Grimma i hagen eller ej?

Sv: Grimma i hagen eller ej?

Men borde det då inte hända då väldigt ofta i dessa stall att hästar fastnar och skadar sig? I de stall som jag känner till att dom har grimmor på sig så har jag inte hört att dessa olyckor förekommer speciellt ofta.

Ofta händer det väl förhoppningsvis inte men visst händer det. Jag vill inte ta risken alls med mina hästar och eftersom jag bestämmer hur de ska hanteras och vad de ska ha på sig och inte så väljer jag att ha dem utan grimma :)

Ingen grimma, tänker på skaderisken. Sen kanske det är en gnutta lättare att fånga en lös häst som har grimma, men förhoppningsvis är hästen oftare i hagen än utanför.

Det är lite så jag tänkte, det är få som vill frivilligt fånga lösa hästar oavsett mundering de har på sig eftersom att en ovan eller hästrädd människa förmodligen inte ens kommer att försöka fånga en lös häst.
Därav att jag iaf känner att det kvittar ifall dom kommer lös med eller utan grimma förutom en aspekt och det är att jag tycker att skaderisken är för hög med grimma på i hagen.

halvt kl

För den som undrade gällande skador, så ja..jag har iaf sett hästar fastna med hovar samt ben i grimmor och då grimmor som sitter korrekt.. i täcken, i varandra, i vindskydd, i träd, i vattenhinkar/baljor. Ett par har dragit på sig ganska fula muskelskador m bla avslitna muskelfästen.
Sen leker många hästar genom grimmorna också, står och sliter varandra i huvudet och därigenom gjort sig illa, bla ögonskada.

Sen tror jag inte ett dugg på att lädergrimmor går sönder lättare alltid..det beror helt och hållet på vad det är för slags tillverkning, kvalitet mm. Jag har sett de som sitter som berget och inte ger vika medans vissa nylongrimmor går sönder för ingenting.

Men det är väl en smaksak helt enkelt hur man vill göra och vad man ev överväger är värst.

Senast ändrad:

Har hästarn bra, väl anpassade grimmor är det inget problem.
Tyvärr ser ofta alldeles för stora grimmor. Antagligen för att ägaren tycker det är "snällt" att ha grimman löst.

Håller med.
Mina går oftast utan grimma. Men den vuxna har sina "jag vill inte bli fångad" perioder och har han grimma på sig då går allt smidigare och han slipper jaga upp sig och jag slipper bli irriterad. På sommaren har unghästen grimma med flyveil i och den vuxna har grimma över eksemhuvan så det ska sitta på bättre.

kl

Jag fångade en lös ponny med mitt skärp en gång men det var en väldigt snäll ponny :)

Sen så förfasas jag fortfarande över alla lösa hästar som spinger och blir påkörda denna vinter, vad gör dom på vägarna? Nu var det ju en till som blivit påkörd och fick avlivas i Värmland. Och fem lösa i Örebro. Inga grimmor i världen hjälper ju om hästarna kommer upp på en stor väg, möjligtvis reflexgrimmor men hur många har det? Har folk så dåliga staket eller varför är hästarna så rymningsbenägna nuförtiden?

Ingen el pga snön troligen.

Mina har grimmor på i hagen. Aldrig varit med om en grimskada och förenklar hanterandet så otroligt mycket.

Båda mina går utan grimma i hagen. Grimmorna hänger direkt innanför stalldörren med varsitt grimskaft fastsatt. Dels för att den ena lättare får skav och dels ur säkerhetssynpunkt.

Har ej heller haft EGNA dåliga erfarenheter, men har lärt mig av andras.
Grimma på endast en kort tid med flyweil o då Alltid nyckelring i sidoringen där haken knäpps.

Har sett föl som fastnat i sin mammas grimma:eek:

Har även haft en unghingst som fastnade med ena frambenet innanför täcket framtill på den äldre. Det var bara tuuur att en gammal man som gick förbi tyckte att det såg konstigt ut o gick in o knäppte upp.

Jag undrade varför hästens täcke var uppknäppt, men fick förklaringen då mannen kom tillbaka ett par dagar senare.
Den äldre hästen hade slickat hans hand.

Har alltid grimma på i hagen då min häst är väldigt rädd om sina öron och inte tillåter att man sätter på den i hagen! Ett par få gånger har hon lyckats få av sig grimman och då är det ingen ide att försöka få på den utan då tar jag bara grimskaftet runt halsen så traskar hon glatt med ;)

Annars har jag ingen direkt åsikt om vad som är bäst! Grimma av eller på funkar nog olika bra eller dåligt på olika ställen och med olika hästar!

Har alltid grimma på i hagen då min häst är väldigt rädd om sina öron och inte tillåter att man sätter på den i hagen! Ett par få gånger har hon lyckats få av sig grimman och då är det ingen ide att försöka få på den utan då tar jag bara grimskaftet runt halsen så traskar hon glatt med ;)

Annars har jag ingen direkt åsikt om vad som är bäst! Grimma av eller på funkar nog olika bra eller dåligt på olika ställen och med olika hästar!

Samma problem är grunden till min hästs fasoner om att inte bli fångad ibland. Jätterädd om öronen och vill inte gärna att man drar över grimman. Hade stora problem när han var yngre men det har blivit bättre, men ändå ibland så har han sina perioder :p

Allt kan hända. Den vuxna leker inte på det sättet så det är jag inte orolig för.
Lilleman står i ett stort stall, enda chansen att rädda alla vid en brand är att de snabbt går att nypa tag i via en grimma.

Här har 2 grimma i hagen och 1 utan.

Här är det inte hästarna som gör söder hagarna utan vildsvinen:rage:.

Dom 2 som har grimma är lättare att få med hem igen med grimma på då dom blir uppjagade av att komma utanför hagen och sällan har tid att vänta medan man tar på grimman och att leda med grimskaft runt halsen är bara att glömma när dom är uppjagade.

Inte stannar dom på gården häller så man får leta efter dom.

Ja mina hästar har blivit infångade av andra.

När grisarna var som värst på att riva mina hagar satte jag även på en nyckelring på grimman med mitt mobil nummer.

Har inte än på 14 år en skada pga att dom har grimma i hagen men 2 lättare skador pga täcke och täcke använder jag ändå.

Har alltid grimma på mina hästar i hagen. Risken att dom skadar sig på grimman är mindre än att dom rymmer ifrån hagen. Därför får grimman vara på.

Finns ingen möjlighet att få fast mina hästar utan grimma om dom kommer lösa.
I alla fall inte dom närmaste timmarna.

Under sommaren kan det hända att grimmorna åker av ibland, då rymningarna upphör oftast. Tycker flyghuvan sitter bättre på hästarna utan grimma då. Är väl den enda anledningen till det då. :)

Vad menas med "när rymningarna upphör"?

Varför rymmer hästarna så mycket i så fall, det är nåt jag hade funderat över och sett till att det inte inträffar.

Det är för ofta hästar kommer lösa verkar det som :crazy:

Mina hästar är lite känsliga för mörkret. Speciellt vid höstetid. Det räcker att ett rådjur skuttar in i hagen, så "skuttar" mina hästar ut från hagen.
Fast i bland kan man undra om dom inte bara vill ha en "ursäkt" för att springa genom grinden. Eftersom att det händer oftast vid dåligt väder...
Regn är något mina hästar tycker är pest, vad det gäller under hösten eller sommaren spelar ingen roll.

Går jättebra under den ljusa perioden under halvåret. Det är då "rymningarna upphör" :)

Sen har dom även blivit så "fint" uppfostrade av sin kära moder, som var drottningen att springa igenom staket. Speciellt om man råkade lämnad dom 20 min längre ute i hagen än vanligt. De lärde sig fölen ganska snabbt, om man inte var nöjd med att vara i hagen så var det bara att springa ut. "Blunda och spring!"
vad dennes stoets motto.

Fast nu efter 10 år så har dom lärt sig att vara kvar i hagen tills jag kommer och hämta dem, nästan.

hemma har jag aldrig grimma på i hagen om det inte krävs för tex flugpannband sommartid.

Idag står han på en anläggning där personal leder hästarna mellan boxen och stalldörren för att minska skaderisken, där har han grimma i hagen.

Min familj har i 25 år haft över 50hästar hemma på gården och alla har grimmor på sig i hagen vintertid! Kan inte minnas en enda skada orsakat av att de fastnat i grimman. Klart grimmor går sönder men inga synliga skador på hästarna. Vi har det för att det är enklast plus att det är bra att ha om hästarna kommer lösa! Vi har stora hagar med många hästar i varje och det är riskabelt att behöva sätta på varje häst grimma vid intagningen.

Kl

Ston med föl och föl går utan grimma.
Hästar på lösdrift utan grimma.

Alla andra har grimma. Har aldrig under mina 30 år varit med om att en häst skadat sig på grimman ute i hagen. Däremot varit med om några olyckor där hästar har fastnat med täcket.

Däremot är vissa hästar väldigt duktiga på att få av sig grimman. Tror nästan dessa hästar har det som sport. "Undra om jag klarar av att få av mig grimman på under 10 sekunder idag" :p.

Jag har grimma på de hästar som jag inte får tag i utan (; har ofta mycket unghästar som inte blivit hanterade innan och de som är lite svår fångade får ha grimma på sig tills dem är mer tama :) handlar alltså om en kort period. Annars har jag inte grimma på i hagen.

Men är hästarna så benägna att rymma så får man ju i värsta fall se till att byta stängsel..hästar utanför hagen kan man inte ha bara för att det råkar vara dåligt väder eller att ett vilt dyker förbi..

Vad har du för stängsel?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en unghäst som är väldigt ranghög och dominant. Han har haft en tuff uppväxt där han förlorat sin mamma, och jag gissar på...
2
Svar
22
· Visningar
4 717
Senast: Mia_R
·
Utrustning Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen. Jag vill ha grimmor på då den ena...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: HeJe
·
Hästhantering Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 315
Senast: CK
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar