Grimma på eller inte i hagen?

Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Eller hur..

Grimman heter Fieldsafe och kommer från Horseware. Hon har dock inte fastnat med den än så jag vet inte om den fungerar eller inte.

+TinyWiny

Tack! Ska införskaffa en sådan till mitt sto om det är grimkrav i nya stallet :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

I stallet jag står nu så har vi grimmorna är på hästarna i vinterhagarna - när vi har intag på schema, valfritt i sommarhagen - när ägaren hämtar själv (jag har mina utan grimma när de inte har flyvailen).

Jag har aldrig hört om något sådant hänt tidigare, så jag skulle säga att skaderisken är nog inte större än att hästen skadar sig på annat sätt i hagen och även om jag funderat på att linda in den i bomull och låta den ligga i boxen hela dagen så tror jag banne mig att vissa hästar skulle svälja bomullen oxå och kvävas :p Tyvärr är det nog svårt att införa nollvision på skador i hagen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag kommer aldrig ha grimma på i hagen. Ett år jobbade jag på ridläger, och en fruktansvärd olycka inträffade när en häst fastnade med bakbenet (kliade sig) i grimman. Hästen gick ej att rädda och det var väldigt traumatiskt.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Båda mina har grimmor på sommaren för att flugpannbanden behövs. Nattetid (om de är ute), inne på box och vid regn/kraftig blåst får de gå utan.
På vintern när det inte är några äckliga insekter går de alltid utan.

Är grimmorna på och det börjar regna plockar båda killarna snabbt av sig dem. Är det varmt och insekter sitter de alltid kvar.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Inte grimma varken ute eller inne, bara när de leds och står i gången.

Min häst rymmer inte, och skulle det hända så är han oerhört lättfångad. Riskerna är större med grimma i hans fall: Någon som vill hästarna illa kan hålla i dem medan de gör vad de vill och så kan de fastna vilket väl är den största risken. Våra hästar är riktiga busar och jag misstänker att de mycket väl skulle kunna fastna i varandra när de busbråkar.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Alltid grimma i hagen, ska va lätt och fånga dem om de rymmer.
Aldrig grimma i boxen :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

*kl

Jag har haft både med och utan beroende på stall. För mig spelar det inte så stor roll, finns olyckor som kan hända med grimma, och olyckor som kan hända utan grimmor.
Just nu står jag i ett stall där vi har grimmor på hästarna. Nu på betet har de dock fått slippa, min unghäst slipper emellanåt också då hon får skav av ingenting (trots att grimman är inlindad i fårskinn).
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har alltid glimma på min när hon är i hagen. Inte för att hon är svårfångad eller så, mest bara för att man lätt ska kunna flytta på henne om en annan häst ska ut. Dock så flyttar hon sig bara man petar lite på henne.. Men för andras skull då!

Dock så är jag väldigt noga med hur grimman sitter! Hon är storleken mellan cob och full så jag måste ha som går att spänna in på båda sidor om nacken samt om nosen. Och spänner så att jag får genom tre fingrar ungefär. Då kan hon omöjligt fastna med hoven.
Det har hänt att hon gått utan när hon gått själv, just för att hon bara tagit av sig grimman själv hela tiden. I sommar har hon nog bara tyckt det vart skönt pga att det har funnits ett flugpannband på den också!
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

KL

Om jag har direktutsläpp till hagen så är de utan grimma i hagen.
Behöver jag leda till hagen har de grimma på sej i hagen.

Visst de kan fastna och slå ihjäl sej, men de kan ju lika gärna snubbla och göra detsamma ..

I sommarhage grimma beroende på om de behövs för flyweil eller inte, men annars nej.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Kl.

Grimma på i hagen på 2 och 1 utan den utan tar 9 av 10 gånger av sig grimman i hagen.

Dom gånger hästarna tar sig ut stannar dom inte på gården utan går på utflykt i skogen och då vill jag göra det lätt för folk att ta dom i grimman ponnyn som går utan är hår fager och under metern så där kan även en oerfaren leda henne utan grimma.

Har själv stöt på en häst, bagge och hundar lösa i skogen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Under "eksemtäckes säsongen" har jag grimma på i hagen för den håller eksemhuvan på plats bättre än om han skulle gå utan. Mina andra häst har flugband som sitter i grimman så han har också grimma på under sommaren. Dock har ingen av dom den på inne i boxen, där finns ingen anledning till det.

Vintertid går dom utan även i hagen :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Under "eksemtäckes säsongen" har jag grimma på i hagen för den håller eksemhuvan på plats bättre än om han skulle gå utan. Mina andra häst har flugband som sitter i grimman så han har också grimma på under sommaren. Dock har ingen av dom den på inne i boxen, där finns ingen anledning till det.

Vintertid går dom utan även i hagen :)


Samma här, händer att han kliar av grimman men den hittar man så småningom:rage:. Ibland hittar jag den upphängd på en gren.:)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Ja jag brukar också hitta grimmorna snabbt :) Peppar peppar så har dom suttit på bra den här sommaren!
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

I min barndom var jag två gånger med om att jaga förrymda hästar utan grimmor på Ölandsbron, stallet (jag växte upp i) ligger bara någon km därifrån och hagarna ännu närmare. Där och då lärde jag mig att låta grimmorna vara kvar på, för det var INTE roligt...

Sprang de ut PÅ själva bron :nailbiting: fy vad läskigt. När var detta? Bor själv i trakten men jag är kanske några årgångar yngre. Var det från ridcentret?

Aldrig grimma i hagen eller för den delen flughuva...helt enkelt för att de plockas av omedelbart :sneaky:.

Jag stötte dock på en ponny ute på vift en natt när jag körde taxi men den var så snäll så jag fick gå fram och lägga skärpet om halsen. Tur man har lite rumpa som byxorna kan hänga på ;) Hästens "granne" var med och visste vilken hage den bodde i men var livrädd för hästar.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Sprang de ut PÅ själva bron :nailbiting: fy vad läskigt. När var detta? Bor själv i trakten men jag är kanske några årgångar yngre. Var det från ridcentret?
Uppepå vägen, vid brofästet på Kalmarsidan. Typ vid Jutnabben - om du är så hemma där...
Det var andra halvan av 70-talet (77-78 skulle jag gissa) men jag ser det fortfarande framför mig.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har aldrig grimma på i hagen, mestadels för att inte andra hästar ska fastna i den. Om min häst fastnar i ett träd tror jag faktiskt att han bara skulle stå där tills någon hittade honom. :D Men om en annan häst fastnar kan båda skada sig. Dessutom finns det ingen anledning att ha grimma på i hagen. Det är inte svårt att sätta på en grimma när man hämtar sin häst, eller någon annans. Om man använder det alls, jag leder min häst i lina bara. Har grimman på endast när min 3-åring leder honom, om han ska åka transport eller liknande.

Hästar som rymmer kan man kanske göra ett undantag med om de är svåra att få på grimman när de kommit ut. Då kan man ha lädergrimma. Men jag hade nog tränat dem för den saken istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Förfärlig historia!

Men jag tror att många sådana här olyckor kan undvikas om grimmorna anpassades bättre. Ser hur mycket bilder som helst på hästar med grimmor där man kan få in en hel arm mellan grimman och huvudet samt att nosgrimman sitter alldeles för långt ned på nosen.

Det tror jag också.

*kl*

I vårt stall har hästarna bara grimma när de leds mellan hage och stall eller när de hanteras. I hagen och boxen är de utan. I förra stallet hade alla hästar grimma på i hagen, efter stallägarens önskemål. Bortsett från att min häst lätt får skav så tycker jag båda sätten har sina för- och nackdelar.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Hästar som rymmer kan man kanske göra ett undantag med om de är svåra att få på grimman när de kommit ut. Då kan man ha lädergrimma. Men jag hade nog tränat dem för den saken istället.

Tror inte folk här omkring skulle bli så glada om jag skulle sätta igång att öva på att få tag på mina hästar när dom kommit utanför hagen, många hål att laga på grannars gräsmattor:o.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Aldrig grimma i hagen. Har sett hästar som fastnat med bakbenen.
Min nya häst hade grimma de första veckorna i hagen. reflexgrimma med mitt telefon nummer. Var lite orolig för att han skulle få för sig att gå hem till sitt gamla stall .
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 326
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp