Grimma i transport..

Septicemia

Trådstartare
Ska man ha läder eller syntet?
Har hört att rent försäkringsmässigt ska man ha lädergrimma, tycker själv att det måste vara bättre än nylon eftersom nylonet kan bränna in i hästens skinn.

Hur är det egentligen? vad använder ni?

Sv: Grimma i transport..

Har funnit flera trådar om dethär, men jag tror att slutsatsen var att inga försäkringsbolag kräver lädergrimma, utan det är helt vanligt hästvett.
Rycker hästen till så går lädergrimman ofta av, medan nylongrimmor är starkare och kan som sagt bränna.

Jag har en lädergrimma med nos- och nackludd i fårskinn när vi trailar.

Jag använder en stabil lädergrimma för att jag absolut inte vill att grimman ska gå sönder. Lösa hästar i transporter är något av det farligaste som finns i häst/transportväg. Om hästen skulle få panik vill jag inte ha den lös, jag vill ha situationen under kontroll i de avseenden jag kan. Vill jag ha loss hästen använder jag den kniv jag anser att man UTAN UNDANTAG alltid ska ha med när man fraktar häst.

Nylon kan bränna och det tycker jag är en annan anledning att använda en lädergrimma av hög kvalité.

Oftast är det faktiskt spännen och metalldetaljer snarare än läder eller textil som ger med sig när/om hästen går bärsärkagång.

Jag använder en bra lädergrimma. Anledningen är att nylon kan bränna ganska rejält om det vill sig illa om hästen får för sig att rycka bakåt.

Jag använder lädergrimma, också eftersom nylon kan bränna.
Men jag vet flera som åker i nylongrimma, men gör man det (och oavsett om man har lädergrimma) kan det vara bra att ha med sig en kniv så att man kan lossa hästen snabbt om det skulle hända att man behöver göra det.

jag har alltid lädergrimma, iofs använder jag bara lädergrimma annars åxå...

Läder använder jag alltid. Lätt att nylon bränner eller inte går av om hästen får panik...

Jag har ALLTID med kniv i bilen när vi kör häst.

Kör med lädergrimma. Av samma anledning som övriga, vill inte att nylonen ska bränna in i nacken och strupen, och den känns mer stabil.

Jag har lädergrimma på pållen vid transport men det har han oftast även i hagen med. :D

Jag har hört att man MÅSTE ha lädergrimma víd transportering av häst :confused: Ja, hur som helst, jag har det alltid och har alltid med mig en kniv så det ska gå fort om det skulle hända nåt.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag använder en stabil lädergrimma för att jag absolut inte vill att grimman ska gå sönder. Lösa hästar i transporter är något av det farligaste som finns i häst/transportväg. Om hästen skulle få panik vill jag inte ha den lös, jag vill ha situationen under kontroll i de avseenden jag kan. Vill jag ha loss hästen använder jag den kniv jag anser att man UTAN UNDANTAG alltid ska ha med när man fraktar häst.

Nylon kan bränna och det tycker jag är en annan anledning att använda en lädergrimma av hög kvalité.

Oftast är det faktiskt spännen och metalldetaljer snarare än läder eller textil som ger med sig när/om hästen går bärsärkagång.

Menar du att en stabil lädergrimma inte går sönder vid stark belastning? När jag var nybliven hästägare och ovan vid lastning hade min häst sönder flera träns och en grimma i samband med lastning. Jag blev förvånad över hur lätt lädret gick sönder. Hon gick ingen bärsärkagång, men ryckte till ordentligt. (Det är en stor häst.) Kan kvalitén ha sån betydelse? Jag har lädergrimma vid lastning även nu, men det är för att undvika att en nylongrimma ska bränna. Kniv tar jag också med för säkerhets skull.

Jag vet inte vad reglerna säger. Men jag använder läder. Av skälen som de andra angett.

Detta står på agrias sida...som rekomedation..

*Använd alltid lädergrimma. Nylongrimmor håller "för bra" och går inte sönder om hästen blir hängande. Dessutom kan de ge allvarliga brännskador om hästen drar hårt.*

Jag har pratat med Agria, Folksam,Sveland och If. Ingen av dem kräver lädergrimma, men Agria och Sveland rekommenderar det.
Det där med att det krävs är alltså bara en myt.
Min erfarenhet är att en billig nylongrimma går sönder ( vid spännena)
mycket lättare än en lädergrimma.
Den obligatoriska kniven sitter tillsammans med förbandslådan på väggen längst fram i släpet.
Ingen idé att ha den i bilen. Om vi i bilen är medvetslösa kan en utomstående inte få loss hästen.

Jo dom billiga nylon går sönder.. Jag åker alltid med lädergrimma.

Men alltså nylongrimmor som tex är läderfodrade borde väl inte bränna? Om dom inte gör det så kanske det vore bättre med en säker sådan, tänker nu främst på lovisaleonoras argument.

lädergrimma, men min går sönder lätt eftersom min häst lätt får panik om hon råkar faastna i något med huvet och då bara kastar sig tills hon är lös så vill jag inte att han ska "kasta sönder sig"

Detta är inget specifikt riktat till dej, men hu vet man om grimman verkligen går sönder ?
Alla skriver att ni har lädergrimmor som lätt skulle gå sönder ifall hästen skulle kasta sig, hur vet man det?
Står det på när man köper den ;) , eller smörjer man den aldrig såd en är jättestel? :)
Eller har ni redan gjort av med 10 likadana?

Lädergrimma har jag, för jag tror det är lättare att skära av om det skulle hända nåt o blir inga brännskador av läder.

Vimzis skrev:
Alla skriver att ni har lädergrimmor som lätt skulle gå sönder ifall hästen skulle kasta sig, hur vet man det?

Tvärtom, jag skriver att jag har en lädergrimma som INTE går sönder om hästen kastar sig. Vill absolut inte ha en lös häst i transporten, då kommer de verkliga skadorna. För att inte tala om hur svårt det är att komma in för att kunna begränsa skadorna.

Hur jag vet att lädergrimman håller? Du kan bogsera en bil med den. Den töjde sig, men den höll.

*knapplån*
Läder håller bra, men går sönder innan hästen gör det. Nylon/terylen är fruktansvärt starkt! En kompis till mig hade en häst som skadade sig fruktansvärt med en terylengrimma, den lossade hela kinden/ganaschen från käkbenet så att den hängde lös som ett stort lock... Inget man vill råka ut för, precis! Jag är mera rädd för tunna, starka nylonbands skärande effekt än att de bränner, för det är mera ytligt. Riktigt otäckt blir det om hästen går omkull i transporten och grimman inte går sönder...

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 134
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
394
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 203
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäcka 2025
  • Nordsvensk Brukshäst