Grimma i hagen eller ej?

Sv: Grimma i hagen eller ej?

Undrar också.:mad:
hur i hela friden gör man inte sitt yttersta för att förhindra att de sticker:crazy:

Det går att stänga in ALLA djur med el! EL stängsel.
Har man inte tillräckligt med el får man bygga ett starkt ej elstaket.

Undrar också.:mad:
hur i hela friden gör man inte sitt yttersta för att förhindra att de sticker:crazy:

Det går att stänga in ALLA djur med el! EL stängsel.
Har man inte tillräckligt med el får man bygga ett starkt ej elstaket.

Istället för att hoppa på för hastiga slutsatser, så kanske du skulle veta hur det är, istället för att sitta och tro det värsta.
Jag menar ärligt hur kul kan det vara på en skala att sitta och tycka "illa" om folk bara efter några ord?

Nej, det finns faktiskt djur som inte känner ström. Har haft en sån hemma.

Och jo, jag har tillräcklig med el. Men en häst som springer i "180 km/h" för att den är rädd kvittar det hur mycket el det är i staketet.

Jag reagerar i alla fall på att någon uttrycker det som normalt att hästarna är utanför hagen lite då och då.
Och som till ämnet hör, att man har grimma på för att hästarna rymmer lite då och då..det är inte okej, fixa hagarna i första hand.

För mig är det inte normalt, utan någon rymning genom åren kanske är ett undantag men inte flera gånger per år utan då måste man faktiskt se över sina stängsel och kanske göra dem helt rymningssäkra om det är så att man har en häst, eller hästar som tar sig ut.

Säkrar man tillräckligt kan ingen häst ta sig ut, krävs det rejäla och rejält höga trästaket/plank så kanske det är ett måste för att hålla hästarna inne.

Man måste även synligöra staketen.
En tunn ståltråd behöver markeras så de ser hela linjen- staketet.

När folk börjar överdriva för att försvara sig- som att hästen springer i 180 är det ofta medvetet dåligt samvete.

Varför blir en häst så rädd i sin egen hage?
Om hagen är obekant, så visst.

O nej, nu har ni fattat mig fel! :O

Jag tycker absolut inte det är normalt att hästarna rymmer! Varför skulle någon i hela världs historien tycka det vore normalt? Herregud! Att ni ens tänker en sån tanke. Ofattbart!
Och sen när ni inte tror att jag lagar staket och sätter upp ett nytt staket...helt ofattbart och är ärligt talat en dum kommentar.

Hur som helst. Jag har både järn- , snöre - och band -tråd. Och alla trådarna är märkta, räcker det som en synligt tråd? Den är mer än bara synlig.
Dock har det blivit bättre när jag satte in ensilage plats band i stället för de smala banden som kan kan köpa. Efter det så har dom inte sprungit ut.
(Inte för att dom sprang ut så ofta, som ni verkar vilja hävda) Händer väl två, tre gg om året. Visst det är en gång för mycket. Eftersom jag tycker absolut inte att nån häst ska vara utanför sin hage!

Jadu, varför blir hästarna rädda .... Dom kanske känner sig otrygga i hagen rent allmänt? Och då kanske det räcker att nåt rör sig i skogen?

Vad jag menar med att hästarna springer i "180km/h" och sen springer genom grinden utan att blinka..

Hur skulle du förklara om hästar betar 300- 400 m bort ifrån grinden och sen springer i fullfart emot grinden. Grinden närmar sig..stannar dom? Finns det nån tecken på att dom saktar in? Ikke! Rätt igenom. Och allt detta händer i mörker så jag kan inte se vad det är som får dom att springa ifrån första början.

Då kanske man bör ta in dem när det blir mörkt.:meh:

vem vill ha en häst ute på vägarna i mörker?
Det verkar vara alltför vanligt.

Du skrev att rymningar var vanliga o inte ett par ggr/ år o varje år likadant.
Så uppfattar jag din tidigare text.

Att du uppfattar så är ditt problem och inte mitt. Om du inte fattar eller tolkar fel så går det lika bra att fråga.

Absolut! Det har "löst" problemet i många år att ta in dom tidigare men tycker det blir en allt för kort tid för dom.

Det går bra så länge det är snö ute som lyser upp det hela. Då är det inga problem. Men vid hösten så får dom gå in när det skymmer eller om jag är där i stallet så går det bra trots att det är mörkt. Varför? Ingen aning men ut går dom i alla fall inte.

Inga grimmor på här och i möjligaste mån undviker jag täcken också. Min valack skadade sig, övertänjning av sena på insidan låret vänster bak, genom att fastna i täcket med brodden...Visst, är det -10 bör han ha täcke eftersom pälsen skulle kunnat vara lite tjockare. Nu har jag tur att han gillar sitt vintertäcke så det har funkat hittills...

Jag har bara (?) vanlig eltråd, 6 ledad. Men, har strålkastare som lyser upp hela gården och den närmaste delen av hagen då. Hästarna har inga problem att se den och dom har heller ingen lust att rymma eftersom dom får mat (ej fri tillgång) och hagen är stor med mycket att pyssla med. Finns även ett stort vindskydd/ligghall, allt upplyst med strålkastaren.

Första vintern vi bodde här hade hästarna inte riktigt fått in känslan för sin hage och rymde några gånger men då vinterkopplade vi tråden och sen dess har dom inte ens antytt att dom vill rymma. Rädda blir dom bara när björnen är på g...inte ens helikoptrarna stör dom och dom flyger tätt nu och letar fel på ledningarna.

Jag blir skrämd av hur vissa hagar ser ut och är definitivt inte förvånad över att hästar väljer att lämna hagen...Ren slöhet att inte vinterordna hagarna så att dom håller säkerheten även på vintern.

Har inga grimmor på, förutom skaderisken och att jag är rädd för att grimmorna ska skava (ena hästen speciellt, hon har väldigt lite hår just där en välanpassad grimma ska sitta, var bortskavt när jag köpte henne) så ser jag ingen anledning att ha grimmor på. Ena hästen är jättesnäll att fånga, andra hästen kan vara svårfångad men det har aldrig gjort någon skillnad på om hon har haft grimma på sig eller inte. Hon stannar och låter en ta på grimman så fort man är nära nog att röra vid henne.

Hästarna rymde bara för någon dag sedan (hade för lite el i stängslet för nordsvenskens vinterpäls och tjocktäcke, så hon gick bara rätt igenom det), fjärde gången på 10-11 år om jag inte har helt fel . Hästarna har bara haft grimma på sig en enda gång (de blev vettskrämda när jag skulle leda in dem från hagen och skenade iväg) när de har rymt, och det har inte gjort någon skillnad. Antingen så har det varit en hästmänniska som hittat dem och har då inte varit några problem med att fånga in dem, eller som för någon dag sedan då personen ifråga gick och sa till närmaste granne som i sin tur ringde mig så jag kunde hämta dem.

kl

Jag har haft mina hästar på rymmen.. :o

En gång hade det regnat/snöat så pass att det tyngde ner översta bandet så mycket att den kom under snöhöjd så de hade bara klivit ut och gått ner mot byn...hade passerat vårt hus på vägen men vi var visst inte ute så de fortsatte. Kom sen springandes när jag ropade, underbara hästarna :love:

Sen var samma hästpar ute ur sommarhagen en vända, då hade förmodligen rådjuren fastnat i tråden så den gick av och hästarna passade på att gå ut.

Lärdom:
Elband som töjer sig är inte bra under vintern, numera sätter jag alltid en tunn tråd ovanför befintliga band. Tråd töjer sig inte på samma sätt och snö fastnar inte lika bra som på band.
Rådjurs"säkrar" de ställen där rådjuren brukar gå genom hagen genom att sätta översta tråden lite högre och understa tråden lite lägre så de kan skutta mellan.

Jag har bara (?) vanlig eltråd, 6 ledad. Men, har strålkastare som lyser upp hela gården och den närmaste delen av hagen då. Hästarna har inga problem att se den och dom har heller ingen lust att rymma eftersom dom får mat (ej fri tillgång) och hagen är stor med mycket att pyssla med. Finns även ett stort vindskydd/ligghall, allt upplyst med strålkastaren..

