Sv: Griffelbensbrott eller överben?
Jo, det känns ju som att de där helt symptomfria borde haft låga brott. Sen kan det säkert bero på hur brotten sitter med, ligger ett frakturerat område bara still och 'bitarna' inte rör sig så gör det ju mindre ont än om de är dislokerade. Samtidigt så skulle jag ju förväntat mig mer värme och svullnad oavsett vid ett brott. Så jag fortsätter nog hoppas/tro på ett överben, men törs inte helt utesluta griffelbenet. Mina hästar har ju en förmåga att ha lyckats göra just det där man inte trodde.. (Jmf med valacken som Dv befarade senskada på på telefon, men helt strök det när hon undersökte hästen, då senan var helt torr, ren och oöm. Hältan kvarstod dock, fyra dgr senare in på klinik där vet först direkt misstänkte fraktur, röntgen var ren. vet ville inte bedöva då det kunde vara en färsk spricka som inte syntes på rtg än, men vi ultraljudade, inte med misstanke senskada utan för att se på ledkapseln. och hittade en rejäl senskada på djupa böjsenan.. Så kontentan: man kan inte lita på krakarna)
Men det blir hursom en koll på klinik med röntgen såfort jag (och de) kan, för även om det 'bara' är ett överben så fanns det lite väl mycket där som det kan störa och bråka med.. Dessutom är hon såpass trycköm.
Sen, om hon fått en smäll mot tåsträckaren behöver hon ju inte visa hälta. Den där fick en smäll rakt på andra framknäet i vintras. Fick en sjysst fotbollsstor svullnad. Helt oäm, helt ohalt, men varm och svullen. Dv kliade sig i huvudet, satte in butta och boxvila. Akuta svullnaden gick ner, hästen helt oöm och ohalt. Koll på klinik visade att hon hade skadat carpalsenskidan och tåsträckaren. Hon var fortfarande helt ohalt och oöm på klinik. Behandlade, carpalledsgallan gick ner. Sen kom den tillbaka, den vet tyckte avvakta, jag avvaktade. Hästen glad, oöm och ohalt, men gallig. Kollade upp det igen för säkerhets skull, och tur var väl det för det var inte alls bättre, och fibrinstråk och elände, dessutom hade hon toppat med att inflammationen nu involverade carpalleden med. Kräket var HELT ohalt även på böjt spår i trav..
Men, den som lever får se, jag skulle dock gärna velat ha in henne typ imorgon, och inte tidigast på onsdag - torsdag =/