Griffelbensbrott eller överben?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är lite kass på griffelbenets 'övre' del.

Men, hyfsat 'plötsligt' uppkommen hård 'knöl', ingen svullnad eller så, men trycköm. Sitter på utsidan av benet, strax nedanför carpus på ett framben. Hästen ohalt iaf tidigare idag. Har dock en tämligen rejäl smärttröskel och piper inte i första taget.

Sv: Griffelbensbrott eller överben?

Beror säkert på var och hur det sitter men en i vårt stall hoppade på tre ben i ett par dagar i princip när hon fick en griffelbensfraktur. Ingen svullnad till en början och sen blev det en generell svullnad över hela benet. Fick ett sår i samband med benbrottet så om det var det eller brottet som orsakade svullnaden är också svårt att säga. Det var dock ett bakben ska sägas, strax nedanför hasleden.

Ska ladda upp kort var det sitter..

Damen är dock inte så himla tillförlitlig vad gäller smärtyttringar. :crazy: Nu kanske det är så att griffelbensbrott gör apont och alla hästar är HALT då, och isf är det här inte det. Men hon har redan hunnit bevisa mer än en gång att det där med pipiga fullblod gäller inte för henne. Utan hon är rejält smärttålig och det ska väldigt mycket till innan hon ska 'säga till', och då gör hon det inte alltid så högt heller.

Men hon är tydligt besvärad om jag trycker där (även reativt löst), det kan de ju dock vara om det är ett aktivt överben med.

De har kört ett totalt vansinnebus här på kvällningen, ett sånt där fullt ös medvetslös. Och jag kan ju inte ta gift på det, men jag visiterar benen varje dag, och jag reagerade iaf inte på att det fanns där igår.

Samtidigt så hon har ju haft trassel (hovbölden från helvetet) på andra fram, och hon har också (fast det är länge sen hon blev friskförklarad för), haft en carpalsträcksenskideskada på det benet (dvs motstående). Så det finns en radda tänkbara scenarion för 'båda alternativen'.

Ska ladda upp bilderna så kommer de.

Spontant, inte griffelbenet. Det sitter längre in, medialt på själva skenbenet. Är oftast väldigt svårt att känna så högt upp just för att det sitter lite inklämt mellan skenben och böjsenorna, ungefär. Man känner ju tydligare var de slutar längre ner. Följ dem nerifrån och upp så känner du ju vart de tar vägen under dina fingrar. Känn på det "friska" benet.
Frakturer yttrar sig sällan med den formen heller. Antingen sitter de ju så "säkert" att de inte gör upphov till någon större vävnadsskada och då blir ju svullnaden heller inte särskilt stor eller så är den så grov (om den inte är öppen) att den orsakar vävnadskada pga instabiliteten i den och då blir det rejält svullet.
Det är vad jag tror åtminstone, inte griffelben alltså.

Vad det är, det vågar jag mig däremot inte på att gissa. :D

Det är ingen svullnad, det är en benhård knöl. Min första tanke var överben, men sen började jag klura på var griffelbenet egentligen fäster. Nu har jag ingen riktigt bra skiss (Hästens konvalescens), men det känns som att det är gränsfall med om griffelbenet 'är där' eller ej, ser ut som det sitter liite längre bak, men jag vet inte.. Den sträcker ju sig en hel del 'bakåt' med knölen, och är tydligt på sidan av benet.

Samtidigt som det känns som ett klassiskt kompensatoriskt överben. 'bara' det att de brukar hamna på insidan, och inte dyka upp över en natt sådär? Och hur hon skulle kunnat skada sig själv där är ju en bra fråga.

Nej, jag har ingen aning helt enkelt..

Menar du att knölen skulle vara själva griffelbenet då? Det är det inte för det innebär att det på något sätt måste ha flyttat på sig, blivit förskjutet och DET skulle göra som du själv sa apont. Det är ju dessutom lätt förankrat i skenbenet hela vägen uppifrån och ner. Och är knölen så hård som du beskriver kan jag inte tro att det är en vävnadsskada orsakad av ett eventuellt brott heller, den skulle dessutom bli mer diffus.

Men håller, med en knöl på UTSIDAN av benet DÄR är ett konstverk. :p

Senast ändrad:

Nej, jag menade bara att det verkligen inte finns minsta svullnad, utan det är en benhård knöl. Därav min första tanke överben, fast 'på fel ställe'. Och sen när jag började fundera på vad fan som 'finns där' som började jag undra var griffelbenet fäster in egentligen.

Som sagt, ingen aning. Det 'borde' vara ett överben, men skumt det med..

Extrakul är att jag har en högst obligatorisk resa med jobbet måndag - tisdag med =/

Tror inte du behöver bekymra dig för griffelbenet iaf. Sen vad det är det är en annan fråga.

Jo, det lär jag inte få svar på innan röntgen. Därav mitt mutter om den där förbenade resan.. =/ men, får väl tacka för om det inte är griffelbenet iaf, jag gillar inte riktigt tanken på en gb-konvalescens, eller snarare så gillar jag inte alls tanken på hur hästen skulle ta en sådan.. :devil:

Jag har haft en häst med griffelbensfraktur.

Han gick långa kursen som hopphäst och fick ett rejält överben (trodde vi) och var inte helt fräsch. Dåvarande hoppläraren tyckte inte hästen var haltare än att den kunde fortsätta gå som hopphäst :confused: .
Vi försökte kyla överbenet men hästen blev inte bättre och jag tog hem den. Han åkte direkt till klinik för röntgen och där visade det sig att kraken hade griffelbens fraktur.

Min ena har ett överben som är snäppet större än din hästs men på ett bakben.

Hon hade sparkat på något i hagen och fått ett skapligt sticksår på bakbenet också så att hon hade rejäl lymfangit. När lymfangiten gett sig uppenbarade sig ett stort överben. Hon var inte halt en dag av detta. Nu när hon blev halt på frambenen röntgade vi bakbenet och då konstaterades att hon hade utläkta mikrofrkturer på griffelbenet.

Men om det är så att din knöl sitter på benet så sitter den på själva skenbenet för det sitter inga övriga småben där.

Min tvååring fick ett rejält överben som fölunge lågt på skenan bak och av det syns ingenting nu två år senare.

*KL*

Något svårt bedöma ev hältgrad på en häst som mer ser ut som Tigger i Nalle Phu än som en häst. Men hon är ju inte tvärhalt iaf, så långt gick ju att se.

Svullnad lite 'runtom' knölen, samt fyllt i lite generellt i det benet samt rejält fylld kotsenskidor BB. mer 'trycköm' idag än igår, men inga större förändringar.

Sen sitter nog tyvärr griffelbenshelvetet i just den regionen enligt bild från veterinär. Fast hon borde verkligen vara halt då, så förhoppningsvis/troligast är det inte griffelbenet iaf utan överben/annat..

Hur bra det är att galoppera runt i full fart, bocka, bralla och studsa är ju en annan femma :crazy:

Fick en jättebra bild med: http://www.newrider.com/Library/Misc_Tips/lower_leg.html

Snygg bild! :) Om jag sett rätt på dina foton borde ju knölen sitta ganska precis där tåsträckaren delar sig och har hon fått en smäll där, vilket hon hur som måste ha fått om det mot all förmodan skulle vara griffelbensfraktur så borde hon visa större smärta tycker jag, även om hon är smärttålig. Spontant kan jag tänka mig att en fraktur högre upp ger mer smärta än en längre ned. Med tanke på inlägg ovan som hoppade med frakturen, även om det kändes som något fel och vår som hoppade på tre ben. Vår satt ju så högt att vet inte ens rekomenderade operation då det skulle bli för komplicerat.

Attans med resan!

Senast ändrad:

Jo, det känns ju som att de där helt symptomfria borde haft låga brott. Sen kan det säkert bero på hur brotten sitter med, ligger ett frakturerat område bara still och 'bitarna' inte rör sig så gör det ju mindre ont än om de är dislokerade. Samtidigt så skulle jag ju förväntat mig mer värme och svullnad oavsett vid ett brott. Så jag fortsätter nog hoppas/tro på ett överben, men törs inte helt utesluta griffelbenet. Mina hästar har ju en förmåga att ha lyckats göra just det där man inte trodde.. (Jmf med valacken som Dv befarade senskada på på telefon, men helt strök det när hon undersökte hästen, då senan var helt torr, ren och oöm. Hältan kvarstod dock, fyra dgr senare in på klinik där vet först direkt misstänkte fraktur, röntgen var ren. vet ville inte bedöva då det kunde vara en färsk spricka som inte syntes på rtg än, men vi ultraljudade, inte med misstanke senskada utan för att se på ledkapseln. och hittade en rejäl senskada på djupa böjsenan.. Så kontentan: man kan inte lita på krakarna) :devil:

Men det blir hursom en koll på klinik med röntgen såfort jag (och de) kan, för även om det 'bara' är ett överben så fanns det lite väl mycket där som det kan störa och bråka med.. Dessutom är hon såpass trycköm.

Sen, om hon fått en smäll mot tåsträckaren behöver hon ju inte visa hälta. Den där fick en smäll rakt på andra framknäet i vintras. Fick en sjysst fotbollsstor svullnad. Helt oäm, helt ohalt, men varm och svullen. Dv kliade sig i huvudet, satte in butta och boxvila. Akuta svullnaden gick ner, hästen helt oöm och ohalt. Koll på klinik visade att hon hade skadat carpalsenskidan och tåsträckaren. Hon var fortfarande helt ohalt och oöm på klinik. Behandlade, carpalledsgallan gick ner. Sen kom den tillbaka, den vet tyckte avvakta, jag avvaktade. Hästen glad, oöm och ohalt, men gallig. Kollade upp det igen för säkerhets skull, och tur var väl det för det var inte alls bättre, och fibrinstråk och elände, dessutom hade hon toppat med att inflammationen nu involverade carpalleden med. Kräket var HELT ohalt även på böjt spår i trav..

Men, den som lever får se, jag skulle dock gärna velat ha in henne typ imorgon, och inte tidigast på onsdag - torsdag =/

Senast ändrad:

Tveksamt det där.

För 2 år sedan fick ju min valack en akut skada i hagen, halt i 3 dagar, ner till ATG, inget syndes på röntgen eller UL.
Satte igång direkt efter vets inrådan, red några tävlingar, hästen ohalt och fräsch.

Efter ca 2 mån började ett överben växa fram som såg ut som ditt, fast det satt längre ner på skenbenet. Ömmade lite vid tryck, men inte halt. Överbenet växte och efter ett par veckor så åkte jag ner till ATG igen pga att han ömmade vid tryck.

Ny vet konstaterade genom nya plåtar + NOGGRANN titt på de gamla att hästen hade en griffelbensfraktur, som pga att att jag tränat blivit ett överben med benhinne inflammation.

Ord extrem stillhet i 4 veckor.......:crazy: Jag hade honom dock i ute i liten hage för jag ogillar boxvila...

Svårt att bedömma som sagt, men hon KAN ha fått en skada på griffelbenet för länge sedan, men att det visar sig nu.

Fast du skriver 'började ett överben växa fram'? Det här kom pang poff bokstavligt talat 'över natten/dagen'?

Men ja, det känns som det är ett 'gränsfall', kan vara det ena, kan vara det andra.. Först när jag tänkte överben tänkte jag ju kompensatoriskt överben (hon har/har haft den där jävla trassliga hovbölden på andra fram), men då kommer de ju inte på utsidan, och brukar ju komma liite långsammare. Så hon borde fått en smäll där.. Tycker man.. Fast hur hon lyckats smälla i där utan att ens få ett skrapsår blir jag inte klok på.. Men omöjligt är det ju inte alls.

Hmm, extrem stillhet och den här donnan existerar inte, om man tankar henne extremt full med plegg dygnet om, och ger henne en barnvakt på vardera sidan om sjukhagen kan man få det till 75% stillhet. :crazy:

Pappas häst smashade bägge griffelbenen bak fast vid olika tillfällen dock ohalt o pigg som sjutton. Han fick gå som vanligt i hage.
FAst det beror ju på hur brottet ser ut. men han hade aldrig problem av dem sen heller

Min hade inte heller ett enda märke på huden, inte skrapsår eller någonting, fast vi vet att han måste ha skadat sig i hagen.

Ja, här växte knölen fram, en dag var det helt plötsligt en "lillfingernagelknöl", som senare blev som den du har på bilden.

Håller med om att kompensationsöverben brukar sitta där, men på insidan.

Måste berätta om min som har gått med griffelbensfrakturor på båda frambenen i 5 månader, Alla har trott att det var vanliga överben, både veterinärer och hovslagare, men det konstiga var tyckte jag att överbenen kom över en natt och det gör inte vanliga överben. Han har inte varit halt en enda gång men däremot varit öm på bulorna. I början på mars i år så åkte jag till min veterinär eftersom hon skulle plocka bort överbenen, men för säkerhetsskull röntgade hon de båda frambenen och upptäckte då ett flertal frakturor på griffelbenet på båda fram.

Han blev opererad två dagar efter, men vid återbesök efter 6 veckor upptäcktes det att kliniken som opererat honom missat att ta bort en stor fraktur, så återigen operation, nu är det 5 veckor sedan och han får nu börjas skrittas så smått. Nu får jag hoppas att allt går framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
Hästvård Jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar så jag är helt grön vad gäller detta. Men nu har i alla fall hästrackarn...
2
Svar
21
· Visningar
6 944
Senast: Corax
·
Hästvård En av mina hästar blev sparkad på utsidan av ena frambenet, strax nedanför knät. Hon fick en stor "knöl" som minskat i storlek efter...
Svar
3
· Visningar
4 106
Senast: Fladde
·
Hästvård Hade distriktsveterinären ute idag som skulle kolla på min andra ponnys mage. För ca 1 vecka sedan kom det upp en liten knöl nedanför...
Svar
7
· Visningar
1 769
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna