Grimma i hagen eller ej?

Tycker inte att hästar ska ha grimma i hagen, större skaderisk. Trots argumentet att om hästarna rymmer så är det enklare att fånga med grimma; jag förväntar mig att hagarna inte sprängs utan att hästarna stannar innanför de. ;)
Dock så är jag den enda som inte vill ha grimma på min häst i hagen, de andra har grimma. Idag hade den person som släppte ut min häst dock lämnat grimman på och då möttes jag av en glad häst med grimman runt halsen. Som tur nog var hade han inte fastnat eller haft sönder grimman, men på nått sätt tog han sig ur den; funderar på vad som kunde hänt. :nailbiting:

Lite OT, men hittade även hans hagkompis med täcket alldeles traslat runt benen. Hästen ville inte röra sig pga hur täckspännena var virade runt bakbenet och det tunga täcket hängde snett över hästen och spände åt runt bog och hals också. Allt detta pga att man bara spänt bensnörena runt ena bakbenet. Vilken tur att vi kom ut tidigt och fixade till alla täcken och grimmor.

Kl

Jag har aldrig under 35 + år med hästliv haft ngn grimrelaterad hagskada öht . Risken är minimal . Finns långt mycket större riskproblem i fråga om hur hästar hålls som ligger 99% före den risken . Täckade hästar är isåfall en minst lika stor risk .

Anläggningar med hästar och den minimala risken så självklart har hästarna grimma på sig .... Har man egna hästar hemma gör man ju som man vill och det blir inte jämförbart med att personal varje dag på ett säkert sätt ska ta in 50 hästar . Även utifrån bedömd skaderisk på just andras 50 hästar eftersom man självklart är rädd om dem . Finns betydligt andra större scenarior ur risk/skada på hästarna i sig som kan hända och gör användandet av grimma på motiverat .

Jag har gärna min häst utan grimma men när jag står uppstallad hos andra så får han ha grimman på.
Ser hellre ev lös häst med grimma än utan.

Den enda vettiga anledningen att ha den på är om hästen är huvudskygg.

Att personal anser att det är bekvämt är sådant som var anläggning tar ställning till.
Jag tvivlar starkt på att man bara har EN anställd på 50 hästar.Ridskolan här med 40 ridskolehästar släpps ut o in lösa. Privat häst ägarna får välja men i samråd med personalen.
Föl o fölston brukar varken ha grimma eller täcke.

Inga grimmor i hagen utom vid ihopsläpp/ny hage när det är risk att de rymmer eller att man behöver ha tag i dom fort.

Min ena häst tar av både sin egen och andras grimmor så de hänger bättre i stallet. Att de skulle kunna fastna är inget jag hade bekymrat mig över, de få gånger det har hänt har grimmorna gått sönder.

Jag gör väldigt olika jag. Finns för och nackdelar med bägge sätten. Men rent generellt föredrar jag grimma i hagen, helt enkelt för att en skärrad och rädd häst är lättare att fånga för vem det än må vara om den har grimma än ska behöva sättas på grimma. Hemma i hagen är det ju sak samma, men skrämda hästar i mörker på en trafikerad väg kan vara en helt annan femma. Nu är risken mina hamnar där liten, men bara en sådan sak att om mina smiter, jag är borta och grannen hittar dem på gräsmattan, så grannen törs nog ta i grimman och leda in i varsin box och stänga. Att över telefon försöka instruera grannen i hur man sätter på en grimma kan däremot bli intressant. Grimmor är plättlätta för de som kan, men inte helt enkla att förstå sig på för de som aldrig sett en förut.

Det som slutligen brukar avgöra här är huruvida det finns en grimtjuv i hagen eller ej, dvs om det är risk för avplockade grimmor. Eller om det finns någon som tycker om att hänga i kamraternas grimmor och kamraterna inte uppskattar det.

Generellt sett inga grimmor i hagen. Undantaget är kring nyår då 2 av 3 får reflexgrimma på sig. Vi bor nära större vägar, och skulle de få panik av att någon tvunget måste skjuta raketer på "fel" dag så känns det säkrare att de i alla fall syns om de spränger något staket. Det har som tur är aldrig hänt so far...
3:an har istället täcke med reflex. Lillponnyn kan inte låta bli att hänga i hennes grimma om hon har en, så hon mår bättre utan.

Aldrig grimmor i hagen på mina om de lämnas ensamma. Enda gången de eventuellt har grimma är om de ska in direkt efter frukosten pga hovis eller ridning.

Jag har eget stall och mina hästar går utan grimma.
Jag skulle aldrig låta dem gå med grimma i hagen.
På ridskolan där jag red förr så var det en gång en häst som fastnade med bakhoven i grimman när hon kliade sig. Hon skadades så illa att hon fick tas bort.
Skulle de komma lösa så får man väl hämta grimman i sadelkammaren och fånga dem.
De gånger mina hästar har kommit lösa så har de ställt sig vid närmsta grästuva för att beta, så de är ganska lätta att fånga.

Generellt en smaksak tänker jag.

Jag föredrar att inte ha grimma på, bla pga de ändå för det mesta her av sig dem i hagen (sjukt irriterande att leta grimmor vid intag), spelar ingen roll hur korrekt inspänt de är eller inte..de tycks föredra att leka med dem och sliter av dem på varandra.

Otryggheten med att andra kan lättare få tag i hästarna.
Ang rymmande hästar finns ingen garanti tycker jag att hästen blir lättare att fånga iom att man måste komma i direktkontakt med hästen för att få tag i den oavsett..vill den inte så vill den inte.

Jag har bara grimmor på när hästarna leds och vid skötsel. Jag ser ingen anledning till att utsätta dem för de risker det innebär att ha grimmor på övrig tid. Skulle hästarna rymma så lär den som hittar dem klara av att ta på dem grimma häromkring. Annars hade det räckt att dra grimman över huvudet på dem så att den hänger runt halsen för de är lärda att gå ordentligt och drar inte.

Vad snälla hästar många har som tar det med ro och stannar på gården när dom kommer ur hagen, mina har aldrig stannat hemma utan märker jag att dom är borta så är det bara till att börja ringa runt till andra stall och sedan börja leta i skogen.
Är bara ponnyn som inte gör någon stor affär av att komma ur hagen men kommer dom andra ut följer ju hon med dom.

Är så glad nu när jag kommit på hur staketet ska sitta för att hindra grisarna.

Ha ha! Ja min går hem till stallet för att se om det finns något gott att äta.
Så lagom kul egenskap när man åker av ett par km hemifrån :p

Vad snälla hästar många har som tar det med ro och stannar på gården när dom kommer ur hagen, mina har aldrig stannat hemma utan märker jag att dom är borta så är det bara till att börja ringa runt till andra stall och sedan börja leta i skogen.
Är bara ponnyn som inte gör någon stor affär av att komma ur hagen men kommer dom andra ut följer ju hon med dom.

Vad har du för staket som hindrar vildsvinen? Tyvärr börjar de komma närmare här nu så det är aktuellt att se över staketen. Jag tar gärna emot tips och råd.

Vad har du för staket som hindrar vildsvinen? Tyvärr börjar de komma närmare här nu så det är aktuellt att se över staketen. Jag tar gärna emot tips och råd.

Lägger mig i lite självsvådligt. Bryr de sig inte om el, med låg lägstatråd? Här
Respekterar de elen, däremot är de hopplösa bara man slår av den.

Inget vilt har någonsin förstört mina staket. Inte ens älg med kalv o avstängd ström.
Grisar förstör inte heller om man har ström på. Oftast är det synbarheten

samt strömstyrkan som skyddar. Det är oxå många som släpper ut hästarna i mörkret utan att kolla om staketet är helt efter stormen osv.
Jag har grönt band som syns även vid snö helt överlägset bäst. Ståltråd som många har syns inte alls.
Grimman skyddar inte från att hästar bli påkörda o även om man själv inte varit med om hästar som skadats sig pga grimma kan man lära av andra.

Kolla steketen o dess ström försörjning.

Jag tycker det är helt naturligt att hästarna har grimma i hagen i större stall (fler än 8-10 hästar), där flera hanterar hästarna. Jag har aldrig varit med om att något hänt - förrutom att någon häst plockat av sig en grimma ibland. på sommarbetena har ägarna själva bestämt hur de vill ha med grimma dvs när man hanterar hästen själv. det brukar vara lite till och från mest beroende på om hästarna har "Flugskydd"

Mina två som står hemma på min egen gård har ingen grimma på sig i hagen - de står på lösdrift och det är bara jag och medryttaren som hanterar dem. Fast ponnyn som ibland får problem att förstå att lösdrift inte är samma som lös drift, skulle jag egentligen ha grimma på jämt ifall hon strövar iväg på egen hand när man inte är hemma ;)

Just älgar har dragit igenom mina staket ibland, när elen inte varit på. Inte spelar någon roll med synbarheten där, men det händer kanske 1 gång vartannat - var tredje år. Älgarna tar ju hellre en annan, enklare väg om de kan än forcerar ett staket (oavsett om de mejar ner det eller försöker ta sig över). Rådjur tar sig in och ut utan minsta åverkan, ingen aning hur de gör men det syns på spåren att de är i hagarna rätt frekvent, men aldrig någon stängselpåverkan.

Vildsvinen däremot har sjukt dålig respekt för allt annat än el. El respekterar de fullt ut. Men då ligger hagen också mitt i ett vildsvins"revir" (heter det revir med vildsvin? Nåväl, det bor en hel massa vildsvin alldeles i närheten (några hundra meter) av hagen, och de vill in där och böka då de tycker den tillhör deras område, vi är lite osams om den saken..)

Åkte till en golfbana och frågade och fick tipset på att ha den lägsta tråden på 20 cm men höjde till 25 cm och det har funkat.
Små grisarna är ju känsliga på hela kroppen men inte dom större så där får man ha lågt så dom har en tråd i huvud höjd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en unghäst som är väldigt ranghög och dominant. Han har haft en tuff uppväxt där han förlorat sin mamma, och jag gissar på...
2
Svar
22
· Visningar
4 717
Senast: Mia_R
·
Utrustning Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen. Jag vill ha grimmor på då den ena...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: HeJe
·
Hästhantering Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 315
Senast: CK
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar