F
flashlight
Sv: Griffelbensbrott eller överben?
Jo, överben dyker upp "över en natt". Däremot bruakr de vara på insidan men har sett en häst som har på utsidan bak nyligen.
Det kan vara efter en smäll också och dom busar rejält i hagen.
Särskilt i vintras en period när flera yngre gick ihop var det verkligen full fart i hagen vissa dagar och en dag hade hästen sparkat upp ett jack i ena framhoven samt fått ett likadant överben som din har fast på insidan på samma ben som hovskadan
Var aldrig halt av det. Oömt efter första dagarna. Nu har det planat ut lite redan.
Det är ingen svullnad, det är en benhård knöl. Min första tanke var överben, men sen började jag klura på var griffelbenet egentligen fäster. Nu har jag ingen riktigt bra skiss (Hästens konvalescens), men det känns som att det är gränsfall med om griffelbenet 'är där' eller ej, ser ut som det sitter liite längre bak, men jag vet inte.. Den sträcker ju sig en hel del 'bakåt' med knölen, och är tydligt på sidan av benet.
Samtidigt som det känns som ett klassiskt kompensatoriskt överben. 'bara' det att de brukar hamna på insidan, och inte dyka upp över en natt sådär? Och hur hon skulle kunnat skada sig själv där är ju en bra fråga.
Nej, jag har ingen aning helt enkelt..
Jo, överben dyker upp "över en natt". Däremot bruakr de vara på insidan men har sett en häst som har på utsidan bak nyligen.
Det kan vara efter en smäll också och dom busar rejält i hagen.
Särskilt i vintras en period när flera yngre gick ihop var det verkligen full fart i hagen vissa dagar och en dag hade hästen sparkat upp ett jack i ena framhoven samt fått ett likadant överben som din har fast på insidan på samma ben som hovskadan
Var aldrig halt av det. Oömt efter första dagarna. Nu har det planat ut lite redan.