Greyhoundägare/-kunniga - Se hit!

Sv: Greyhoundägare/-kunniga - Se hit!

Ah, ok! :)
Undrans vad jag fick "sobel" ifrån? Gör det är ingen greyfärg? Är det en hundfärg öht? :rofl:

Hmm... colliefärg kanske det är?

Senast ändrad:

psst, jag såg den på kapplöpningsbanan i Järbo ;) tror den brukar vara där :D

Jag vet att det heter brindle. Men om man vill säga något på svenska istället så har jag för mig att det är mer korrekt att säga tigrerad. ;)

Färger kallas olika hos olika raser helt enkelt.
Hos vissa raser som tex boxer (tror jag?) heter det tigrerad, hos alla vinthundar heter det brindle. Samma för fawn som är samlingsnamn för en stor variation av beige. I andra raser kan den heta t.ex. sobel som någon annan skrivit också.

Fawn kan, om man vill, specifieras ytterligare. Om hunden är blåpigmenterad och har en något "grå" ton kan man registrera den som blue fawn, finns också red fawn för de som har en varm djup färg. Skillnaden mellan en röd fawn och en röd vinthund är ibland nästan obefintlig och här använder uppfödarna sig av lite olika benämningar. Mina två whippar är registrerade som "brindle & vit" samt "röd med vita tecken."

Gul. :D Såvitt jag vet (och har sett) så är den ganska vanlig bland kappisarna. Liksom svart eller tigrerad. Rent blå är däremot väldigt ovanlig hos kappisarna, fast jag har sett en del som är blå med ganska mycket vitt. Finfina hundar!

Om man ska titta på de Greyhounds som är blåa, är mycket blått med lite vita tecken mycket vanligare, än en med vit botten och blåa tecken.
Men svart (och svart/vit), fawn och brindle är de vanligaste. Detta pga att de ljusa hundarna (först och främst vita) ofta får sämre resultat på banan, vilket ännu är ett olöst mysterium.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 256
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!