Sv: Grinig vid sadling
Hur gör du när du sadlar då? I detalj.
Min kille har tidigare visat ganska stort obehag vid sadling men det har blivit bättre o bättre med bredare gjordar som är tillräckligt långa och såklart att man är försiktig när man spänner gjorden. Men av den anledningen så har jag alltid en fårskinnspadd under sadeln (utprovade med padd) och en tillräckligt lång gjord. Samtliga gjordar är oxå extra breda, mjuka och välsydda (hoppsadeln med platta och dressyrsadeln 18 cm bred på mitten) och har självklart stadig resår i båda ändarna.
När jag sadlar lägger jag på en "färdig" sadel och fäster gjorden i ena sidan på 1. Sedan knallar jag över till andra sidan och fäster gjorden där. 1-1 så hänger gjorden en bra bit under magen så jag sätter oftast 1-2 direkt. Sedan går jag tillbaka till första sidan igen och drar 2-2. Gjorden hänger nästan fortfarande under magen, beroende på hur hästen är osv kan jag gå tillbaka o dra 2-3 eller sätta på ett par skydd o sen fortsätta dra.
Jag tar aldrig i när jag drar gjorden och jag drar aldrig klart i stallet. Jag drar ett hål när jag kommit ut ur stallet, knallat ut till vägen och tillbaka och sitter sedan upp. Sedan drar jag ett hål till efter uppsittning och sedan är jag oftast klar.
För min häst är det dock den första känslan av gjorden som stör honom mest. Behöver man av ngn anlednign dra gjorden hårdare från början (när jag skulle testa hur vida sadelkräket åkte bak eller inte med ländtäcket tex...) så räcker det med att man lägger gjorden helt i kontakt med magen och väntar ngra sekunder så han får slappna av igen och sedan kan man dra rätt hårt.
Det är dock med de breda gjordarna, tidigare reagerade han när man drog de sista hålen (återigen, jag drar inte ens hårt de sista hålen).
Min spinkiga 155:a som är smal över ryggen har 130 på hoppgjord och 75 på dressyrgjord och kan inte ha kortare (nej sadlarna är inte ovanligt korta heller) just för att kunna lämna space. Folk som tvingar i första hålet och sedan direkt drar flera hål till när de ändå kommit i första hålet förstår jag mig inte på