Grimma i hagen eller ej?

Inget vilt har någonsin förstört mina staket. Inte ens älg med kalv o avstängd ström.
Grisar förstör inte heller om man har ström på. Oftast är det synbarheten

samt strömstyrkan som skyddar. Det är oxå många som släpper ut hästarna i mörkret utan att kolla om staketet är helt efter stormen osv.
Jag har grönt band som syns även vid snö helt överlägset bäst. Ståltråd som många har syns inte alls.
Grimman skyddar inte från att hästar bli påkörda o även om man själv inte varit med om hästar som skadats sig pga grimma kan man lära av andra.

Kolla steketen o dess ström försörjning.
Mina hagar är nya med både nya stolpar och tråd (trådar byts var 5 år här) sedan i våras.

Är bara i stål eller aluminium som jag får tillräcklig kräm i trådarna och det ända som jag har lyckats med att hålla vilt ute med och ponny på insidan.
Har testat både olika rep och band och har insätt varför stål rekommenderas som rovdjursavvisande.

Åkte till en golfbana och frågade och fick tipset på att ha den lägsta tråden på 20 cm men höjde till 25 cm och det har funkat.
Små grisarna är ju känsliga på hela kroppen men inte dom större så där får man ha lågt så dom har en tråd i huvud höjd.

Tack så mycket för informationen :)

Mina hagar är nya med både nya stolpar och tråd (trådar byts var 5 år här) sedan i våras.

Är bara i stål eller aluminium som jag får tillräcklig kräm i trådarna och det ända som jag har lyckats med att hålla vilt ute med och ponny på insidan.
Har testat både olika rep och band och har insätt varför stål rekommenderas som rovdjursavvisande.
Som regel är det jordningen som felar. Det finns lika bra eller bättre rep/ band som har ett lågt Ohmtal- bättre ledare.
Bra kvalite lönar sig även här, för om man gör det bra så håller det i många fler år än fem.

Köp schyssta grejor, sätt upp efterkonstens alla regler o det kräver ett minimalt underhåll.

Som regel är det jordningen som felar. Det finns lika bra eller bättre rep/ band som har ett lågt Ohmtal- bättre ledare.
Bra kvalite lönar sig även här, för om man gör det bra så håller det i många fler år än fem.

Köp schyssta grejor, sätt upp efterkonstens alla regler o det kräver ett minimalt underhåll.
Ja hoppade detta staket håller lika länge som en annan i jakt laget som har både får och hästar då deras har suttit i 15 år och jag har köpt samma aluminiumtråd.
jordningen är enligt rekommendationer 5 st spätt och det räcker att ta i 1 tråd för att få en kyss.

Ja, hur gör ni på just erat stall? Har upptäckt att det där är väldigt olika, och då jag just börjat rida en jättego halvblodsvalack som står på en större anläggning med +50 hästar, har jag noterat att hästarna där går med grimma i hagen. De har service på in och utsläppen, och jag antar att det är mycket smidigare för de som har hand om detta att bara knäppa på grimskaft och inte släpa på hur många grimmor som helst varje dag.

Nu känns de här hästarna väldigt vettigt indelade dock (de går max fyra stycken i varje hage och kommer väldigt bra överens) men tänker mig att fan, om de skulle fastna i då? En missriktad spark och en sko som hakar i en grimma? En klantig rullning, hästen kliar sig och fastnar, etc? Har aldrig varit med om det dock, men anar att det hänt någon här.

Hur brukar ni göra? Och varför? Ren nyfikenhet här. :)
Har hästarna hemma och delar inte hage med några andras hästar. Grimmor har de aldrig på vintern. Finns inget behov av det. På sommaren när de går på bete har de grimma med flugpannband men är lite nojjig när de har grimma just för att de kan fastna....

Har hästarna hemma och delar inte hage med några andras hästar. Grimmor har de aldrig på vintern. Finns inget behov av det. På sommaren när de går på bete har de grimma med flugpannband men är lite nojjig när de har grimma just för att de kan fastna....
HW var först med säkerhetsgrimmor o nu har andra kopierat.:bow: Föl o åringar är dock troligen för svaga för att riva loss kardborret på plagiaten.
Den enda funktionen grimman har i hagen är för andra hästar att kunna dra i huvudet på andra.

Jag har satt i en nyckelring i grimman den korta period som de går med grimma/ flyweil innan mössa sätts på.
En tight grimma ger tuggsvårigheter, men om de inte får ngn mat så funkar det:meh:

Jag har grimma på mina i hagen, unghästen hade en period då han smet ur hagen och vägrade låta vaktmästarn sätta på grimma men hade han den på så fick han tag i honom ;-) sen är det två stora vägar i närheten av hagen. På sommaren står dom en bra bit ut i skogen och då vill jag med ha grimman på. Dom har mjuka grimmor som sitter tajt utan att skava.

Ponnyerna på lösdriften har grimmor mån-fre men går utan på helgerna och storhästarna på lösdrift går utan både sommar och vinter.

Har aldrig grimma i hagen, inte heller flughuvor då valacken konstant plockar av kompisarnas grejor. Så det är mer eller mindre meningslöst då grimmorna aldrig är där hästarna är i alla fall :meh:

Jag träffade faktiskt på en lös häst utan grimma ute på en liten väg för många är sedan. Enda repet som fanns tillgängligt var mitt skärp :idea: och det funkade utmärkt :) men det var en snäll liten ponny som gärna följde med

Det är sällan jag har grimma på mina i hagen, händer då & då på sommaren tillsammans med flyewil. Hagkompisarna bredvid mina har ofta grimman på, så på ena stallet jag står är det vanligt.

Alla hästar jag håller på med är väldigt lättfångade och i det ena stallet är det lösdrift o i det andra stallet går hästarna in o ut själva. Så det finns helt enkelt ingen anledning att ha grimman på. Om någon varit svårfångad skulle den kanske få ha grimman på, men aldrig ett föl. Har hört om en fruktansvärd olycka med ett föl som fastnade med grimman.

Nosgrimma sitter på samma ställe som grimman o vad jag vet så hämmar den helt klart tuggande o är till för den funktionen. Så jo en tight grimma är inte kul.
föl som har grimman på sig ständigt o den växer in.

Kan-du-förklara-"6-ledad"-och-"Vintersäkra"-för-en-som-inte-har-egen-hage?
6-ledad betyder att det är 6 metalltrådar i tråden. Att vintersäkra betyder att man ser över att trådarna så att de inte blir översnöade samt sätter upp en jordtråd några cm under strömtråden. Då jordar det genom hästen och man får fullt påslag från aggregatet.

Ja, hur gör ni på just erat stall? Har upptäckt att det där är väldigt olika, och då jag just börjat rida en jättego halvblodsvalack som står på en större anläggning med +50 hästar, har jag noterat att hästarna där går med grimma i hagen. De har service på in och utsläppen, och jag antar att det är mycket smidigare för de som har hand om detta att bara knäppa på grimskaft och inte släpa på hur många grimmor som helst varje dag.

Nu känns de här hästarna väldigt vettigt indelade dock (de går max fyra stycken i varje hage och kommer väldigt bra överens) men tänker mig att fan, om de skulle fastna i då? En missriktad spark och en sko som hakar i en grimma? En klantig rullning, hästen kliar sig och fastnar, etc? Har aldrig varit med om det dock, men anar att det hänt någon här.

Hur brukar ni göra? Och varför? Ren nyfikenhet här. :)

Grimma i hagen. Risken är större i mitt stall att hästen kan ta sig ur hagen än att han fastnar i grimman. Och skulle han fastna i grimman så är chansen att grimman går sönder ganska stor och att hästen då skadar sig mindre än om han skulle komma lös och springa ut framför en bil eller tåget som går bara en bit från stallet.

Grimma i hagen. Risken är större i mitt stall att hästen kan ta sig ur hagen än att han fastnar i grimman. Och skulle han fastna i så är chansen att grimman går sönder ganska stor och att hästen då skadar sig mindre än om han skulle komma lös och springa ut framför en bil eller tåget som går bara en bit från stallet.
Hade jag mina hästar nära en järnväg så hade jag satt upp tredubbla staket.
Hästar vänjer sig vid allt i sin omgivning o inte sällan har hästar som "rymt" stått på spåret o inte reagerat när tåget tutat.
En bekant kom hem för många år sedan o där stog svarta stora sopsäckar med hennes fd hästar i.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en unghäst som är väldigt ranghög och dominant. Han har haft en tuff uppväxt där han förlorat sin mamma, och jag gissar på...
2
Svar
22
· Visningar
4 717
Senast: Mia_R
·
Utrustning Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen. Jag vill ha grimmor på då den ena...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: HeJe
·
Hästhantering Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 315
Senast: CK
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna