Grillrecept

TeamLundVer

Trådstartare
Nu när det är så varmt blir vårt kök som en liten bastu och jag tänkte därför att vi lagar mat på grillen resten av veckan.

Normalt sett grillar vi max 2ggr/v så jag är lite av en nybörjare. Vilka grillrecept rekommenderar ni som är enkla och passar en barnfamilj som tänkte äta grillat 5 dagar i rad?
 
Hamburgare & andra burgare. Med olika sallader, bröd... Ni kan ju göra pommes i ugn om ni vill, behöver inte passas.

Korv - jag gjorde tunnbrödrullar under pandemin. Använde då pulvermos (vilket jag gillar), grillade korven och hade sedan tunnbröd som jag värmde på grillen och många tillbehör. Sen går det naturligtvis att köra korv med bröd, mos, pommes (i ugn). Jag har grillat fiskpinnar i halster och gjort "fiskburgare" i korvbröd till personer som inte ätit kött när vi grillat korv.

Grillspett - barnen kan själv göra spett. Rekommenderar dock att skilja på kött och grönsaker.

Majskolvar är ju vansinnigt gott att grilla! Funkar bra med frysta eller på burk. Aubergine kan slås in i folie och läggas i glöden. Sedan skrapar man ur innehållet.

Flintastek - gott med couscoussallad (couscous kan lagas med vattenkokare), grönsallad och olika såser som kan köpas färdiga.

Toast går att göra på grillen. Ett halster är bra, men det funkar utan. Vänd med stekspade. Ha gärna folie mellan galler och toast om osten rinner ut och så att inte brödet blir bränt.

Bakad potatis - läggs i folie i glöden. Kalla röror till.
 
Gott att grilla valfrit kött/fågel etc och även grilla några av följande: halloumi, gemsalkad med olivolja och kryddor, göra folieknyten med smör/kryddor/knipplök, marinerade svampar på spett, oljade och kryddade stora tomater, folieknyte med smör/kryddor/potatis, spetspaprika fylld med fetaost och kryddor, folieknyte med blomkålshuvud/smör/kryddor etc.

Vill man ha sås till kan man antingen köpa typ färdig bea eller göra en kall sås på gräddfil, fetaost, vitlök, svartpeppar, citronsaft och citronzest.