Grimmma och rep från Double Diamond eller från Janna

M

Mosaic

Har kört med ett hamparep och en lite sladdrig grimma men nu när vi kommit en bra bit på väg känns det som om jag skulle vilja ha en stabilare grimma och ett bättre rep som funkar bättre i finliret (speciellt grimma när jag rider barbacka med den).

Tittat runt lite och det finns två som jag blivit tipsat om och det är grimmor från Double Diamond eller att beställa från Jaunna (säkert felstavat).

Någon som har från någon av ställena?

Sv: Grimmma och rep från Double Diamond eller från Janna

Glömde att skriva att jag var ute efter längre rep runt 7-8m

Knöt min grimma av ngt rep som liknar de bergsklättrare använder (tunt), köptes på rulle 30m för 40kr, i Tyringe, förmedlingscentral. Finns säkert liknande på andra såna ställen, där de säljer både nytt och begagnat och är relativt stort.
Eller andra ställen med rep, men har bara sett det där.

Jag rekommenderar Jaana, men...

Det är ju nu när du ska börja med finliret som du Inte behöver en sådan grimma och rep utan ska ta av allt från hästen och börja arbeta utan någon "utrustning".

Fö. använder Jaana båtrep som håller i ur och skyr och storm.

Min är 3 år gammal eller om den är fyra men den har hållt ypperligt. Det enda som lyckats få den lite "ruggad" är att en häst klev på leadropet med brådd på cementgolv och skar en reva.
Dagligen använd och använd på lektioner med elever och deras hästar.
Du kan specialbeställa längd på rep från Jaana.

Senast ändrad:

Om man tror att lydnad sitter i längd och material på repet, då är det inge ide att ni håller på. Det är som att diskutera hur långt och tjockt ett koppel ska vara för att lära en hund gå fot. Det spelar ingen som helst roll för det är inte repet som hästen skall respektera,det är er. Använder man ett spö, lasso, garnnystan, grimskaft eller bara sina händer så spelar det ingen roll. Självklart så kommer säljarna av dylika rep hävda att repet har betydelse men det är en lögn.

Lydnaden sitter inte i repet, men med ett hårdare tunnare rep blir grimman skarpare och tydligare. Och det kan ju hjälpa en hel del, iaf i början.
Naturligtvis ska man väl kunna använda ett mjukare rep med, speciellt efter att man lärt känna hästen och jobbat med den. Men de är ju lika effektiva som en vanlig grimma när de är mjuka och sladdriga, så varför bry sig om att ha en repgrimma alls?

Jag förstår inte syftet med din post som ett svar till mig eftersom du i stort sett säger precis det jag redan sagt...

Men som Zeb skriver, repet Har betydelse, till en början. När man kommit över den första tröskeln, den där man Inte som "nybörjare" kan ha hästen i ett garnystan, så kan man använda vilket rep som helst.
Jag anser att Jaanas rep och grimma är bäst eftersom det har en tyngd som är trevlig att arbeta med, repet har en bra längd, vilket Är viktigt, eftersom ett för kort rep inte låter dig komma nog långt bort fårn hästen och du då inte skapar en tillit till att hästen litar och lyssnar på dig (ju längre bort desto svårare), repgrimman är i ett mjukt lätt material som ligger still när hästen är still och inte väger mycket. Den stör inte hästen.

Du kan påstå att rep och grimma inte alls påverkar människans möjligheter men det är en lögn.
Som nybörjare är det viktigt och många av mina elever har haft egna rep och grimmor när de tagit de första två lektionerna men redan efter att ha fått prova skillnaden på min och deras under första lektionen har de bestämt sig att köpa egna. Utan påverkan från mig. Jag bryr mig inte om vem som gjort deras utrustning, så länge den är funktionell och tjänar sitt syfte.

När eleverna nått en viss nivå på sin kommunikation med sin häst så tar vi av utrustningen. Att vi använder rep och grimma från början är för att det oftast inte (har aldrig hänt än) finns någon rundcorall på de ställen jag blir utringd till, och det är nog knapert med ridbana med staket.
Fö. använder jag mig inte helelr av joinup och lär inte ut detta till eleverna, vilket i stort sett är den enda orsaken till att släppa lös en häst på ridbana innan människa och häst skapat en kommunikation.

