stod hon helt lugnt och fint fast sambon drog åt rejält sista hålet. Skrapade kanske en gång bara.

Så börjar fundera på om det helt enkelt är att hon bara tycker att det ska vara jag eller sambon som ska fixa med henne och inte en massa annat folk.
Hon har gått på ridskola en period innan om det kan ha med saken att göra...

Hur gör du när du sadlar då? I detalj.

Min kille har tidigare visat ganska stort obehag vid sadling men det har blivit bättre o bättre med bredare gjordar som är tillräckligt långa och såklart att man är försiktig när man spänner gjorden. Men av den anledningen så har jag alltid en fårskinnspadd under sadeln (utprovade med padd) och en tillräckligt lång gjord. Samtliga gjordar är oxå extra breda, mjuka och välsydda (hoppsadeln med platta och dressyrsadeln 18 cm bred på mitten) och har självklart stadig resår i båda ändarna.

När jag sadlar lägger jag på en "färdig" sadel och fäster gjorden i ena sidan på 1. Sedan knallar jag över till andra sidan och fäster gjorden där. 1-1 så hänger gjorden en bra bit under magen så jag sätter oftast 1-2 direkt. Sedan går jag tillbaka till första sidan igen och drar 2-2. Gjorden hänger nästan fortfarande under magen, beroende på hur hästen är osv kan jag gå tillbaka o dra 2-3 eller sätta på ett par skydd o sen fortsätta dra.

Jag tar aldrig i när jag drar gjorden och jag drar aldrig klart i stallet. Jag drar ett hål när jag kommit ut ur stallet, knallat ut till vägen och tillbaka och sitter sedan upp. Sedan drar jag ett hål till efter uppsittning och sedan är jag oftast klar.

För min häst är det dock den första känslan av gjorden som stör honom mest. Behöver man av ngn anlednign dra gjorden hårdare från början (när jag skulle testa hur vida sadelkräket åkte bak eller inte med ländtäcket tex...) så räcker det med att man lägger gjorden helt i kontakt med magen och väntar ngra sekunder så han får slappna av igen och sedan kan man dra rätt hårt.

Det är dock med de breda gjordarna, tidigare reagerade han när man drog de sista hålen (återigen, jag drar inte ens hårt de sista hålen).

Min spinkiga 155:a som är smal över ryggen har 130 på hoppgjord och 75 på dressyrgjord och kan inte ha kortare (nej sadlarna är inte ovanligt korta heller) just för att kunna lämna space. Folk som tvingar i första hålet och sedan direkt drar flera hål till när de ändå kommit i första hålet förstår jag mig inte på :(

Jag gör ungefär som du!

Sätter i nedersta hålet på varje sida så den hänger löst.
Drar ett par hål på ena sidan, sen andra och tillbaka igen.
Brukar dra det sista när jag lett bort henne och ska sitta upp/när jag har suttit upp.

Är väldigt försiktig men hon grinar ändå. Vägrar stå still.
Jag är dessutom väldigt klen :o just nu och orkar inte spänna den när hon håller på.

har oxå en suris vid sadling. den normala gjorden är 120 cm bred, använder nu en på 130 cm.

den är lagom då man börjar spänna, men sen blir den alldeles för lös, hålen på sadeln tar slut. vet inte riktigt vad jag skall göra

De flesta hästar har mer eller mindre sadeltvång, vilket yttrar sej på detta sätt..förbered hästen på sadelgjorden genom att stryka med handen på magen innan du börjar spänna ..spänn sedan bara till första hålet, vänta sen en bra stund innan du spänner till nästa hål ov..och så får man hålla på tills man spänt sadelgjorden som den ska vara..
Detta kan göra att hästen känner mindre obehag vid inspänning av sadelgjord..
Hästen gör inte så för att vara dum, utan som sagt, tycker att det är obehagligt..Ta det lugnt och försiktigt och lycka till..

Om gjorden är för lång, sen du spänt alla hål, så ta istället den kortare gjorden och fäst ett snöre i själva tamparna från sadeln, och börja med att spänna i snöret, och till sist har du kommit fram till ett hål..om du förstår hur ja menar..

Senast ändrad av en moderator:

Min häst håller på likadant, han kickar när jag ska spänna sadelgjorden och de är ju inte så kul att sticka in armen o huvuder under hästen för att få tag i sadelgjorden när de kommer ben flygandes.. :P

Men jag brukar göra så att jag lägger på sadeln först i några minuter utan att spänna sadelgjorden på en gång och innan jag gör de så tar jag handen och för den under magen på han några gånger och då fungerar det mycket bättre vet ej dock vad detta beror på men de funkar iallafall:)

Då verkar det ju vara gjorden hon stör sig på om hon bara reagerar när du drar ett hål trots långsam gjordspänning. Du kan inte testa en bredare/annorlunda utformad gjord? Sätta ett tjockt ludd på eller liknande?

När jag testade de nya gjordarna så spände jag först löst så den låg an sedan drog jag flera hål direkt och drog lite i sadeln för att verkligen testa vad han tyckte. Med de bredare gjorde han inte en min (efter att han vant sig vid gjorden på magen, det kvarstår alltid men det tycker jag inte är så konstigt). När jag behövde ha en längre gjord ngra gånger mellan två breda gjordar reagerade han direkt om man drog sådär okänsligt.

Sadla och dra sadelgjord lugnt och sakta..ett hål i taget.

Har du provat att använda en bredare sadelgjord? Kanske tom. en med magplatta som kan fördela trycket över större ytan när du drar åt?

min dam hugger mot mig, i luften, vid sadling. det är betydligt bättre nu, än vad det var tidigare. jag sadlar mycket försiktigt, och spänner så att gjorden i princip hänger till en början. hugger hon mot mig höjer jag bara handen så lägger hon av. sedan drar jag inte mer förrän jag har tränsat, då bits hon inte mer (hon är väldigt otålig och vill helst inte heller bli borstad före ridning). dra lite åt gången, och gå ett par steg med hästen efter varje dragning.

Det finns sadelgjordförlängare man kan använda. Det hade jag på förra hästen som var en hejare på att blåsa upp sig så att jag inte fick fast sadelgjorden. Men med den så var det inga problem, det var bara att ta bort den när sadelgjorden väl satt fast i stroppen.

Testade mammas vanliga gjord idag. Pålle blev ARG :eek: Jag trodde han vant sig av med det mest vid sadling efter lång tid med breda, mjuka gjordar men han reagerade blixtsnabbt och slickade bak öronen och kastade ilskna blickar på mig. Tyvärr låg dock sadeln tusen gånger bättre med vanlig gjord istället för platta så nu blir det till att kontakta sadleutprovaren för att hitta en lämplig gjord till hoppsadeln....

Så, gjorden har tydligen STOR betydelse för endel hästar. Mammas gjord är ändå en normal bred, välanvänd lädergjord av väldigt bra kvalite - mjuk o stadig och tjockt "fodrad".

Min travartjej är inte alltid helt glad i att få sadelgjorden spänd men jag gör det i tre steg:
1. När jag sätter på sadeln spänner jag bara den ena strappen, första hålet
2. Sen håller jag på och borsta ben, kratsa hovar m m, sen drar jag ett hål till, då båda! Tränsar m m
3. Leder ut henne och spänner så en gång till, precis så hårt att sadeln sitter där men inte så hårt att det är obekvämt. Efter ett tag kanske jag behöver efterdra gjorden om den känns väldigt lös.

Men gör sadlingen till något trevligt!

Hästen krafsar med frambenen vid sadling, och när sadelgjorden ska spännas hytter hon med bakbenen och nafsar efter en.
Hästen är ganska dominant i vissa situationer, det är lite svårt att avgöra om beteéndet beror på detta eller om hästen känner obehag. Sadeln passar och hon har inga sår osv som kan störa.

Hur skulle ni jobbat bort detta?
köpte en ponny till min dotter och fan vad jobbig han var när jag skulle sadla. For hit och dit, öronen slickade, slog med frambenen upp mot magen. Jag försökte vara så snäll och spänna jääääätte försiktigt. Lite bättre blev det men inte så jag var nöjd ialla fall.
Så en dag vill dotter prova ponnygalopp. Vi fick låna sadel och HEL elastiska gjordar. Två st. Vi fick hjälp med att sadla och jag gjorde mig beredd och höll i ordentligt. Ponnyrackaren rörde inte en fena!!! Han var hur nöjd som helst, och då drogs det ganska rejält.
När jag kom hem var det första jag gjorde att byta hans gjordar mot en av travarnas gummigjord. Den är ju ochså väldigt elastisk. Han gillar de dära helgjordarna bäst och accepterar gummigjorden, men bara om jag tar lång tid på mig att dra. Jag drar ochså många gånger. De sista då dottern har skrittat en stund.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 544
Senast: Badger
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama