Griffelbensbrott eller överben?

Sv: Griffelbensbrott eller överben?

Det är ingen svullnad, det är en benhård knöl. Min första tanke var överben, men sen började jag klura på var griffelbenet egentligen fäster. Nu har jag ingen riktigt bra skiss (Hästens konvalescens), men det känns som att det är gränsfall med om griffelbenet 'är där' eller ej, ser ut som det sitter liite längre bak, men jag vet inte.. Den sträcker ju sig en hel del 'bakåt' med knölen, och är tydligt på sidan av benet.

Samtidigt som det känns som ett klassiskt kompensatoriskt överben. 'bara' det att de brukar hamna på insidan, och inte dyka upp över en natt sådär? Och hur hon skulle kunnat skada sig själv där är ju en bra fråga.

Nej, jag har ingen aning helt enkelt..

Jo, överben dyker upp "över en natt". Däremot bruakr de vara på insidan men har sett en häst som har på utsidan bak nyligen.

Det kan vara efter en smäll också och dom busar rejält i hagen.

Särskilt i vintras en period när flera yngre gick ihop var det verkligen full fart i hagen vissa dagar och en dag hade hästen sparkat upp ett jack i ena framhoven samt fått ett likadant överben som din har fast på insidan på samma ben som hovskadan:crazy:

Var aldrig halt av det. Oömt efter första dagarna. Nu har det planat ut lite redan.

Den här damen busar ju MILT SAGT ordentligt i hagen. Och de körde ett fullt ös medvetslös-bus igår på eftermiddag/kvällen.. (De gör ett antal sådana/dag..:crazy:) Så hon kan mycket väl smällt på..också..

Men, röntgen får agera målfoto och avgöra VAD det är egentligen.. Jag håller tummarna det är något som inte spolierar halva säsongen =/

vart åker du denna gång?? vet vad du tycker om en viss vet... ehhm.. samma som mig men msåte bara få berätta.. var dit på hältutrdning med gammeln i stallet. å jag blev otroligt överaskad h*n var jättetrevlig. diskuterade med oss om vad vi tyckte kände tänkte. tog några plåtar å hästen var juh oförsäkrad så de bjöds på 2 plåtar för att göra deras prognos lättare... låter inte direkt som jag pratar om den vet va.. h*n har juh varti hemsk emot iaf mig å min madame. sagt rakt ut att den här är inget att ha kvar komemr aldrig bli bra. nu är hon helt bra å ska snart ut å starta hoppning... oj blev lite långt

Jag har ju haft en häst som haft tre griffelbensfrakturer, den som satt högst satt på bakbenets utsida, precis där skenan och griffelbenet liksom går isär. Frakturen hade dessutom gått in på själva skenan, så det var en liten spricka även i skenbenet. För hög fraktur för att kunna opereras. Griffelbenet röntgades först efter nästan tre månader, och då var hästen inte halt en enda dag innan diagnos (inte efter heller förstås). Enligt den veterinären är det de låga frakturerna som gör ont, eftersom det är mycket mer rörelse på griffelbenet ju lägre ner man kommer, om det inte är en väldigt kraftig ostabil fraktur förstås. På samma häst har jag haft en fraktur fram mitt på griffelbenet nästan, men då markerade hästen ganska rejält från och till ett tag. Däremot var det pyttelilla överbenet (som dock var rejält tryckömt) inget man tror ska orsaka någon störning, därför letades fel på andra ställen.

Jag kan ju inte säga hur det är i ditt fall, men griffelbenet skulle mycket väl kunna vara inblandat. Avläkningen borde väl vara rätt enkel däremot, om det är gb, men det är ju trist med sjukhage 1-1½ månad.

vart åker du denna gång?? vet vad du tycker om en viss vet... ehhm.. samma som mig men msåte bara få berätta.. var dit på hältutrdning med gammeln i stallet. å jag blev otroligt överaskad h*n var jättetrevlig. diskuterade med oss om vad vi tyckte kände tänkte. tog några plåtar å hästen var juh oförsäkrad så de bjöds på 2 plåtar för att göra deras prognos lättare... låter inte direkt som jag pratar om den vet va.. h*n har juh varti hemsk emot iaf mig å min madame. sagt rakt ut att den här är inget att ha kvar komemr aldrig bli bra. nu är hon helt bra å ska snart ut å starta hoppning... oj blev lite långt

Samma ställe som vanligt...

Avläkningen borde väl vara rätt enkel däremot, om det är gb, men det är ju trist med sjukhage 1-1½ månad.

Det är just det där jag menade med att jag inte alls är så road av tanken på en griffelbenskonvalescens, eller snarare av tanken på hur HÄSTEN skulle ta en sådan konvalescens. :crazy: Det är liksom inte riktigt genomförbart för den donnan.. :crazy:

Hur har det utvecklat sig? Fortfarande ohalt? Mer/mindre svullen, hård, mjukare? :)

Vet inte, rapport kommer senare ikväll. Jag har varit bortrest med jobbet från tidigt mån morgon tills för en timme sen. Ska snart gå ut och ta in de små liven och kolla då.

Tidigt måndags morse var det ganska oförändrat, hon var lite mer tryckäm än innan, och lite fyllt generellt i det benet (gallig), ylld kotsenskidor BB och lite varm BF (dvs kan vara inom felmarginal iom att det var BF och helt oberoende av knölen). Ingen skillnad i storlek eller hårdhet på knölen dock.

Hon har fått en kliniktid senare den här veckan dock, dock inte min vanliga vet utan en annan, han har dock sett henne en gång förr han med och är helt okej. Och han kan nog skriva en röntgenremiss han med ;)

Det låter som en vet som jag tycker är väldigt bra eftersom hon alltid ser till hästarnas bästa inte ägarnas önsketänkande, Precis som du har folk blivit arga men det har visat sig, tyvärr:crazy: att hon (vet) hade rätt i längden trots att ägarna åkte till andra kliniker för att få annat besked.

Bla annat en hopphäst vars ägare åkte till annan klinik i vredesmod och fick hästen behandlad (den första hade sagt att den där ska inte tävla eller hoppas mer) och friskförklarad. Den såldes och hoppades och tävlades, men självklart kom det onda tillbaka och hästen blev så småningom utdömd.

Vet tyvärr flera liknande fall. SÄger inte att det är så för din. Men många är arga på en viss vet eftersom hon som sagt inte kompromissar med vad som är bäst för hästarna. Kanske menar du en helt annan dock.

Sådär. Kollade inte hur hon rörde sig, men var inte synligt halt i skritt i hagen iaf.

Knölen lika benhård och lika trycköm som sist. Dock tycker jag den blivit lite större, men reserverar mig för att det endera ÄR så att den blivit det, eller så är det för att jag inte sett den/klämt på den på nästan två dygn.

Ingen värme lokalt, fylld kotsenskidor runt om, mest i VF (samma ben som knölen), därefter BB som är rejält fyllda, HF nästan inte fylld alls, men lite gallig.

'Kontrolltestade' att hon verkligen är trycköm BARA på knölen med, nu när jag kunde utnyttja att ingen varit där och tafsat på några dagar. Och jag får trycka hur hårt jag vill överallt utom på just den knölen. Där räcker det dock att jag trycker övht, dvs räcker med ganska löst, för att hon tydligt ska reagera (lägga öronen bakåt och lyfta benet). trycker jag hårt RYCKER hon upp benet och hugger efter mig och tycker sen 'försvinn, du är dum' och ställer sig med huvudet i ett hörn och baken mot mig. (hon är inte jordens charmigaste alla ggr nej.. :devil: Tant med humör..)

Jag är för övrigt alldeles för trött och seg för att ha en aning om vilken veterinär vi pratar om? A.S på kliniken vid travbanan på en stad strax norr om mig?

Isf, så hennes kunnande är det egentligen inget fel på någonstans, det är mer det där (att jag inte anlitar alltså) att se mer än till ytan (dvs leta ordentligt), samt att ta med vad djurägaren säger i bilden som jag saknat. (hon, om det är henne vi talar om, var dock både trevlig och korrekt alla kategorier kring K.s ben när K var liten. ). Att jag inte anlitar henne annat än om jag inte hara ndra val är enkom för att hon (tyvärr) flera ggr har ställt en diagnos enbart på för ytliga undersökningar, alt på enbart vad hon sett där och då, utan att ta med vad jag berättade.

Det har dock varit raka motsatsen 'prognosmässigt' mot vad du upplevt. Dvs friskförklarats för tidigt osv. Aldrig varit med om för negativ diagnos (däremot vissa rasfördomar, men de är jag så van med så de räknar jag inte).

Är det inte den vi pratar om har jag ärligt talat ingen som helst aning om vem du menar, för jag har bara en enda kvinnlig som jag INTE åker till/tycker om.

Nej det är en annan, inte vid travbana, då pratar vi om olika. Det var ju tur.

Tänkte dock på vem Lady_Sara menade, men ser jag svarade på fel knapp.

Trött var det soms agt, sorry =/

*kl*

Lite nyfiken blir jag allt på alla svar här!

Är det verkligen ingen som haft griffelbensbrott som haft en häst som varit halt??

Eller det har inte varit rena frakturer??

Min fick en spiralfraktur i höger fram griffelben och var blockhalt. Den började dessutom uppe vid knäet och prognosen var inte lysande.

Nu skiljer det sig kanske om det är fram eller bak??

Det är ett år sedan snart och idag är han under igångsättning.

jopp de va hon jag menade. håller med dig där att de vi ägare säger inte har spelat ngn roll förut men hon har helt ändrat sig nu... ursäktar mig å kapar din tråd lite fast de är juh dig jag ska fråga.. hur är hon med tänder?? min madem behöver åtgärdas.. har hört massor men täntke höra lite till...

Både Kirre, Ahne och Mimus har ju berättat om hästar som varit mer eller mindre halta av griffelbensfrakturer.

Och så nån mer jag glömt där hästen var ofräsch men inte tvärhalt.

jopp de va hon jag menade. håller med dig där att de vi ägare säger inte har spelat ngn roll förut men hon har helt ändrat sig nu... ursäktar mig å kapar din tråd lite fast de är juh dig jag ska fråga.. hur är hon med tänder?? min madem behöver åtgärdas.. har hört massor men täntke höra lite till...

Inte den blekaste aning faktiskt, aldrig haft henne för/till det.

Utan använt henne när hon arbetade som DV (jag bodde ju i hennes distrikt), till lite av varje, och sen vid valackens gaffelbandsskada och K.s senkontraktur när K var föl.

Hon var jättebra (och trevlig) med senkontrakturen, i övrigt är jag som sagt inte imponerad av det bemötande jag fått. (kompisen däremot har henne som husgud dock) och vad det bemötandet/nonchalansen lett till i förlängningen.

Bra att hon lyssnade bättre, jag byter dock inte bort 'min' klinik för allt smör i Småland ;)

Apropå inget, vad gäller pengar är den kliniken väldigt bra, vet när jag ringde och undrade om en hälsokoll till valacken, och de tyckte att XXX kr, det är dock mycket mindre än vi tar egentligen, men jag skriver det här, så säg till att vi lovat dig att det ska kosta XXX. Och jag bad inte ens om billigt pris/antydde att jag hade ont om pengar/annat. Utan det var de som 'självvådligt' tyckte att en T-märkt valack som ägaren vill kontrollböja och kolla upp för att vara säker på att han fortsatte må bra, det skulle debiteras utanför gällande prislista.

Och även ENLIGT gällande prislista är de ruskigt billiga, eller var iaf.

Fast det där gäller då inte alla! Min t-mäkta var det då fasen fullt pris som det gällde för och då böjdes den inte ens!

Min gubbe fick ju en griffelbensfraktur hb sept-03. Han är inte heller den pipiga hästen, iaf inte när det gäller benen (men hovar).
Var först rejält svullen, från kota till has ungefär. Efter några dagar blev han halt, rejält. Tog ut ambulanstoriska som faxade remiss till MK.
Väl på MK var han blockhalt hb i trav (men stod med öronen spetsade under böjning :o ). Vet sa han är en tuffing som inte visar hur ont han har, egentligen.
Rgt visade en fraktur högt upp på griffelbenet + en lindrig kotledsartos.
De ville först op. frakturen och skruva ihop den (de höll på att förbereda honom), men sen ändrade de sig, pga hans ålder (född -81:love: ). Så han fick kortinsonspruta i leden och hem på sjukhagsvila med pronaxen, stödbandage dygnet runt och småpromenader. Sen fick han även ha dubbla zincabandage+stallbandage under ett antal månader. Stod i sjukhage/mindre egen hage i ca 7 mån, innan frakturen läkte helt. Pigg och glad hela tiden, fick plegga honom på våra promenader som utökades hela tiden.
Allt detta pga en spark på sommarbetet!:mad:

*KL*

Sådär, klinikbesök inkl rtg avklarat.

Vet klämde och kände och konstaterade tämligen direkt att 'röntgen'. Jag frågade ju såklart om han misstänkte griffelbenet eller 'bara' överben och han konstaterade att han starkt misstänkte griffelbenet då man kände (fördel med fullblodsben, lättpalperat) att griffelbenet inte var somd et skulle, där det ska vara en slät övergång var det ojämnt. Och det sitter precis på/över griffelbenet, och både själva 'knölen' och lokalisationen är typiskt för höga griffelbensbrott. Hon ahde en liten markering i trav på rakt spår på löpargången, men enligt vet var det inte ovanligt att de var ohalta vid höga brott.

Så en evihets väntan och in på rtg, där de tog en extrabild utom de tre 'beställda'. Så redan där visst jag att de 'hittat något'.

Veterinären såg dock mycket glad och lättad ut när vi kollad epå plåtarna. Hon håller på att bygger ett snyggt överben, men det visste vi ju. Griffelbenet var helt, men hon har fått en ordentlig smäll där, och har en inflammation i benstrukturen. Som vet förklarade det så själva processen i benet är densamma som vid en fraktur.

Så, himla skönt att griffelbenet var helt och 'bara' inflammerat. Prognosen mycket god, överbenet sitter lyckligt nog på 'framsidan' av griffelbenet och 'missar' därmed senfästet, så vet tyckte att det skulle till en massa otur om hon skulle få framtida men av det.

Men tävlingssäsongen blir ju uppskjuten, men jag är ändå glad och lättad, och vet var synbart uppåt och lättad med, så undrar hur otäcka saker han misstänk´te egentligen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
Hästvård Jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar så jag är helt grön vad gäller detta. Men nu har i alla fall hästrackarn...
2
Svar
21
· Visningar
6 944
Senast: Corax
·
Hästvård En av mina hästar blev sparkad på utsidan av ena frambenet, strax nedanför knät. Hon fick en stor "knöl" som minskat i storlek efter...
Svar
3
· Visningar
4 106
Senast: Fladde
·
Hästvård Hade distriktsveterinären ute idag som skulle kolla på min andra ponnys mage. För ca 1 vecka sedan kom det upp en liten knöl nedanför...
Svar
7
· Visningar
1 769
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V