Sedan är ju frågnan vad man "håller på med", NH eller att bryta ner hästen.

Ska man bryta ner hästen behöver man inte något alls, det går alldeles utmärkt att bryta ner den jagandes efter den och skicka ut fel signaler.
Vilket ofta händer när någon för första gången tror att de kan göra en join up själv utan närmare instruktioner från en instruktör.

Om man tror att lydnad sitter i längd och material på repet, då är det inge ide att ni håller på. Det är som att diskutera hur långt och tjockt ett koppel ska vara för att lära en hund gå fot. Det spelar ingen som helst roll för det är inte repet som hästen skall respektera,det är er. Använder man ett spö, lasso, garnnystan, grimskaft eller bara sina händer så spelar det ingen roll. Självklart så kommer säljarna av dylika rep hävda att repet har betydelse men det är en lögn.

Senast ändrad:

Det är b-s det ni säger. För känsla, timing och kunskap har ingenting med redskap och göra. Det är som att säga att den med den bästa utrustningen får den lydigaste hästen. Detta är lögn och det vet ni. Det är såklart lättare att sälja på folk en massa utrustning än att ge dom kunskap och erfarenhet.

Nej det är inte BS.

Det är en helt annan sak för en kunnig än för en icke kunnig att hantera olika varianter av repkvalite, längder, tjocklek mm.

Jag undrar i mitt stilla sinne vad du lär ut till elever, om du tror att materialet inte spelar någon som helst roll.
Dvs om du har några.

Jag säger inte att det inte går att lära sig med ett sladdrigt rep, jag säger att det är svårare att lära sig med ett sladdrigt än med ett som har tyngd.

Precis som med sadlar spelar materialet och utseende roll på rep och grimma.

En billig allraoundsadel i syntet ger en sämre sits för ryttaren som skall lära sig rida dressyr, och är i många fall (men inte nödvändigtvis) inte lika välanpassad för hästens rygg som en dyr lädersadel av dressyrmodell.
Precis som det är svårare, men går, att hoppa i en dressyrsadel.

Material och utförande hämmar eller förbättrar människans och hästens känslighet, signaler och möjligheter.

Fö. skickar inte ett sladdrigt rep iväg små "ticksignaler" lika bra som ett med tyngd.
(ticksignaler är de signaler som är så små att de knappt känns, ex att knacka lätt på repet med ett finger).

Senast ändrad:

Det är b-s det ni säger. För känsla, timing och kunskap har ingenting med redskap och göra. Det är som att säga att den med den bästa utrustningen får den lydigaste hästen. Detta är lögn och det vet ni. Det är såklart lättare att sälja på folk en massa utrustning än att ge dom kunskap och erfarenhet.

*suck*
För det första säljer jag ingenting, varken instruktioner eller grimmor.
För det andra; ja, timing och kunskap ligger inte i redskapet.
Men till viss del gör känslan det. En styvare, tunnare grimma ger en helt annan, tydligare känsla än en sladdrig, bred grimma gör. Det är extra viktigt i början, för både häst och tränare, när man har ett gott förhållande behövs inga redskap alls. Men varför välja ett otydligare redskap när man ska lära sig något?
För det tredje; erfarenhet får de av sig själva, förhoppningsvis lite kunskap med (utöver basics) med tiden. (hade ju vart synd om de slutade lära sig något.)

Hästen kanske inte blir lydigare av rätt utrustning, men det är mycket lättare att träna den med bra utrustning än dålig, Oavsett om bra utrustning är dyrt eller billigt, eller innebär 34 000 olika hjälptyglar eller är dina egna händer enbart.

Sammanfattningsvis har jag absolut ingenting att tjäna på att få folk att köpa en viss utrustning, utan rekommenderar helt enkelt den jag anser vara bäst. Och en tunnare,styvare repgrimma med ett längre, tyngre rep är bättre, oavsett märke. (Min har jag gjort själv, både grimma och rep.)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 174
Senast: Lavinia
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar