Griffelbensfraktur

psychoflum

Trådstartare
Någon som vet någon bra artikel eller sida om griffelbensfraktur?
Egna erfarenheter?

Jag håller på med ett skolarbete där jag ska ta reda på så mycket som möjligt om griffelbensfrakturer.
Allt från uppkomst, symptom till behandling, konvalecens och prognos.

Har försökt hitta information både på internet och via böcker, men hittar inte tillräckligt med information.

Någon som är villig att hjälpa till?

:confused:

Sv: Griffelbensfraktur

Min häst bröt griffelbenet vb hööögt upp, vet sa dålig prognos, boxvila/sjukhage fem månader och sedan långsam igångsättning (tömkörning), blev helt bra! :)

Fast sen fick jag ta bort honom i alla fall, men inte pga benet.

Min häst bröt griffelbenet vb hööögt upp, vet sa dålig prognos, boxvila/sjukhage fem månader och sedan långsam igångsättning (tömkörning), blev helt bra! :)

Fast sen fick jag ta bort honom i alla fall, men inte pga benet.

Min bröt också griffelbenet (det yttre) högt upp hb.
Eller rättare sagt så skar han sönder det när han sparkade sönder sin vattenkopp.
Att det var brutet upptäckte vi inte förrän ett par veckor senare då han var lite svullen till och från även om såret hade läkt fint, men konstig nog inte halt.
Det visade sig ha kommit in hårstrån i brottet och därför läkte det inte ihop.
Han blev opererad,hela det griffelbenet togs bort, det blev ett ganska långt sår med en massa stygn, han hade några veckors boxvila men sattes sen igång och blev helt bra!
Jag tyckte det gick fort, han opererades vinter/vår nånting och tävlades under sommaren.

Hans griffelben har jag kvar någonstans bland hans papper...
Psychoflum, jag kan pm:a dig utdrag från hans journal om du vill.

Jag har även haft ett sto som bröt det inre griffelbenet vf, långt nere, den yttersta tippen som hon antagligen slagit av i hagen.
Hon fick vila över sommaren, först med zinklimbandage i knappa två veckor och sen några veckor till utan ingen boxvila på henne utan fick gå på bete (lugnt bete hemma med två andra gamla ston). Blev också bra, syntes bara som ett lågt sittande överben.

Vad jag vet så är griffelbenet ett helt onödigt bihang från förr som har noll funktion, så sa i alla fall min vet när han röntgade och såg att min häst sparkat loss en bit. Så vi åkte ner och opererade bort det och det var inga som helst problem!

Uppkomst:trauma, dvs slag sparkar o dyl.
Symptom:svullnad som inte ger med sig, hälta,palpationsöm över griffelbenet.
Behandling:rtg och därefter operation för bäst och snyggast resultat.
Prognos:låga frakturer-mkt bra. Frakturer riktigt högt upp vid hasen är det dålig prognos på och går sällan att operera.
:bump:

har en häst som är opererad för tredje gången i år för griffelbensfrakturor. först opererad i båda fram på insidan av frambenen. han hade ingen hälta innan men var väldigt öm på överbenen därför koll hos veterinär. Det ena benen läkte fint med vet hade missat på det andra så operation igen efter en månad.

Sedan gått sedan april fram tills oktober och då fortfarande halt på benet, blev då utdömd av min veterinär, men blev rådd av min hovslagare att åka upp med hästen till Stenestad och få en second opinion gjord. Och han blev åter opererad, då man skruvade fast den benstumpen som var problemet nu eftersom den låg och gnagde på skenbenet därav hältan. Nu är han fortfarande konvalecense men vi går med honom 30 min om dagen och sist vi var uppe på koll så såg det mycket fint ut. Ska upp igen på fredag och kolla hur läget är nu.

Funkar inte detta så måste vi ta bort honom och det känns inte så kul med tanke på att första gången han blev opererad så var detta en ren rutin operation och alla hästar blev bra inom ett par veckor.

Lite om min erfarenhet. Hör av dig om du undrar över något

Min ponny bröt griffelbenet i Januari. Det var helt av på mitten och lite kross. Veterinären ordinerade 4 månaders boxvila sedan återbesök. Min ponny blev inte frisk på de fyra månaderna så vi fick vila i ytterligare 2 månader för ett till återbesök. Han avr då tillräckligt frisk för att sättas i gång. jag fick då skritta i 1 månad och sedan börja trava! Han är nu nästan helt frisk!

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 277
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 854
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 362
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka