Grinig vid sadling

Sv: Grinig vid sadling

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden.
Men man kan ju kolla om det är själva sadeln hon tycker är obehaglig eller känslan av sadeln. Låt hästen nosa och kolla på sadeln innan du lägger på den. När du lägger på den - lägg på den försiktigt. Och spänn sadelgjorden ett hål i taget, så det inte blir så häftigt tryck. Beröm hästen när den gör rätt.
Lite som att börja om från början när man ska vänja en häst vid sadeln.
Eller hon kanske har ont?

Senast ändrad:

hur får du för dig att det har med dominans att göra??? :confused:

hästen tycker uppenbarligen att sadel och/eller sadelgjord gör ont eller är obehagligt. kolla upp sadeln, ryggen och byt till en bred gjord med resår på båda sidor.

Tidigare erfarenheter säger mig att det mycket väl kan ha med dominans att göra.
Att hästen vill slippa undan osv. ;)

Sadeln är välpassad, gjorden är bred och bra.
Gillar INTE gjordar med resår i båda ändarna.

Det har blivit bättre nu, går nästan problemfritt. Efter att vi jobbat med ledarskapet ett par veckor. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 544
Senast: Badger
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama