Grimma på eller inte i hagen?

Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Hemsk historia :(

Hos oss är det alltid grimma i hagen, stallägarens regler. Jag har inget emot det.

Det som hände i din historia kunde inte hända min häst, jag använder billiga cushiontape grimmor från Hööks, och jag vet av erfarenhet att dom skulle gå sönder om det hände något.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Kl
Har sett föl (på kliniker) som fastnat i stoets grimma:eek:

en sdn enkel sak som att sätta en klen nyckelring att fästa i ger en bättre trygghet, men grimma på bör vara ett undantag.

Om stallägare inte orkar kränga på en grimma så vete katten om man har säkerhetstänk förövrigt.
Det är som vanligt. Bara för att man själv inte har sett olyckor så lär man inte av andra förrän det händer. Förr eller senare. långt senare eller aldrig t o m. Tur kallar jag det.
Samma sak med täckeshängare på boxdörrarna.
Undrar om det finns statistik på hur många som brutit av tänder eller käken på dem?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har aldrig grimma i hagen, och kommer nog heller aldrig ha det.
Tänker bara på vad som kan hända om de fastnar i den.

Och skulle det vara så att min häst skulle rymma så går han alltid att lägga bara ett grimskaft runt halsen på. Använder aldrig grimma längre faktiskt, inte ens när jag ska in från hagen eller ut på promenader för han lyssnar så pass bra på mig att det bara räcker med grimskaft runt halsen :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Allvarligt, skaderisken överlag är betydligt högre om man leder runt hästen med ett snöre runt halsen, än att den går i hagen med en väl anpassad grimma.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag vill egentligen inte ha grimma på min häst i hagen, av flera skäl. 1) Skaderisken! (den punkten tycker jag i och för sig är fullt godkänd i sin ensamhet...), 2) min häst är mästare på att dra av sig grimman och det är rätt tråkigt/tjatigt/dyrt i längden att både gå och leta efter eländet i de stora hagar vi har eller köpa nya hela tiden och 3) min häst är inte den svårfångade typen, snarare tvärtom. Tyvärr (eller vad jag ska säga) vill stallägaren ha grimmor på hästarna i hagen, för att det underlättar vid insläppen.

Hon har aldrig grimman på sig inne, och i sommar när det inte har varit tal om insläpp har den också varit av.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Tar sista ... Har grimma på ibland, men alltid lädergrimma - de smäller av om hästen fastnar! En fråga till er som säger att ni aldrig skulle grimma på: vågar ni ha täcken på? Det är ju lika stor risk att hästen trasslar in sig i täckesgjordarna ...
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

"Been there done that" och täckena gick sönder och låg som små kullar i hagen...så ja, jag har täcken på hästarna när vädret så kräver men inte grimmor.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

*KL

Grimma på, vi bor vid en väg där bilarna kör som fan och de ggr dom kommit lös så har det varit snabbt att fånga in för förbipasserande. :)

Och kom inte med ngt om att jag ska träna dom eller bättra på hagarna, vi har en massa och då menar jag MASSA älg som går över vår mark och dom genar genom hagarna så även om jag vet att hagen är 100% hel nu, så kan den vara väck på flera ställen imorgon eller om några timmar redan.

Alla har olika förutsättningar. ;)

På tal om olyckor så var jag med om att en häst under en paus på en längre ritt kliade sej bakom örat med bakhoven, när den sträckte fram hoven så gick den precis genom stigbygeln:crazy: och det hade kunnat bli riktigt otäckt om det varit ett annat psyke på pållen för det tog tid att få ur den, vi fick skynda oss att sadla av och koppla loss själva stigbygeln och trixa en del innan den kom loss.:p
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Vi har haft en hel del älg även med kalv som aldrig rört staketen.

en vinter var det troligen en yngling som sökte sällskap o var inne i eller precis utanför hagen i 14 dagar. En gång följde den med hem:eek:

Hästarna blev oberörda av älg efter det.

Jag undrar hur pass synligt o sträckt staket som du har?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Skulle aldrig ha grimmor på i hagen, ser ingen mening med det, bara faror.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Sträckt och med plastrimsor knutna mellan stolparna. Ibland drar dom med tråden en bra bit så att man får byta ut 10-15 m. är inte ovanligt. :meh:
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

"Been there done that" och täckena gick sönder och låg som små kullar i hagen...så ja, jag har täcken på hästarna när vädret så kräver men inte grimmor.

Inte alltid.

Ifjol var jag helt ensam i stallet och fick hantera en vettskrämd häst som fastnat i sitt täcke under bus (antar jag). Passpoalkanten på täcket - det som är starkt och kraftigt - hade på något vis hamnat MELLAN hov och sko på ett bakben:nailbiting: Täcket hade förstås rivits av längs med passpoalkanten, men likförbannat gick hon där och hoppade på tre ben med ett (de facto) kraftigt snöre som gick från hov till täcke. Täcket satt kvar, vilket var tur - hade det ramlat av henne hade hon haft det flaxandes efter sig.

Jag hade ingen sax/kniv i fickan så jag fick lugna henne och leda henne sakta, sakta in i stallet och klippa loss henne. Hon hade trampat sig själv o skrapat sig ordentligt, hon såg ut som om hon måste ha ramlat minst en gång.

Hade kunnat sluta hur olyckligt som helst, om inte jag varit där för att hämta min häst (som gick i samma hage) och upptäckt det hela.

Så jag undrar också, om man är rädd för att ha grimma pga olycksrisken, hur man resonerar om täcken.....lättare att hitta en grimma som går sönder vid problem.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

kl

Är ju inte alltid man kan välja om man har hästen inackorderad. Åt båda håll alltså! :P
När jag släpper hästen i en ny hage kan jag ibland ha grimman på i början om stallägaren vill det för att eventuella rymlingar ska vara lättare att fånga. Fast min rymmer ju inte så det är nog mer av bekvämlighet... Själv säger jag grimman AV. Dels skaderisken, dels trycket det blir - tänk själv om man går med något runt huvudet hela dagen, man blir påverkad, även om man inte får skav, dels för att många tycker det är roligt att ta av varandra grimmorna och då känns det onödigt att främja inlärning av det beteendet.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

inga grimmor på mina i hagen nu, skaderisken minskar på det viset.


I ett tidigare stall har det varit krav på grimma i hagen för att man ska kunna fånga dem om de kommer lösa, så då har ju grimmor varit kvar på. Har hittills *peppar peppar* aldrig varit med om att en häst fastnat eller gjort sig illa på grimman i hagen så det har gått bra det med.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Beror på häst/omständigheter.

Har en häst som lider av uveit och måste gå med huva dagligen för att skydda ögonen mot starkt ljus och solen. Hon får ha grimma, för annars tar hon av huvan.

B-ponnyn har rymt två gånger på en vecka, så hon har fått ha grimma på sig ett par dagar nu för att det ska vara lättare att fånga in henne. Vill helst inte ha något alls, men ibland är det större fördel/mindre risk att ha grimman mot att inte ha den.

Vi har tagit bort sånt i hagen de kan fasta i (låga grenar och liknande), staketet kan de inte klia sig på (om de inte vill ha en elstöt då...), det enda är väl att de fastnar i varandra, men som sagt, normalt sett så är det bara en som har grimma.


Skor har de inte heller, ibland har man ju sett hästar som fastnar med utstickande sömmar i grimmor och täcken.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Min häst har grimma på sig till och från hagen, vid skötsel i gången, i skrittmaskinen, i transporten och vid en del promenader för hand. aldrig i hagen eller inne i boxen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Vi hade en häst som fastnat i kompisens täcke ganska högt upp och hoppade på tre ben bredvid kompisen. Hur länge han gjort det vet vi inte.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Hos oss är det alltid grimma i hagen, stallägarens regler. Jag har inget emot det.

Samma här. Har inget emot det, och under alla år hästägarna har haft stallet har de inte haft en enda olycka med grimma, men däremot flera med täcken.

Stallet ligger också nära en större landsväg, och såhär på hösten är älgarna väldigt sugna på äppelträden (fd. äppelodling) i ena hagen. (Så sugna att de ofta trycker i sig allt de hittar, och blir lite lätt berusade. Förra hösten fattade jag inte varför hästen var så förbannat stissig i paddocken - sen såg jag älgen som låg och sov under ett äppelträd 10 meter från staketet.)
Kanske är de berusade, jag vet inte, men de är förbannat slarviga med att lyfta benen över hästarnas staket, och flera gånger har alla/vissa av hästarna varit ute på vägen. Det har aldrig hänt någon olycka, och hästarna har aldrig varit panikslagna utan mest promenerat ner till vägen för att kolla läget - och då har jag varit väldigt glad att de haft grimmor på sig så förbipasserande lätt kan ha något vettigt att leda dem i.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Vi har grimma på i hagarna , alltid . Platta hagar , nära stor 100 väg . Aldrig varit med om grim skador på 35 år . Bedömer risken större att ngn häst utan grimma skulle komma loss ur hagar och därmed inte så lätt fångas . Även om vi aldrig har lösa hästar och ypperliga staket och el .

Jag förutsätter att man har grimmorna sittandes korrekt . Dvs lösa nog i nacken och under ganasher för att vid våld glida över nacken . Likväl som att nosdelen inte hänger nere på nosen utan sitter ca 2 cm från käk benet precis som en hög nosgrimma ska .

Självklart har man aldrig grimma på sto med föl ? Det är väl ändå a och o ?
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

jag tycker det är praktiskt med reflexgrimmor, man ser var dom står och trycker i mörkret
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 326
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp