Grimma i hagen?!

K

Katrinne

Undrar hur ni gör med grimma i hagen?! Jag och flera andra i mitt stall föredrar att hästarna inte har grimma i hagen. Dels får min häst lätt skav. Dessutom drar de av varandra grimmorna, tuggar och det har hänt att de har fastnat med grimman någonstans. Igår kom stallägaren och sa att försäkringen nog inte gäller om de inte har grimma i hagen. Om de smiter och inte har grimma när de ska fångas in gäller inte försäkringen. Hur gör ni? Någon som har koll på vad försäkringen säger (jag har A*ria). :confused:

Sv: Grimma i hagen?!

Vi har grimmorna på. Sen som hästarna som lyckas dra av sig grimmorna varje dag får slippa. En häst som har nån sorts allergi mot metall har halsrem.
Vej ej vad som gäller med försäkring.

Våra hästar har alltid grimma i hagen. Min har det på sommarbetet också, då han inte alltid är så förtjust i att bli "tillfångatagen".

Vi har grimma på 2-3 st av 9 st, men bara för att de är lite svårtagna ibland, 3 st går på lösdrift, skönt för dom att inte ha grimma på:)

min unghäst har inte grimma på sig utav den anledningen att de andra drar av den på honom. även hingsten som går bredvid ;P så därför har han ingen, hittat den säkert 20 ggr indränkt i lera och både jag och stallägaren som tar in honom tröttna på att tvätta en grimma var dag..

Undrar hur ni gör med grimma i hagen?! Jag och flera andra i mitt stall föredrar att hästarna inte har grimma i hagen. Dels får min häst lätt skav. Dessutom drar de av varandra grimmorna, tuggar och det har hänt att de har fastnat med grimman någonstans. Igår kom stallägaren och sa att försäkringen nog inte gäller om de inte har grimma i hagen. Om de smiter och inte har grimma när de ska fångas in gäller inte försäkringen. Hur gör ni? Någon som har koll på vad försäkringen säger (jag har A*ria). :confused:

Agria har inget med att göra om du har grimma på hästen i hagen. Jag har min utan grimma.

Har utan grimmor och det bryr sig inte försäkringsbolaget det minsta i.

Oftast har det blivit så att våra hästar har grimmor på i hagen så länge de står inne om natten, helt enkelt för att underlätta för den som tar in och ut hästarna. När de går ute dygnet runt har de inte grimma.
Sen finns det undantag, periodvis har unghästarna fått ha grimma på tills att man är säker på att amn får tag på dem utan, och den som ofta tappar/tar sönder grimman får oftast vara utan..

Min och hans hag-granne går utan. De står alltid och grejar över staket, så de går utan av säkerhet. Innan de började gå utan kunde min häst ta tag i grannens grimma och gå iväg. Tur att grannen snällt följde med :D

Aldrig grimma i varken hage eller box, om det inte handlar om en extremt svårfångad häst.

Min häst har alltid grimma i hagen. Detta pga att det ska bli lättare att ta hand om henne om hon skulle rymma. Jag fäster karbinhaken i en nyckelring i grimmans ring så att hon lättare kommer loss ifall hon fastnar någonstans (nyckelringen rätar ut sig då).

Våra hästar har inte grimma i hagen. Dela drar den lilla av sig den i en lerpöl och rullar sig över den och så tycker jag att det är onödigt att dom har på sig något extra när dom inte behöver det.

I mitt fall blir ju hästen mer skadad av att ha grimman i hagen dvs han fastnar, får skavsår och de andra drar i den. Någon som hört att man måste ha grimma?!

Hittade detta på mitt försäkringsbolags sida:

Fråga:
Gäller försäkringen om hästen inte bär grimma i hagen?

Svar:
Hej!

Jag har tidigare redogjort för det lömska begreppet "gäller försäkringen?"

Härmed kan avses:

1. Har jag en gällande försäkring, d.v.s. ett bindande avtal?
2. Har ansvarsperioden inträtt? (Jfr. karenstid!)
3. Omfattas skadehändelsen av försäkringen?

Den tredje frågan är ofta den som avses - d.v.s. gäller frågan för en viss händelse. (Många gånger måste särskilda krav vara uppfyllda för att en skadehändelse ska omfattas av försäkringen. Dessutom har försäkringen ofta uttryckliga begränsningar.)

De första frågorna rör tidpunkten för skadehändelsens inträffande - d.v.s. har skadehändelsen inträffat under tid som bolaget ansvarar?

Din fråga är närmast att hänföra till fråga nr. 3: Omfattar försäkringen skador i hagen när hästen bär grimma?

Försäkringens omfattning beror på vilken försäkring som tecknats. Men de flesta av Agrias försäkringar omfattar skador i hagar och detta fastän den burit grimma. Försäkringen har inga uttryckliga begränsningar (jfr. hundförsäkringen som inte omfattar skador när hunden bundits i ett fordon).

OBSERVERA! Att försäkringen omfattar en viss skadehändelse betyder inte att försäkringstagaren alltid har rätt till ersättning!!

Försäkringen innehåller även villkor om aktsamhetskrav - d.v.s. god tillsyn över djuret m.m.

Om hästen burit grimma i en hage där det varit uppenbart att grimman kunnat fatsna och hästen skadas kan du anses ha varit oaktsam till skadans uppkomst och nekas ersättning.

En försäkringstagare är således skyldig att förebygga skador som enkelt kunnat förutses!

jo det är ju kanske sant, men då får man ju träna lite med dom så de tycker det är kul att komma till en och inte springa ifrån en.. fy var ledsamt att ha en häst som springer iväg från en hela tiden!

Har aldrig grimma i hagen eller boxen. Den ena har knappt sett en grimma sen i höstas för hon går in i stallet själv :)

Nu har min grimma på sig i hagen för att det ska underlätta insläppet då jag inte har det själv. Men annars har har jag aldrig grimma på och under sommaren är det en självklarhet att hästen går utan och bara har sin flugmask :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 168
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka