Grimma på eller inte i hagen?

Sv: Grimma på eller inte i hagen?

*KL*

Jag har helst grimma i hagen. Just nu har bara en av tre det, eftersom lillhingsten tar av sig sin och drar så mycket i lilla kompisens grimma att jag tagit av den med. Äldre valacken törs ingen försöka dra i grimman på så han har sin på.

Jag tycker INTE om att ha unghingsten utan grimma, om utifall han skulle komma lös. (Vill helst ha grimmor på nu med så jag kan ha flugpannband, men året om just för det med att lätt få fatt i. Ingen av dem är svårfångade alls i vanliga fall, tvärtom, men man vet aldrig hur de beter sig om de är på rymmen)

Vill hellre kunna få fatt i dem så lätt som möjligt OM oturen är framme. Medveten om risken med grimma, men det är risk med täcken med - en vän som är veterinär fick akutavliva sin ponny med brutet ben efter att den fastnat i sin egen täckesgjord.. Och någonstans får man försöka riskbedöma olika risker mot varandra.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag vill själv helst inte ha den på. (rymmare el. svårfångade hästar får dock ha tills de antingen slutar rymma eller bli lättfångade). Men har stått i stall där det är grimkrav i hagen.

I boxen på natten ska de absolut inte ha.

Mvh Domino_s
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har grimma på i hagen för min stallägare tror inte att försäkringen gäller annars.. :banghead:

Har dock en säkerhetsgrimma som ska lossa om hon fastnar.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har grimma på i hagen för min stallägare tror inte att försäkringen gäller annars.. :banghead:

Har dock en säkerhetsgrimma som ska lossa om hon fastnar.

Det måste vara något av det mest korkade jag hört denna veckan...O_o

Du får gärna länka till stället där du köpt säkerhetsgrimman :) (eller skicka PM)

Mvh Domino_s
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Ingen grimma på. Dels pga att hästkillarna leker och brottas, vill inte att de fastnar i varandra och drar av käkarna och dels för risken att fastna någon annanstans.
Båda pojkarna är lätt fångade.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har helst inga grimmor på i hagen, men stallet är nära en väg där fordonen kör i bra mycket högre hastighet än den hastighet som är satt.. Den ena ponnyn har kommit på hur han kan smita ut ur hagen också, vilket gör grimma mer lämpligt att ha på från början så han inte behöver tas i pannluggen. Men de leker ju mycket i hagen, och gör sönder grimmorna. Så det är tur att grimmor är det som är lättast att köpa nya billigt även till shettisar.

Just nu har de dock Green Guard på, och då behövs ju grimmorna för den sakens skull :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har grimma på de hästar som inte klär av sig dem - vilket jag har några som är experter på :crazy:. Ett par av mina hästar har tendensen att bli vildhästar om de råkar tappa grimman, det blir helt omöjligt att fånga dem även om de normalt är hyfsat enkla att fånga. Jag är inte beredd att ta risken att ha dem på rymmen utan grimmor.

I min barndom var jag två gånger med om att jaga förrymda hästar utan grimmor på Ölandsbron, stallet (jag växte upp i) ligger bara någon km därifrån och hagarna ännu närmare. Där och då lärde jag mig att låta grimmorna vara kvar på, för det var INTE roligt...
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Alla hästar utan grimma. I alla hagar utom en finns det bitar med skog i mindre eller större omfattning. Inte en chans att de får ha på sig grimma där. Ihopsläpp sker i hagen utan skog och med grimma, men det är nog enda gången de är på i hagen.

Mina hästar är jättelätta att fånga i hagen. De kommer i princip alltid och möter upp och sticker huvudena i grimmorna. Men! De gånger då de lyckats komma ut (djefla älgar/rådjur!!) har det blivit full hallaballo och de har inte nödvändigtvis varit alls särskilt intresserade av att bli fångade till en början utan vill utforska den spännande världen utanför hagen en stund först. Jag tror det är få hästar som direkt kommer fram för att bli fångade när de precis lyckats rymma, oberoende av hur snällt de låter sig fångas i hagen. Så just argumentet grimma av för att hästen är ändå snäll att fånga köper jag inte. Det är å andra sidan svårt att fånga en häst som inte vill bli fångad även om den har grimma på sig. Men när hästarna insett att världen utanför hagen inte var mer spännande än den i hagen kan det ju enklare för en hästovan person att leda i en grimma än med en tröja lagd runt halsen.

Hade jag haft en stor väg eller liknande precis i närheten hade jag kanske valt att ha grimma, för då skulle jag kanske väga skaderiskerna mot varandra på ett annat sätt. Nu bor hästarna långt ut på landet och risken är liten (men inte obefintlig) att de ska bli påkörda om de rymmer. Men det kan ju bli pinsamt om de springer på alldeles fel ställen... För några år sedan hittade grannen en av våra hästar sovande i sin trädgård (de andra var kvar i hagen)... :o

Nåväl rymningar händer. Med kassa staket händer det oftare, med superduperstaket mycket mer sällan. Men risken finns alltid hur välstängslat det än är - en bil kan krascha rakt igenom staketet, materialfel så att något spricker och går av eller något annat oväntat. Men om risken att något allvarligt händer är större eller mindre om hästen har grimman på sig är ju en bedömning man får göra själv utifrån de omständigheter som finns.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

När min unghäst gick utan grimma och hon kom lös tog min lillebror första bästa grimma på henne och släppte in henne i hagen igen. När jag kom dit senare stod hon med huvudet nere mellan frambenen..?.. lillebror hade satt på henne en repgrimma som gått upp och båda framhovarna fastnat.. :meh:

Jag skiftar med grimmorna. Ibland har båda på sig ibland har bara en.
Min bror och far som bor nära stallet vill helst att dem är på om hästarna skulle komma lösa så det är lättare att leda dem.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Svarar allmänt, kul att höra alla som skriver att mina hästar är lättfångade?;). Om jag går ut i hagen så hämtar jag min häst, behöver aldrig "fånga" honom. Ropar man så kommer han. Aldrig grimma i hage eller i box!
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Fånga/ta/hämta säger nog de flesta hästfolk oavsett metod. Min häst går inte att fånga i den bemärkelsen du syftar på. Men han är lätt att hämta i hagen, utan grimma.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

I vårt stall vill dom att man har nåt som dom kan ta tag i om hästarna skulle råka rymma (flock med ca 13st ). Har klippt till en gammal grimma till halsring, har försvagat den vid spännet så om han fastnar så går den lätt sönder.
I ett stall där dom ville att man skulle ha på grimma gjorde jag likadant, försvaga grimmar vid spännet så att den gått sönder om han fastnat. Han är väldigt lättfångad i hagen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Mina unghästar, som jag fött upp själv, kommer till mig när jag kommer till hagen och följer med mig utan att jag behöver hålla i dem :love:
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Mina unghästar, som jag fött upp själv, kommer till mig när jag kommer till hagen och följer med mig utan att jag behöver hålla i dem :love:

Och mina hästar som jag inte fött upp själv gör likadant.

Men det spelar mindre roll den dag de ev är på rymmen, jag är 10 mil bort och grannen Greta ska försöka få tag i dem...

Därför vill jag ha grimma på, i synnerhet när jag har en hingst i hagen - som det ju är extra olyckligt om han skulle komma på rymmen.

(Nej, de brukar inte rymma, men det finns ingen garanti det inte händer)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Enda gången jag har grimma på ute är när det har kommit en ny häst. Då får grimman vara på den nya hästen tills den känner sig bekväm med att bli infångad. Oftast tar det bara några dagar. Jag har speciella grimmor med ett spänne som släpper om hästen skulle fastna för detta tillfälle. I övrigt används enbart grimma när hästen leds, i transporten och när den binds upp i gången. Jag vill helst inte att hästen är ensam när den har grimma på sig eftersom jag är så rädd att den ska fastna. Jag ser därför inte någon anledning till att ha grimma i boxen heller. Jag tar av grimman även om hästen bara ska stå i boxen i fem minuter. Jag vill inte heller att vem som helst ska kunna fånga in mina hästar hur lätt som helst om de skulle vilja dem något illa så det är också en anledning till att jag inte har grimma på i onödan.
Mina hästar har betesreducerare på sig på betet men även på dem är det en kardborre konstruktion som ska släppa om hästen fastnar.
Mina hästar kommer när jag ropar på dem eller när de hör att jag kommer så de är inte svårfångade eller att man behöver leta efter dem.

Det är så fruktansvärt när sådana här olyckor händer och ofta så är det verkligen helt osannolika saker som har hänt då. Saker som man inte ens i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka ut skulle kunna hända. Mina tankar går till den stackars hästen vad den måste ha kämpat och till den stackars hästägaren. Vilken mardröm att behöva förlora sin älskade häst på det viset :(
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Eller hur..

Grimman heter Fieldsafe och kommer från Horseware. Hon har dock inte fastnat med den än så jag vet inte om den fungerar eller inte.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

*KL
I stallet gäller:

Grimma på i hagen endast i undantagsfall dvs om vi behöver plocka in en häst tidigare än de andra (vet-besök, hovis eller liknande) och hästen är en av de svårfångade (vi har två lite huvudskygga så de går inte alltid att få tag på).

Vid ihopsläpp gäller grimma på alla så att vi kan få tag på och sära dem vid behov men då lämnas de ju inte utan uppsikt så det känns okej.

Grimma på häst i sjukhage om den stått på boxvila i alla fall under första veckan så vi ser om det går lugnt till eller inte men inte heller där lämnas det utan uppsikt.

Aldrig grimma på betet.

OT Min egen marodör har bara grimma vid uppbindning i stallet och till och från hagen (knappt det förresten -de släpps och får gå hem oftast (vi kan sätta upp linor så vi får en korridor till stallet fråm hagen)). Grimman brukar ändå ligga avplockad på marken i hagen så det är liksom ingen idé. Han är inte jättelättfångad för andra men går alltid att lura med mat. ;) Börjar man plocka in de andra hästarna hänger han snällt med.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har väldigt ogärna grimma i hagen. Blir vid enstaka tillfällen... ny hage, precis när första snön kommer (hoppar ur då...). Inte heller grimma på i boxen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har helst inte grimma på. Min häst är nog den mest klumpiga på denna jord, han lyckas klanta sig med sånt som man inte trodde kunde hända... Han kan vara lite lurig att hämta i hagen ibland, men då tar jag bara hans hagkompis istället så är problemet löst :) Närmaste väg är motorvägen ca 500 m bort och de har kommit lösa men alltid stannat på närmaste gräsplätt eller sprungit in i det andra stallet på gården.
Har dock varit i stall där de haft krav på grimma i hagen så då har jag haft det, men jag var sjukt orolig varje dag att något skulle hända. Kom till stallet med hemska bilder som snurrat runt i huvudet hela dan...
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

(Länk borttagen enligt bukefalos regler mvh moderator) Här finns en modell. Om du googlar på "säkerhetsgrimma häst" så kommer det upp flera stycken :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 326
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp