Grinig vid kraftfodergiva

A

anni0301

Har en treårig, nykastrerad valack som visar lite tråkig attityd när han får sitt kraftfoder; stryker öronen bakåt, vänder ibland upp rumpan om man ber honom flytta sig lite, han ser allmänt sur ut.
Hur gör ni för att få bukt med ett sådant beteende? jag anar att det kan eskalera om jag inte får bort det.
Han är i övrigt väluppfostrad och glad.
Det är bara om jag ber honom flytta sig som han blir så här sur. Borsta, kratsa hovar, lägga på/av täcke osv går jättebra, men ibland vill man flytta lite på honom så man kommer fram med hö/vatten eller vad det nu må vara. Han vill väl vakta sin mat, men hur få bort det beteendet? Hade en liknande häst förut men hans matgrinighet berodde på förra ägarna som inte var speciellt bra ledare, när man körde ledarskapsövningar med honom så fick vi även bort det tråkiga box-beteendet.
Men denna lilla treåring är hur lugn som helst att hantera i övrigt! Följer mig som en liten hund, kommer alltid gnäggande när man visslar på honom i hagen etc.

Tips?

Sv: Grinig vid kraftfodergiva

Jag brukar lägga in grovfodret först, det lugnar ner de flesta tycker jag.

Min unghäst surar inte men håller på att välta hela boxen när jag ska lägga in kraftfodret! Han är lugnare om han och alla de andra först fått äta på höet i ett par minuter.

Har en treårig, nykastrerad valack som visar lite tråkig attityd när han får sitt kraftfoder; stryker öronen bakåt, vänder ibland upp rumpan om man ber honom flytta sig lite, han ser allmänt sur ut.
Hur gör ni för att få bukt med ett sådant beteende? jag anar att det kan eskalera om jag inte får bort det.
Han är i övrigt väluppfostrad och glad.
Det är bara om jag ber honom flytta sig som han blir så här sur. Borsta, kratsa hovar, lägga på/av täcke osv går jättebra, men ibland vill man flytta lite på honom så man kommer fram med hö/vatten eller vad det nu må vara. Han vill väl vakta sin mat, men hur få bort det beteendet? Hade en liknande häst förut men hans matgrinighet berodde på förra ägarna som inte var speciellt bra ledare, när man körde ledarskapsövningar med honom så fick vi även bort det tråkiga box-beteendet.
Men denna lilla treåring är hur lugn som helst att hantera i övrigt! Följer mig som en liten hund, kommer alltid gnäggande när man visslar på honom i hagen etc.

Tips?

Kör bort honom från dig. Konsekvent. Strunta i att han blir sur. Han lär sig att han inte kommer någon vart med dig genom att hota.

Han har fri tillgång på hö i hagen så han är inte så intresserad av hö när han kommer in i boxen.

Allimac76 - Ja som det är nu så kör jag iväg honom så fort han stryker öronen bakåt.(jag blir ju mest förbannad när han gör så här...!) Kanske ger det reslutat längre fram? Han får alltid alltid vänta på att jag tillåter honom att gå fram å äta (just för att han annars kommer springa över mig en vacker dag) och blir han sur så är det bara han själv som blir "lidande" för då får han vänta tills han har öronen framåt å ser lugn ut. Och lika sen, om jag ber honom flytta sig när han äter å han stryker öronen bakåt så kör jag bort honom från kraftfodret, då får han göra om samma sak igen.
Vet inte om det är bra eller inte men på nå vis måste jag få honom att begripa att det inte är tillåtet att sura på det där sättet!
men igår va han glader å snäller hela tiden :P

Andra tips?

Jag tycker du verkar göra rätt. Det ska vara negativt att vara sur och elka och positivt att vara glad och trevlig.

Fortsätter du så blir det nog bra.

Jag tror att du gör rätt, men bli inte arg!
Alltså, inte ens inuti.
Le, bara, och skicka bort honom.
"lilla söta gubben, med sådär sura öron får du stå och vänta.."

Om människan blir arg och hotfull visar vi dåligt ledarskap, men om vi bara skickar undan dem, tittar bort, och bara låter dem komma fram med öronen framåt blir det bättre.

Om det bara är att han lägger öronen bakåt, då tycker jag inte att du behöver se det som ett sådant stort problem. Då tycker jag att det räcker med det du gör, att du motar bort honom, lugnt och bestämt. Om du gör en stor affär av det blir det en stressande och obehaglig situation för honom. Håller med Skuggi där. Bli inte arg. Så länge han inte gör någonting mer räcker det att visa sig dominant med små signaler. Tycker jag.

Det mest dominanta vi kan göra med en häst är just att flytta på den. Så att han är snäll att rykta, kratsa hovar och så, är ju ganska logiskt. Det finns ingen utmanande i det.
Dominansfrågan blir starkare när det är mat inblandat.

Jag skulle flytta på den hästen ofta, väldigt ofta. I alla sammanhang, ta in från hagen, sätt fast grimskaften, flytta hästen innan du börjar gå. In i boxen, flytta hästen innan du tar av grimman. Om hästen surar som du beskriver, så ignorera surbetendet, utan be den bara flytta på sig. Området kring krubban är ditt tills du har sagt annat, men detta gör du utan egen aggresivitet, för en ranghög häst är inte aggressiv, den är bra självklar. Såvida inte hästen du ber flytta på sig inte gör detta omdedelbums, då skrämmer du bort den för att förstärka din åsikt.

Då verkar vi vara på rätt väg ändå. Ska tänka på att inte bli arg bara! Just ang flytta häst så jobbar vi redan efter den principen så det känns naturligt. Tack för alla svar! Ska fortsätta som vi gör fast kanske öka dosen träning lite mer och inte bli arg på honom. Tack igen!

Problemet är ju inte öronen utan ATTITYDEN. Rycker upp huvudet å ser allmänt "farlig" ut (tycker han antagligen *ler*), vänder upp rumpan etc.

Problemet är ju inte öronen utan ATTITYDEN. Rycker upp huvudet å ser allmänt "farlig" ut (tycker han antagligen *ler*), vänder upp rumpan etc.

Ja det är ju betydligt mer än öronen bakåt.

Har samma problem men lite värre tror jag. Min åring är hotfull när jag ska lägga in kraftfodret, hon har fri tillgång på hö i hönät så det är hon inte intresserad av, när jag kommer och ska ge maten lägger hon öronen bakåt, hopar med frambenen, snor runt snabbt o vänder rumpan till, och hela tiden, den där ATTITYDEN. Tycker bara hon blir värre och värre, men det har hon varit förut och sen blivit bättre. Ska göra som ni föreslagit TS och se om även jag kan få reslutat.

Saken med henne är att om man väntar vid maten och inte låter henne komma fram till den blir hon ännu argare och mer aggressiv, springer runt i boxen och försöker komma fram till krubban och kan nästan stegra mot en, eller iaf resa sig med frambenen, inte alls angenämt att vara i närheten av henne då, men detta är ju ett beteende man måste komma till bukt med.

Så gjorde min när han var hingst en gång (jag bad honom vänta och han blev grinigare och gringare, sprang runt runt och försökte tillsist slåss...) då gjorde jag något som man i efterhand kanske skulle ha tänkt till en gång extra på... jag hade nämligen dressyrpisken i handen (hade precis ridit) och när han försökte resa sig i boxen drämde jag till honom med spö :( Men sen har han aldrig gått åt mig så hårt något mer. Men man får ju akta sig... de kan ju lika gärna vända och sparka...

usch jag skäms nästan när jag läser det!

Men kan berätta att han faktiskt varit riktigt trevlig sista kvällarna. Har fått flytta på honom bort från kraftfodret utan större protester, visst ser han lite sur ut men mest " Måste du störa nu?!Jag äter faktiskt!!"

Jag har en likadan häst. När vi köpte honom för några år sedan som 4 åring gick det inte att gå in i boxen till honom. Den förre ägaren hade slängt in maten över boxkanten (även kraftfodret). Han tog över helt på förra stället och skulle någon lyfta bakhovarna slog han.
Vi jobbar fortfarande på boxbeteendet. Just maten går bra nu. Han måste flytta undan sig i ett hörn för att få maten och får inte börja äta förrän jag lämnar "krubbområdet". Han är väldigt känslig för min röst så i träningen har jag "morrat" åt honom och pekat åt hörnet. I början hade jag spö med mig bara för att få något som helst övertag. Jag använde det aldrig men hästen hotade inte bara utan både slog och tog sig en tugga av mig.....
Men man måste verkligen vara konsekvent. Aldrig aldrig ge sig! Inte ens en trött grå morgon. Jag kör också med flyttaövningar och det går bra överallt men han protesterar i hagen när man kommer med hö. Då vänder han gärna rumpan till och hotar, öronen bakåt och låtsas gå till attack.
Det sista jag tränar med honom nu är att när vi kommer in från hagen på kvällen (då maten ligger i krubban oftast) måste han stanna utanför boxen medan jag tar av grimman. Där får han sedan stå kvar utan att jag håller i honom. Sedan får han backa några steg. När han gör detta med öronen framåt får han gå in i boxen och börja äta. Inte innan.

Jag tycker inte du ska skämmas. Risken är att får dom ta över så ligger du i backen nästa gång.

Man måste visa att det inte är ok att hålla på så. Annars kan man stå utanför med longerpisken och snärta (inte på hästen) så att dom blir rädda för ljudet. Eller slå grimskaft på sin egen jacka (ta en lite tjockare så låter det mer)

Men att resa sig eller vända och slå ska aldrig vara accepterat.

Förstår att du skäms, men som sagt måste man skydda sig också.

En grej kan ju vara att man liksom piskar luften runt sig, typ "här är min zongräns, och kommer du in här så går du på min piska som far runt här"
Då uppfattar de det inte som att man slår dem, för det gör man ju inte. De har ju själva gått in i en zon där en piska tydligt for omkring. Jag tycker det brukar funka bättre. Fast jag kör med repänden med snärt.

Tänkte bara säga att jag har lyckats! Var konsekvent med att inte låta henne komma för nära mig när jag gav maten, hon skulle inte tränga undan mig och trycka ner huvudet i krubban. När hon försökte tryckte jag bara "snällt" bort henne och sa "Nej!", tryckte bort henne lite mer våldsamt de gånger hon vända sig och försökte trycka mig med rumpan samtidigt med ett "Nej!". När hon stod stilla skulle hon backa och stå en bit ifrån mig tills jag steg undan med ett "Varsågod", först då fick hon äta. I morse stod hon så snällt och väntade (aja, hon såg inte lycklig ut) tills jag gick undan. :love:
Nu ska jag bara öva in att hon får börja först när jag säger det och inte för att jag kliver undan, men det får blin nästa projekt. :D

Tackar.
I morse var hon lika jävlig på mig som vanligt men nu har hon visat att hon KAN och att hon VET vad jag menar. Så nu ska jag fortsätta utan att ge mig. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 334
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.