Kan-du-förklara-"6-ledad"-och-"Vintersäkra"-för-en-som-inte-har-egen-hage?

Ingen grimma, dels pga skaderisk och skav. Känns onödigt. Och även om skador är ovanliga så händer de ju.

En häst i grannstallet släpptes av misstag ut i hagen med grimma på en dag, fastnade i foderstationen på något sätt. Den häst som var högst i rang sa åt den att flytta på sig och när den inte flyttade sig, eftsom den satt fast, så började den högrangade hästen att sparka på honom. Han slutade inte och hästen avlivades efter något dygn pga skadorna.

Kan-du-förklara-"6-ledad"-och-"Vintersäkra"-för-en-som-inte-har-egen-hage?
misstänker att piraja menar ett elrep med 6 eltrådar invävt, det vanliga är på ca 3 st.

jag står fast vid att jag vill ha grimma på hästarna, spec då den ena hästen mer än en gång har traskat ut genom hagen och ut på grusvägen för att beta i diket då elen råkat vara avstängd eller svag av ngn anledning.
2 gånger har förbi passerande bilister satt in hästen i hagen igen, en grimma är bra att ha då ;). håller fast vid att ha läder grimmori hagen, har inte haft ett enda skav sen jag började med det :). men hade hästen gått i t ex skogs hage så hade de fått gå utan, iom den större risken att fastna då.

Mötte två hästar på rymmen rakt på väg mot en större väg parallell med järnväg. Inga grimmor. Inget rep i handväskan heller... Ena hästen hade inget att ta i, varken pannlugg eller man, helt omöjlig att få fast och leda. Den andra fick jag tag på och lyckades vända.

Vi traskade någon km åt det håll de kom ifrån. Nästan framme fick hästen nog, lade i backen och drog. Pannlugg är inte så mycket att hålla då, särskilt inte när man gått med armen höjd en bra bit och blivit rätt mör. Jag hade gärna haft en grimma till hands. Nu slutade det ändå bra med både hästar och andra trafikanter.

/V

Jag har varit ganska neutralt inställd. Det finns två sidor av varje mynt och jag nedvärderar ingen som har grimma på, bara den inte sitter för löst.

Men efter att ha sett en häst som busat och fastnat i framhoven i sin kompis grimma - även om den passade bra - så föredrar jag utan grimma. Visst, riskerna minimeras med en grimma som sitter tajt, men jag skulle inte vilja ha en för tajt grimma på hästen för att det är obekvämt och kan göra ont.

Hej!

Ingen grimma i hagen, jag har en av jordens klumpigaste hästar och det känns onödigt att riskera att hon ska fastna i grimman också...

Hon är nog precis lika lätt/svårfångad med som utan grimma, om hon nu skulle komma ut. Med mat får främlingar kanske tag i henne, utan kan de glömma det. (med främling räknas även stallkompisar, hon kan vara riktigt hemsk när hon inte vill bli fångad).

Jag leder just nu med grimman runt halsen för hon hatar när grimman är stel och kall runt nosen (ja, bortskämd), har blivit ledd i jacka, manen, pannluggen osv när hon rymt så får man bara tag i henne funkar det mesta att leda i.

Generellt tycker jag grimma i hagen är en skaderisk, men inser också att vissa hästar måste ha grimma för att gå att få in/fånga.

/Lavinia

Våra har aldrig grimma i hagen eller i boxen.
Mitt stackars sto stod på Djursjukhuset i två veckor med grimman på sig hela tiden - jag tyckte så synd om henne...:cry:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en unghäst som är väldigt ranghög och dominant. Han har haft en tuff uppväxt där han förlorat sin mamma, och jag gissar på...
2
Svar
22
· Visningar
4 717
Senast: Mia_R
·
Utrustning Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen. Jag vill ha grimmor på då den ena...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: HeJe
·
Hästhantering Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 315
Senast: CK
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar