Grimma i hagen?!

Sv: Grimma i hagen?!

I stallet där jag håller till så går unghingstarna utan grimma för dom busar så pass mycket och ibland ganska hårt, så av säkerhet så är det utan.

i övrigt så finns det ingen regel vissa har på och vissa inte. dom hästarna som brukar gå utan (inte hingstarna då) är så pass sömninga och snälla att de lätt kan ledas in de 30 m från hagen till stallet med bara ett grimskaft runt halsen, om man skulle glömma grimman inne och har lite bråttom. inte idealiskt men det har hänt.

Våra går utan grimmor. Jag anser att grimma i hagen är en skaderisk. Har sett hästar fastna i både andra hästars ben och i staketstolpar. Kan bli hemska skador. Skulle de komma ut ur hagen så spelar grimman mycket liten roll. Vill de bli fångade kan man leda dem i manen och vill de inte bli fångade så kommer ingen tillräckligt nära för att få tag i grimman ändå...

I stallet där jag hyr in min häst har vi grimmorna på. I förra stallet hade vi det inte. Jag föredrar utan men rättar mig efter reglerna. Nackdelen är att min häst får skav på sommaren men då går de ute dygnet runt och då var det ok att vara utan grimma då det inte är några in och utsläpp. För tillfället blir min grimma söndertuggad men det gör inte så mycket för det är en ful grimma;). Får jag eget stall någon gång så blir det utan grimma!

Småpojkarna går med grimmor. Den ena är rymningsbenägen och får för sig att han inte ska gå in ibland. Så då får den andra oxå ha det så det blir rättvist - de kan dra lika mycket i varann båda två :p

Stoet går utan grimma. Har aldrig hört att försäkringsbolaget skulle säga något. Det är ju större skaderisk i hagen om hästen Har grimma... Även om den har grimma när den rymmer är det inte säkert den är lättfångad ändå, har jag märkt :grin: :angel:

Aldrig grimma i varken hage eller box, om det inte handlar om en extremt svårfångad häst.

Nej, jag säger detsamma. Aldrig grimma i vare sig hage eller box, då måste hästen vara extremt svårfångad och i så fall kommer det att ske under en väldig kort period.

Jag har varit med om hästar som fastnat i sin egen grimma med skon, att andra hästar fastnat med sin sko i annans grimma, att häst fastnat i träd med sin grimma och avled senare. Mycket otrevligt måste jag säga, och varför skulle de ens behöva grimma på sig i hagen?

Vi har aldrig grimmorna på i hagen. Är rädda för att dom kan fastna med hoven i grimman...

kl

Så lite grimmor i hagen som möjligt. Innan hade jag svårt att fatt på min ena häst när dom skulle in men nu funkar det så nu slipper dem!

Det är bara om någon annan ska ta in som dom får grimman på sig, eller om jag vet att det blir stressigt och dom ska in i förväg, för då kan dom krångla..

Jag har ALDRIG på hästar grimmor i varken box eller hage, då jag vart med om flera grimmolyckor.. :devil:

Jag brukar bara hänga grimmorna utanför boxen/hagen ifall det skulle hända nåt eller man behöver ta ut dom snabbt :)

våra har grimma i hagen på vintern, bara som en säkerhetsåtgärd om de skulle komma lös när det är mörkt och halt och den ena ibland kan vara svårfångad. på sommaren går de utan grimma men den ena har halsring. har aldrig hänt att de fastnat någonstans med grimman eller lyckats ta av sig den på något sätt.

Jag är som du tvingad att ha grimma på min häst i hagen av stallägaren. Eftersom jag är rädd för att min häst ska fastna med grimman har jag köpt en grimma med säkerhetshake så att den går sönder om han rycker tillräckligt hårt. Det känns tryggt för mig och har hitills funkat bra. Mjuk och skön var den också men svår att få tag på.

Har tre hästar och dom har aldrig grimma på sig. Enda gången dom har nåt på sig på huvudet är på sommaren då dom har flughuvor.

om du tittar på ditt inlägg precis när du skrivit så finns det en knapp som heter "Ändra" precis till vänster om "| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar"
det betyder att du kan klicka på den "ändra"-knappen och ändra i ditt inlägg, istället för att skriva ett till med en rättelse i :idea:

du kan ändra ditt inlägg upp til 15 minuter efter att du skickat det.. :)

Inte grimma. Av flera orsaker, varav den viktigaste är olycksrisken. För den som tror att det är riskfritt, rekommenderas att läsa tidigare trådar i ämnet! :crazy:

Såvitt jag vet så har försäkringsbolagen inget emot att hästar går utan grimma i hagen, däremot kan dom ha åsikter om motsatsen.

Att man inte kan "fånga" sin häst om den går naken i hagen är ett dåligt argument. Det tyder på lathet eller okunskap hos hästägaren om man inte tar tag i det "problemet".

LIA

*kl*

Mina går alltid utan grimma. Dom går lösa in så den enda gången dom har grimma är när man ska rida och bara ska ha in en av dom.

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 168
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka