Grimma på "snedden" i hagen eller liknande.

Sv: Grimma på "snedden" i hagen eller liknande.

Ev. skulle jag sätta tillbaks grimman riktigt under förutsättning att hästen kommer fram till staketet och inte verkar vara en huggorm el. liknande.
Eller säga till i nåt hus i närheten.
För mig spelar det ingen roll om nån gör så på min häst, så länge den inte går in i hagen om det verkligen inte behövs. Troligtvis så är det ändå enbart en hästmänniska som skulle få för sig att fixa till nåt sånt här för en "vanlig" människa fattar nog inte alltid att nåt inte stämmer.
(undantagsfall: morsan såg faktiskt att nåt var fel när syrrans häst en dag gick med täcket runt halsen släpandes i backen och ringde och frågade om det verkligen skulle se ut så :D )

Ser jag däremot nån typ av allvarlig akutsituation som gäller vilket djur som helst, så ingriper jag direkt.
Är jag ute på semester och det plötsligt springer en lös häst på vägen så kommer jag att stanna och försöka fånga den.

Senast ändrad av en moderator:

Tigertofflan skrev:
Grimman i munnen? Kan inte för allt i världen förstå hur det skulle gå till? Nackremmen tar ju emot, och gör den inte det så är grimman ändå av.

Jag hittade min kompis häst med nosremmen i munnen en dag. Han hade antagligen gått med den i munnen hela dagen för nosluddet som satt på var söndertuggat.

Tigertofflan skrev:
Grimman i munnen? Kan inte för allt i världen förstå hur det skulle gå till? Nackremmen tar ju emot, och gör den inte det så är grimman ändå av.

Ägare och utbytare? Nu hänger jag inte med..?

Min häst har minnsann lyckats att få nosremmen i munnen... Fråga mig inte hur han lyckades med det! Nosgrimman sitter ganska högt upp på honom också :crazy:

Här var vi jävlar i det trevliga... :crazy:

Självklart hade jag gjort något om jag ser att det skadar / kan komma att skada hästen. Men ska jag vara riktigt jävlig så rör det faktiskt inte mig i ryggen att ägaren kommer ut och hästen har grimman i munnen, då kanske ägaren inser att hästen inte kan ha grimma på sig i hagen. Hellre det än att hästen dag ut och dag in går med grimman fel, har den runt halsen, om en hov eller vad som helst.

Tigertofflan skrev:
Här var vi jävlar i det trevliga... :crazy:

Självklart hade jag gjort något om jag ser att det skadar / kan komma att skada hästen. Men ska jag vara riktigt jävlig så rör det faktiskt inte mig i ryggen att ägaren kommer ut och hästen har grimman i munnen, då kanske ägaren inser att hästen inte kan ha grimma på sig i hagen. Hellre det än att hästen dag ut och dag in går med grimman fel, har den runt halsen, om en hov eller vad som helst.

Där har vi ett dilemma.
1 Vi vill hindra en olycka genom att rätta till grimman.
2 Vi vill inte att samma sak ska hända igen.

Alltså måste vi meddela ägaren på något sätt.

Detta kan kanske göras genom att gå till närmaste stall och skriva ett meddelande på deras anslagstavla. Står hästen inte just där så kanske de vet vems det är.

Innan ni gör något med en häst ni inte känner gör allt för att ta reda på vems det är och fråga först. OM det inte är livsfara/risk för livsfara DÅ är nästan allt tillåtet. livsfara för hästen alltså, anser ni att det är livsfarligt för er att gå nära hästen, men så gör inte det då.

Jag gör ingenting. Rör inte okända hästar. Hade inte velat att någon rörde min heller. Som för övrigt inte heller har grimma i hagen. Inget telefonnummer uppe vid hagen heller.

Om däremot hästen satt fast med ett ben i grimman så hade jag ringt om det funnits något tel-nummer eller om det funnits något stall som såg ut att höra till hagen hade jag kolla om det fanns någon ägare eller annan som kände hästen som kunde göra något. Att gå in till någon okänd häst som sitter fast och kanske panikar anser jag vara bra korkat. Jag tänker INTE riskera mitt liv och min hälsa på en okänd häst... SÅ kul är det inte att bli sparkad!

beror ju helt på hur grimman hänger.
Är den på snedden och håller på att ramla av, ja då gör jag inget, har hästen trasslat in sig på något sätt försöker jag väl få tag på ägaren antar jag.
Går INTE in till en okänd häst och vill heller inte att någon ska gå in till mina.

Måste ha grimma sommartid på min ena för flyveilens skull, och det funkar inte med de som går att ha utan grimma.
Men annars tycker jag väl inte att man ska ha grimma i hagen. Däremot måste jag på min stora häst av olika anledningar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar