Grinig mot andra hundar - hur ska jag hantera det?

mkh

Trådstartare
Behöver lite bollplank...:crazy:

Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering, hon var ca 10månader när jag fick henne) funkade hon ihop med i princip vilka hundar som helst (läs: hon vågade inte göra annat än att stå blickstilla och göra sig liten). Men nu sen andra löpet i våras har hon börjat bli kaxig. Först tyckte jag det var bra att hon började säga till när hanhundar blev för närgångna osv, men sen började hon bitcha sig oprovocerat, och det är inte lika kul.

Det finns några hundar som hon är speciellt grinig på - tex min kompis berger des pyrenees. Den tiken har min hund flugit på ordentligt en gång (Glim var lös, bergern var kopplad), den gången slutade det med ett 20cm långt drän i benet på min hund (men inga hål i min kompis hund som tur var). Iaf, den tiken får typ inte röra sig om hon är här hemma hos oss. Dock så leker dom ganska fint när båda är lösa ute. Annars är det mest om andra hundar kommer nära henne när hon t.ex. sitter i soffan med mig, det är iaf då jag ser det som att hon gör det mer eller mindre oprovocerat. Det brukar i princip vara så att den andra hunden nosar lite på henne - då stelnar hon till typ en sekund, jag hinner tänka 'uh-oh, undrar hur det här går?' och sen flyger hon på den utan vidare varning. Morrar aldrig, bara rätt på. Jag upplever det som att hon är rätt rejält arg, det är inte bara ett 'hörrdudu passa dig' utan mer 'die mother f*cker!'.

Ikväll var jag hos en kompis som precis har skaffat en kastrerad galgo espanol-hane, en jättetrevlig hund som är väldigt försiktig och respektfull mot andra hundar. Dock, första gången de träffades (för ett par dagar sen) försökte han rida på henne så då blev hon rätt förbannad och flög på honom men gav sig när han backade. Galgon har bra hundspråk och lät henne vara i fred efter det. De har fått varit lösa i en rastgård lite också så det har hälsat ordentligt efter det första mötet.

Så ikväll när jag satt i kompisens soffa med Glimma stående bredvid mig så kom han fram och nosade henne lite försynt i örat, såklart så flög hon på honom. Gav sig inte av att han skrek men när jag fick tag på henne gav hon sig snabbt.

Att hon blir sur när han är fräck och vill rida på honom är helt ok, men jag tycker att hon överreagerar rätt rejält när hon blir så arg för att han luktar på henne. Har varit ungefär likadant de gånger hon blivit sur på andra hundar, hon överreagerar ordentligt. Och just att hon inte varnar, hon bara flyger rätt på.

Frågan är varför hon gör så här och hur jag ska hantera det? Verkar ju som hon ev 'försvarar' mig/sin position i soffan i vissa av fallen, och antagligen ger jag nån omedveten 'signal' som triggar henne. Så försöka avleda när jag ser åt vilket håll det barkar verkar ju klokt. Men om jag inte hinner med, ska jag bli arg på henne eller gör det bara det hela värre? :confused:

Sv: Grinig mot andra hundar - hur ska jag hantera det?

Min kastrerade hanne kan ha samma tendenser. Han har ganska stor "egen" zon och tål inte om andra hundar stolpar in utan att säga till först. Han verkar dock ha lite fler steg innan han gläfser ifrån än vad din verkar ha. Oftast går det till såhär för oss:

1. Abbe stelnar till en mikrograd när hunden närmar sig.
2. Andra hunden kommer fram, Abbe stelnar lite till i kroppen.
3. Hunden börjar nosa, Abbe drar upp läppen en millimeter (här någonstans brukar jag bryta och ta honom därifrån - men om det går vidare så blir det som följer)
4. Abbe lyfter mer på läppen och stelnar till helt (tänk staty)
5. Om andra hunden inte fattar i det läget - då skäller han till och nafsar.

Tack och lov är det ingen av de hundar han muckat med som svarat tillbaka - men jag har å andra sidan brutit det beteendet väldigt tidigt sen jag lärde mig se hur det växte fram.

Den biten med att vakta matte kan min få för sig att göra också. Det jag gör i det läget är att kräva utrymme. Vaktar han i soffan så är det ner från soffan som gäller. Vaktar han ute så försöker jag driva bort honom från mig (om han är lös och vi är i rastgård ex.). Oftast fungerar det eftersom han tappar det han vaktar (dvs mig). Vaktar han ben/leksaker så är det bort med leksakerna/benet. Det ska aldrig löna sig att vakta.

Han har blivit mycket bättre, men det är mycket jobb. Sen är det inte alla hundar som triggar honom heller. Det som varit tydligast att han inte tål är flattar och schäfer lustigt nog. Även RR har fått sig en släng av sleven några gånger. Kan du se något mönster hos hundarna hon ger sig på? Att de är dominanta eller veka?
Min tål inte kaxig attityd och "flängiga" hundar.

Är ju förstås jättesvårt att svara på vad det beror på när man bara läser här och inte ser själva händelseförloppet och inte känner hunden, men i mina ögon så låter det mer som att hon är rädd än "bara bitchig"... dessa kraftiga attacker utan varning känns som panikreaktion när hundarna kommer fram till henne och "tränger" henne.

Det hela stöds ju av vad du skrev i början - att när du fick hem henne så vågade hon inte göra något alls när en hund kom fram. Nu har hon blivit lite äldre och lite säkrare och verkar ju klara av hyfsat att hantera andra hundar utomhus, kanske för att hon känner att det där finns gott om utrymme att fly undan, men inomhus tycker hon fortfarande att det är alldeles för otrevligt och agerar därför kraftigt för att jaga bort den andra hunden - "bättre att förekomma än att förekommas" typ... Att du sitter nära kan säkert hjälpa till att göra att hon faktiskt vågar ge sig på dem.

"Enklast" på nån skala är väl att inte utsätta henne för sådana här situationer där hon får chansen att reagera så här kraftigt och sen jobba med att vända hennes osäkerhet mot andra hundar genom att få henne att förknippa dem med positiva saker istället för negativa.

Jag tycker absolut inte att du ska bli arg på henne, det ökar förmodligen bara hennes osäkerhet och stress i situationen.

Vill man nu sitta i soffan med två hundar som inte riktigt funkar så är det kanske enklast att sätta på koppel på hundarna och sen se till att hålla dem i varsin ände av soffan så att det inte uppstår sådana här situationer.

Sen är det ju mycket möjligt att hon aldrig riktigt kommer att känna sig trygg med andra hundar så nära sig. Men jag skulle tro att man kan göra mycket för att vända hennes inställning genom bra träning.

Egentligen upplever jag det inte som att hon har så stor 'egen zon', iaf inte när man är ute med andra hundar. Då har inga problem alls med att hundar kommer in nära, luktar på samma fläckar och är allmänt fysiskt närgångna. Spelar ingen större roll om det är hundar hon känner väl eller såna hon nyss träffat. Men hon kanske har det inomhus utan att jag har reflekterat över det? Fast iofs så brukar hon tycka det är lite halvt obekvämt att bli 'genomkollad' av andra hundar, det är mest om dom inte bryr sig om henne så mycket som hon bryr sig lika lite tillbaka så att säga. Tål att tänkas på...

Har funderat på det där med vilka hundar det är hon reagerar såhär mot och det är nog generellt ganska veka hundar. Finns några stycken som har varit bra mycket fräckare mot henne än andra utan att hon blir arg men de har varit ganska självsäkra hundar med en del pondus så dom går 'fria'.

Låter klokt det du säger om att kräva utrymme och inte låta henne vara nära mig om hon beter sig så här, hon får ju 'stöd' av mig annars. Ska bara försöka fatta grejen - att hon är så här och lära mig att verkligen läsa henne och se när det är fara å färde. :crazy:

Det kan mycket väl vara som du säger att hon är osäker, kanske jag som inte ser det eftersom hennes attacker inte är typiska 'osäker hund'-attacker så som jag sett såna tidigare. Hon är liksom självsäkert arg (i själva attacken iaf) om man nu kan säga så :p. Nån gång har hon gjort mer av den där 'bah usch vad du är otäck försvinn!'-attacken med öronen bakåt, låg svans osv, men nu är är hon mer ARG. Men det kanske ändå kan vara osäkerhet? Är nog inte riktigt tillräckligt bra på att läsa hund för att avgöra det :o

Skönt att få höra att jag gjort rätt när jag inte blir arg på henne iaf, det har verkligen inte känts som att det inte skulle göra nåt gott alls!

Men om man tar den gången då hon hoppade på min kompis berger: Glimma var lös och lekte med kompisens sheltie, hon hade då bergern kopplad vid sidan. Så sprang Glim förbi och jag antar att bergern gjorde ett ryck mot henne (hann inte se vad som hände exakt) så Glim flög på henne, rejält. Bergern skrek, Glim fortsatte (blev triggad av skrikandet?) och sen la sig sheltien i och fick in ett bett på Glimma. Sen fick vi tag på dom. I den situationen var hon ju inte trängd, hon hade gott om plats att springa undan och hade inte alls behövt ge sig in i nåt bråk. Kan det också grunda sig i osäkerhet?

Min amatörtolkning har lite varit att hon är en i grunden lite osäker hund som gärna skulle vilja vara lite tuff men inte riktigt vet hur hon ska hantera det. Det är ju ganska veka hundar hon har varit på, de självsäkra går hon inte på. Hade varit intressant om nån av dom hon flugit på hade svarat på riktigt, se vad hon gör då :devil:

Du får hemskt gärna ge mig lite tips om hur jag kan träna henne att känna sig säkrare på andra hundar! Jag känner mig lite lost i hur jag ska ta mig an problemet...
Det jobbiga just nu är att det är några av mina närmaste vänners hundar hon har flugit på, så det blir lite svårt att undvika just dom hundarna :crazy:

Intressant det där med att hon mest flyger på veka hundar; det stärker mig i min tro att det är hennes osäkerhet som gör att hon agerar som hon gör - en lite tuffare hund vågar hon förmodligen helt enkelt inte agera mot.

Händelsen där hon flög på bergern tror jag kommer sig av att hon feltolkade och trodde att hon skulle bli "attackerad" - det verkar som att hon i sådana lägen inte funderar utan bara agerar, mest i panik typ.

Jag tror att bästa sättet att jboba med det här är försöka ge henne att positiv koppling till andra hundar. En riktigt bra video av hur man kan göra (tyvärr inte hela programmet men den ger ändå en rätt bra bild över hur man går tillväga) finns här:

http://animal.discovery.com/videos/its-me-or-the-dog-sydney.html

Om du inte redan klickertränar så kanske det är läge att fundera på att börja göra det nu. ;) Just klickern är ett väldigt bra verktyg i sådana här situationer.

Viktigt är ju att man i en sådan här träning aldrig sätter hunden i situationer som den inte klarar av, dvs man får inte gå för fort fram och man måste se till att det inte händer saker när man inte tränar, dvs. du får kanske vara lite "tråkig" om du har vänner med hundar på besök eller är hos dem på besök, och se till att din hund aldrig hamnar i lägen där hon känner att hon måste försvara sig. Inte för att det är katastrof om det går lite bakåt nån gång, men risken är ju att en dag så hamnar hon i rejält slagsmål och då kan det bli riktigt svårt sen att få henne att slappna av med andra hundar runt omkring.

Jag upplever att det där är ganska vanligt bland ensamlevande veka vinthundar. Min tik har haft liknande tendenser. Hon var jätteförsynt i början när jag flyttade ihop med min karl och hans tre hundar men har utvecklat resursvakt då hon märker att hon kan bossa med hanhundarna. Jag tillåter det inte men det är en fin gräns mellan att bygga på hennes självförtroende då hon ÄR mycket vekare än de andra tre och att se till så hon inte går över gränsen för att "matte skyddar henne". Är hon otrevlig får hon inte vara med. Vaktar hon soffan (som hon redan är ensam om eftersom de andra inte får vara i möblerna) så får hon gå ner, men hon får komma tillbaka igen så fort hon ber om det, under förutsättning att hon är snäll. Vaktar hon leksaker (på allvar, ofta kan hon ju leka på det viset) så tar jag av henne och hon får tillbaka när hon ber om det och får då behålla om hon sköter sig. Snor hon ben tar jag tillbaka och ger tillbaka tillden hunden som hade det.
Flyger på främmande hundar gör hon absolut inte iof, hon har jättebra hundspråk och för sig perfekt med alla hundar utan det är just våra hundar hon kan bitcha mot, tror ocskå det är mycket för att hon vet att det aldrig blir bråk innom flocken eftersom matte och husse avstyr tjafs.

Tror att din hund är osäker och gör detta för att boosta sig själv, funkar det och hunden hon flyger på blir det minsta rädd får hon ju automatiskt belöning för sitt beteende.

Vaktar hon soffan så får hon gå ner, men hon får komma tillbaka igen så fort hon ber om det, under förutsättning att hon är snäll. Vaktar hon leksaker så tar jag av henne och hon får tillbaka när hon ber om det och får då behålla om hon sköter sig.

Ursäkta OT, men borde inte man ge tillbaka "allt" på sina villkor och inte hundarnas? Som ledarroll liksom (ingen kritik mot dig nu). Tex. en alfa varg som jagar bort en som tjuvätit från kadavret väntar inte tills den individen är snäll igen, den får vänta tills han ätit klart.

Bara exempel, inga arga tankar eller div. alla gör vad som funkar bäst för dem! ;)

Är ju förstås jättesvårt att svara på vad det beror på när man bara läser här och inte ser själva händelseförloppet och inte känner hunden, men i mina ögon så låter det mer som att hon är rädd än "bara bitchig"... dessa kraftiga attacker utan varning känns som panikreaktion när hundarna kommer fram till henne och "tränger" henne.

Det hela stöds ju av vad du skrev i början - att när du fick hem henne så vågade hon inte göra något alls när en hund kom fram. Nu har hon blivit lite äldre och lite säkrare och verkar ju klara av hyfsat att hantera andra hundar utomhus, kanske för att hon känner att det där finns gott om utrymme att fly undan, men inomhus tycker hon fortfarande att det är alldeles för otrevligt och agerar därför kraftigt för att jaga bort den andra hunden - "bättre att förekomma än att förekommas" typ... Att du sitter nära kan säkert hjälpa till att göra att hon faktiskt vågar ge sig på dem.

"Enklast" på nån skala är väl att inte utsätta henne för sådana här situationer där hon får chansen att reagera så här kraftigt och sen jobba med att vända hennes osäkerhet mot andra hundar genom att få henne att förknippa dem med positiva saker istället för negativa.

Jag tycker absolut inte att du ska bli arg på henne, det ökar förmodligen bara hennes osäkerhet och stress i situationen.

Vill man nu sitta i soffan med två hundar som inte riktigt funkar så är det kanske enklast att sätta på koppel på hundarna och sen se till att hålla dem i varsin ände av soffan så att det inte uppstår sådana här situationer.

Sen är det ju mycket möjligt att hon aldrig riktigt kommer att känna sig trygg med andra hundar så nära sig. Men jag skulle tro att man kan göra mycket för att vända hennes inställning genom bra träning.

Bra skrivet!

Jag tror att du helt enkelt får undvika dom situationer där du märker att hon reagerar. Ex. när ni är inne och hon är nära dig.
Lösningen kanske är att när ni är inomhus får ingen hund komma till henne , utan hon kommer ta initiativ till umgänge med dom när hon känner sig tryggare.
Det är helt klart ett fall av osäkerhet och jag tror inte på bestraffning i det läget.

Jag kan skriva en bok om det här ämnet då jag har haft en sådan osäker hund själv. Du kan ALLTID pm`a mig om du undrar något eller bara behöver prata av dig, vet hur hjälplös man kan känna sig!

Enklast är ju att hon inte får vakta o vara nära dig när det finns andra hundar i närheten...det där är ändå ett ganska vanligt problem med "knähundar"

(Ooops har missat att tråden har uppdaterats :o)

Tack för bra svar!

Hon är inklickad men jag har inte använt klicker så jättemycket så jag ska nog börja om lite från början med den. Antar att du menar att jag i princip ska köra skvallerträning på hundar i olika miljöer? Har faktiskt påbörjat skvallerträning utomhus men än så länge skvallrar hon mest på cyklar. Ska definitivt ta upp det igen och börja träna lite mer målmedvetet, och även börja med det inomhus!

Ursäkta OT, men borde inte man ge tillbaka "allt" på sina villkor och inte hundarnas? Som ledarroll liksom (ingen kritik mot dig nu). Tex. en alfa varg som jagar bort en som tjuvätit från kadavret väntar inte tills den individen är snäll igen, den får vänta tills han ätit klart.

Bara exempel, inga arga tankar eller div. alla gör vad som funkar bäst för dem! ;)

Hundar är inte vargar. Inte ens förvildade hundar beter sig som vargar i flock så det är absolut ingen parallell man bör dra utan att veta att en hund faktiskt beter sig så i flock. Det är ungefär som att jämföra rävens beteende med hundens, men ingen gör ju det trots släktskap.. :)

Som hundmänniska tycker jag det bästa man kan göra är att läsa av situationen. Så länge hunden inte roffar åt sig godbiten/saken den vill ha så ser jag inget fel i att den uttryckligen visar, genom att ex. titta på soffan den vill upp i, och invänta ett svar på vad ägarna tycker. Det finns ju ändå ingen "dominans" i att invänta klartecken, eller?

Jag upplever att det där är ganska vanligt bland ensamlevande veka vinthundar. Min tik har haft liknande tendenser. Hon var jätteförsynt i början när jag flyttade ihop med min karl och hans tre hundar men har utvecklat resursvakt då hon märker att hon kan bossa med hanhundarna. Jag tillåter det inte men det är en fin gräns mellan att bygga på hennes självförtroende då hon ÄR mycket vekare än de andra tre och att se till så hon inte går över gränsen för att "matte skyddar henne". Är hon otrevlig får hon inte vara med. Vaktar hon soffan (som hon redan är ensam om eftersom de andra inte får vara i möblerna) så får hon gå ner, men hon får komma tillbaka igen så fort hon ber om det, under förutsättning att hon är snäll. Vaktar hon leksaker (på allvar, ofta kan hon ju leka på det viset) så tar jag av henne och hon får tillbaka när hon ber om det och får då behålla om hon sköter sig. Snor hon ben tar jag tillbaka och ger tillbaka tillden hunden som hade det.
Flyger på främmande hundar gör hon absolut inte iof, hon har jättebra hundspråk och för sig perfekt med alla hundar utan det är just våra hundar hon kan bitcha mot, tror ocskå det är mycket för att hon vet att det aldrig blir bråk innom flocken eftersom matte och husse avstyr tjafs.

Tror att din hund är osäker och gör detta för att boosta sig själv, funkar det och hunden hon flyger på blir det minsta rädd får hon ju automatiskt belöning för sitt beteende.

Det där låter ju faktiskt precis som Glimma! Just det där att hon var så osäker när hon kom till mig men tar alla chanser att kaxa sig om hon kan (ett exempel är när hon lekte med en annan, ganska tuff, whippet för första gången. Glim var definitivt inte tuff medan dom lekte men så fort den andra tiken la sig ner så ställde sig Glimma över henne, liksom för att testa om det gick...).

Känner igen det där om balansen, i början vågade hon ju inte ens säga bu till andra hundar så när hon väl sa ifrån till hanhundar som var för närgångna så berömde jag henne. Kanske inte jättesmart så här i efterhand...

Jag har gjort ungefär som du, är hon "dum" så får hon inte vara med längre. Problemet är väl kanske att jag inte gjort det så genomtänkt och konsekvent, ska bättra mig på den punkten!

Skönt också att höra om andra vinthundar som beter sig såhär, annars tycker jag mest man hör att dom är så fantastiskt bra med andra hundar.

Bra skrivet!
Du kan ALLTID pm`a mig om du undrar något eller bara behöver prata av dig, vet hur hjälplös man kan känna sig!

Tack!! Just nu har det varit ganska lugnt men nu ska jag börja träna mer målmedvetet, kommer säkert komma massa bakslag så PM kommer säkerligen!

Enklast är ju att hon inte får vakta o vara nära dig när det finns andra hundar i närheten...det där är ändå ett ganska vanligt problem med "knähundar"

Ska definitivt börja tänka mer medvetet på det och se till att såna situationer inte uppkommer.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 328
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 554
Senast: hastflicka
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18