Flugor i ögonen!

Jag har provat flera olika, bland annat såna som är rymliga och inte ligger emot ögonen alls. Både de grova, stela och såna mjukare tunna varianter. Jag tror att det blir för instängt och att det är därför ögonen blir inflammerade. Det har inte funkat alls, utan snarare blivit mycket värre, så jag kommer inte prova igen.

Frågan kvarstår - har du provat sådan med en båge som håller ut den? Alla andra går att klia mot ögat vilket kan förvärra. Instängt blir det inte.
 
Frågan kvarstår - har du provat sådan med en båge som håller ut den? Alla andra går att klia mot ögat vilket kan förvärra. Instängt blir det inte.

JA! Jag har provat flera modeller,även en sådan. Jag tror inte att problemet är att de ligger emot ögonen utan att det blir instängt eftersom samma problem uppstår oavsett modell på flughuvan.
 
JA! Jag har provat flera modeller,även en sådan. Jag tror inte att problemet är att de ligger emot ögonen utan att det blir instängt eftersom samma problem uppstår oavsett modell på flughuvan.

Fast att det ska bli instängt i en Flughuva fallet på sin egen orimlighet. Då tror jag mer på teorin övriga lagt fram.
 
Men oavsett anledning så blir det bara värre med huva, så det är ändå inget alternativ!

Fast av det du beskriver så har du ju verkligen inga alternativ då än att stalla in hästen.

Om du verkligen provat alla huvor (inkl rambos med båge, sådana med ståltrådsbubblor över ögonen osv) så får du ju endera stalla in hästen, eller ännu hellre ställa den på klinik för utredning. Alt tro på de som berättat om att även de trodde ögonen blev sämre av huvan men insåg det inte var huvan.

Shettisen här kan upplevas får värre rinnande ögon av luva. Det beror på att han inte kliar av kletet utan att det ligger kvar. Ger man det ett par veckor och gör rent så upphör det. Med flyweil ser det bättre ut eftersom han själv "torkar av" ögonen ett antal ggr/dag. Men egentligen rinner de mer med flyweil än huva. (Tyvärr är det jättesvårt att hitta en huva som sitter bra på Shettis så jag letar än).

Men som sagt av det du beskriver och om du verkligen inte vill försöka mer med huva får du endera försöka utreda på klinik, eller ha honom installad tills insekterna försvunnit som jag ser det.
 
Fast av det du beskriver så har du ju verkligen inga alternativ då än att stalla in hästen.

Om du verkligen provat alla huvor (inkl rambos med båge, sådana med ståltrådsbubblor över ögonen osv) så får du ju endera stalla in hästen, eller ännu hellre ställa den på klinik för utredning. Alt tro på de som berättat om att även de trodde ögonen blev sämre av huvan men insåg det inte var huvan.

Shettisen här kan upplevas får värre rinnande ögon av luva. Det beror på att han inte kliar av kletet utan att det ligger kvar. Ger man det ett par veckor och gör rent så upphör det. Med flyweil ser det bättre ut eftersom han själv "torkar av" ögonen ett antal ggr/dag. Men egentligen rinner de mer med flyweil än huva. (Tyvärr är det jättesvårt att hitta en huva som sitter bra på Shettis så jag letar än).

Men som sagt av det du beskriver och om du verkligen inte vill försöka mer med huva får du endera försöka utreda på klinik, eller ha honom installad tills insekterna försvunnit som jag ser det.
Jag ska stalla in så fort det går. Men kan inte låta transport förrän imorgon. Men att ta på huva igen, det gör jag bara inte och det tror jag inte att ni andra heller skulle göra om ni hade sett hur illa det blev med huva.
 
Jag ska stalla in så fort det går. Men kan inte låta transport förrän imorgon. Men att ta på huva igen, det gör jag bara inte och det tror jag inte att ni andra heller skulle göra om ni hade sett hur illa det blev med huva.

Min häst hade extrema ögon. Jag kallade det för "kamelögon", de var så svullna och variga att han endast såg nedåt i en liten liten springa. Det var inte huvan.
 
Min häst hade extrema ögon. Jag kallade det för "kamelögon", de var så svullna och variga att han endast såg nedåt i en liten liten springa. Det var inte huvan.
Nej det kanske det inte var. Men i mitt fall kommer jag inte ta på huva igen bara för att folk på ett forum tycker att jag ska göra det.
 
Nej det kanske det inte var. Men i mitt fall kommer jag inte ta på huva igen bara för att folk på ett forum tycker att jag ska göra det.

Ok? Varför frågar du på ett forum då?
Du hade en enda fråga i ditt inlägg och alla har svarat flughuva och många av dessa har egen erfarenhet.
Vill du ha svar som du tycker överesnsstämmer med dina egna tankar eller mer veterinärinriktade svar så fråga en veterinär.

Då har du bara ett alternativ och hoppas på att det inte finns flugor i stallet. Hos oss var det nästan lika mycket i stallet som i hagarna.
 
Senast ändrad:
Nej det kanske det inte var. Men i mitt fall kommer jag inte ta på huva igen bara för att folk på ett forum tycker att jag ska göra det.

Du skrev en fråga om hur du skulle skydda ögonen, det är svårt ge andra tips än om effektivt flugskydd då. Och där finns bara huva.

Du skrev dessutom att du "var beredd att prova allt", vilket man då utgår från när man svarar. Inte lätt för de som svarar att veta att det inte var så.

Men jag hoppas du kommer att veterinärutreda hästen med, för att få en lösning för ögonen. Du kan ju inte ha den inne tills i höst. Och om det skulle vara så att det blir instängt under huvan för din häst så finns ju ett problem i botten som är mer än harmlöst om det är så känsligt. För sämre av huva kan hästar absolut bli, men då brukar det handla om att de kliar huvan mot ansiktet/ögonen, men det har din häst inte gjort.

Så utred ordentligt, ögonproblem på häst blir tyvärr lätt kroniskt. Lycka till!
 
Ska hästen stå inne tills det blir vinter då eller? Hållbart. :meh:

Flughuva är ett måste, du får hitta en bättre huva som inte skaver mot ögat. Annars kommer hästen inte bli bra! Flugor finns det gott om i stall också.
 
Apropå det här med att kunna bli instängt under Flughuva (som enligt mig faller på sin egen orimlighet). Jag hade en häst som fick genomgå en stor, omfattande operation där hud transplanterades till ansiktet osv. Hon såg ut som frakensteins monster - det var mer än 45 stygn.

Naturligtvis blir det en hel del sårsekret osv när de skurit och sytt i huden osv.

Det var absolut inga problem med huva över, hon hade det även inne på djursjukhuset.

Tyvärr så stöttes transplantatet bort och det slutade med att hon när allt var läkt inte kunde stänga ögat eller blinka. Hon gick med näthuva minst 12 h per dag (dvs ute) året runt. I gassande sol, i ösregn, i snö, i storm och i allt däremellan. Aldrig några problem med "instängdhet". Vilket GARANTERAT hade visat sig om det nu varit så att det ens rent teoretiskt kan bli instängt under något i ventilerande nät.
 
Ok? Varför frågar du på ett forum då?
Du hade en enda fråga i ditt inlägg och alla har svarat flughuva och många av dessa har egen erfarenhet.
Vill du ha svar som du tycker överesnsstämmer med dina egna tankar eller mer veterinärinriktade svar så fråga en veterinär.

Då har du bara ett alternativ och hoppas på att det inte finns flugor i stallet. Hos oss var det nästan lika mycket i stallet som i hagarna.
För att jag tänkte att någon kanske hade nåt tips på någon jag INTE REDAN PROVAT eller nåt flugmedel eller liknande.
 
Du skrev en fråga om hur du skulle skydda ögonen, det är svårt ge andra tips än om effektivt flugskydd då. Och där finns bara huva.

Du skrev dessutom att du "var beredd att prova allt", vilket man då utgår från när man svarar. Inte lätt för de som svarar att veta att det inte var så.

Men jag hoppas du kommer att veterinärutreda hästen med, för att få en lösning för ögonen. Du kan ju inte ha den inne tills i höst. Och om det skulle vara så att det blir instängt under huvan för din häst så finns ju ett problem i botten som är mer än harmlöst om det är så känsligt. För sämre av huva kan hästar absolut bli, men då brukar det handla om att de kliar huvan mot ansiktet/ögonen, men det har din häst inte gjort.

Så utred ordentligt, ögonproblem på häst blir tyvärr lätt kroniskt. Lycka till!
Veterinär har varit ute och ska komma för återbesök om en vecka.
 
Ska hästen stå inne tills det blir vinter då eller? Hållbart. :meh:

Flughuva är ett måste, du får hitta en bättre huva som inte skaver mot ögat. Annars kommer hästen inte bli bra! Flugor finns det gott om i stall också.[/QUOTE
Nej tills såren har läkt! Sluta dumförklara mig är ni snälla! Kommer aldrig mer skriva i detta forum!
 
För att jag tänkte att någon kanske hade nåt tips på någon jag INTE REDAN PROVAT eller nåt flugmedel eller liknande.

Tyvärr finns för ögon inga andra sätt än att helt enkelt ha huva. Allt annat innebär att flugorna kommer åt. Ett sår på annan del kan man kleta på grejer på, men det går inte med ögon.
 
@Alexandra_W jag har haft häst med grav ögonproblem och ögonkliniken på s-Holm påpekade att det är pest eller kolera med vissa flughuvor då det kan bli instängt och skapa större problem . Så nej det faller inte på ngn orimlighet och nej - alla i tråden påstår inte att flughuvor enbart är av godo .
Jag delar dock uppfattningen att funkar inget skydd måste hästen givetvis skyddas på andra sätt omgående och då stallas in igår .
 
Jag tänker så här: Hur gör de som opererat ögon på häst? Vad använder de?
Ring djursjukhus och fråga.

Jag har sett varianter där en kompress satts fast över ögat på en ko, det verkade funka bra. Hur de fäst den vet jag inte, men den byttes dagligen (förmodligen mer än en gång).

En luva med nät i mesh borde inte bli för tät? Undvik en massa ludd och grejer, bättre med en sån där fantom-mask som lagts upp tidigare i tråden. Ta in hästen när flugorna är som värst (dagtid) och se till att det är så flugfritt som möjligt inne i stallet (dvs stängt, mörkt och nymockat, då brukar flugorna inte trivas). Mössan måste bytas och tvättas ofta.
Har två eksemhästar som är helt inbakade från topp till tå dygnet runt från mars till oktober utan att få problem med att det är för tätt. Däremot kan det bli problem när de skrubbar sig, luvor/täcken blir smutsiga och inte byts tillräckligt ofta. Allting tvättas varmt, minst 60 grader, och med allergivänliga tvättmedel (inga blek- eller sköljmedel).

Skulle inte rekommendera att smörja något i närheten av ögonen om huden är skadad. Talar av egen erfarenhet, det gör djävligt ont!

Skippa smörjor, stalla in dagtid och försök hitta den Perfekta Flugluvan. Och prata med veterinär. Inte bara den behandlande veterinären, ring andra djursjukhus i landet och fråga dem om råd.
 
@kafferep Ett vanligt flugpannband då? Då måste ju iofs hästen ha en grimma på sig men det finns även sådan man kan fästa där inte hästen behöver grimma. Dock sitter dom inte särskilt bra då iallafall min häst fick av den med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott...
Svar
5
· Visningar
986
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp