Grejer för jogging?

fejt

Trådstartare
Såg i någon tråd att det diskuterats löpning med hund. Var det @Wingates som hade sprungit med Ammo?
Jag blev hursomhelst inspirerad och beställde hem sele, midjebälte och expanderkoppel. Nu undrar jag om det jag beställt hem är ok produkter men jag vet inte om man får länka till eller nämna specifika grejer vid namn. Visst får man skriva vad de heter?
Min budget är inte jättestor så det behöver inte vara det allra bästa men jag vill ju att det ska vara skönt, både för mig och jycke.

Midjebälte är kanon när man springer med hunden, ett hett tips oavsett vad du har för märke på ditt är att ha "nedhållare" dvs benremmar som håller det på plats för det är sjukt irriterande när det åker upp när man springer.

Perfekt, tack! @Emuliiaa

Joggingsele Neewa
product_thumb.php

Koppel Baggen expander två meter

Hittar inget märke på bältet, inbyggd expander, så här det ut:

product_thumb.php

Midjebälte är kanon när man springer med hunden, ett hett tips oavsett vad du har för märke på ditt är att ha "nedhållare" dvs benremmar som håller det på plats för det är sjukt irriterande när det åker upp när man springer.
Det finns även en typ av trosa i nättyg som är gjord för att ha när man drar med hund :D Sitter inte vid dator nu men den är från märket non stop om jag inte minns fel. Funderar själv på att köpa en sådan.

Jag har själv ett brett bälte som inte glider, men annars håller jag med de andra, ha sådana bensnören så att bältet inte glider upp, det är inget skönt alls om det gör det!
Och ja @Red_Chili det är bla Non Stop som har dem :)

Jag har en riktig dragsele på Ammo när jag springer, främst eftersom jag ägde en sedan innan, men även för att jag tycker att den sitter skönare på. Min är en Non Stop Free Motion sele, men jag tror eg din funkar lika bra @fejt ffa om hunden inte drar supermkt.
Jag har även draglina, som jag köper av en polare, eftersom det är billigare än expanderkoppel men det är verkligen inte lika skönt att hålla i om man måste ta tag i det :P Har det även eftersom det passar bättre till mitt bälte med öppenkrok.

Perfekt, tack! @Emuliiaa

Joggingsele Neewa
product_thumb.php

product_thumb.php
Jag hade först expanderkoppel, men bytte till draglina. Jag vill ha expanderdelen närmast mig, så snärtar inte linan till hunden om den skulle lossna. Linan har en ganska lång fast del närmast hunden som man kan ta fatt i om det behövs vid möte osv. Min lina är från Manmat.

Jag håller med om att bensnören på bältet är viktigt. Det måste sitta på plats. Jag använder med draglina och då mina hundar är små springer de med Zero DC shorter selar.

Jag hade först expanderkoppel, men bytte till draglina. Jag vill ha expanderdelen närmast mig, så snärtar inte linan till hunden om den skulle lossna. Linan har en ganska lång fast del närmast hunden som man kan ta fatt i om det behövs vid möte osv. Min lina är från Manmat.
Ja, det är med en viktig grej att tänka på.

Vad är skillnaden mellan expanderkoppel och draglina? @Wingates @Vastgota @Kakis
Bensnören verkar alla överens om och det låter onekligen jobbigt med bälte som åker upp.
Funderar på att skicka tillbaka selen. Jag vill ha en sån non stop free motoion.
Jag visste att jag inte skulle fråga ;):p

156515__draglina_med_expander.jpg

Draglina.

I mitt fall tycker jag att de flesta draglinor är lite stummare, plus att jag har fått min i tävlingslängd. Jag har ju som sagt öppen krok på mitt bälte med, så jag kan inte ha ett stort handtag på, för då kommer det kunna trilla av kroken vid fel tillfälle.
Jag har alltså exakt samma lina som om jag skulle cykla eller köra kickbicke.

Här är såna där "trosor" som jag menade i förra inlägget.
comfort_belt_-1280x720.jpg

Såhär ser det ut där kopplet ska sitta fast.
comfort_belt_8222-1280x720.jpg

Sådant ska jag helt klart köpa till mig någon gång :)

Perfekt, tack! @Emuliiaa

Joggingsele Neewa
product_thumb.php

product_thumb.php
Det förarbältet,Limex har sambon och han älskar det. Har hållt länge trots två till tre starka schäfrar i det samtidigt.
På mig sitter det sämre. Jag har lite röv och smal midja så det glider upp i midjan. Så jag köpte mig ett Baggen med benremmar och högre rygg. Sitter underbart.

Expander köper vi från MR koppel. Hållbara och inte snordyra.

Hmm verkar ju smidigt! Jag har alltid bara använt sele+vanligt koppel förut när jag sprungit med hund, det funkar fint det med, men detta verkar ju ännu bättre.

Här är såna där "trosor" som jag menade i förra inlägget.
comfort_belt_-1280x720.jpg

Såhär ser det ut där kopplet ska sitta fast.
comfort_belt_8222-1280x720.jpg

Sådant ska jag helt klart köpa till mig någon gång :)

Jag är osäker på om jag ska gilla eller inte gilla det här. Jag gillar att det finns som möjlighet för dem som inte är så barnsliga som jag, extremt praktiskt och skönt säkert men jag skulle känna mig...alltså det skulle inte gå. :o

Senast ändrad:
Det förarbältet,Limex har sambon och han älskar det. Har hållt länge trots två till tre starka schäfrar i det samtidigt.
På mig sitter det sämre. Jag har lite röv och smal midja så det glider upp i midjan. Så jag köpte mig ett Baggen med benremmar och högre rygg. Sitter underbart.

Expander köper vi från MR koppel. Hållbara och inte snordyra.

Skönt att höra :up: Spännande att se hur det passar mig då. Ditt bälte lät som en dröm. Ska kollas upp. Tack!!! :)

Skönt att höra :up: Spännande att se hur det passar mig då. Ditt bälte lät som en dröm. Ska kollas upp. Tack!!! :)
Den modellen jag har heter Softbelt race. Eftersom jag har en ryggskada är det oerhört viktigt att vid ett eventuellt ryck så måste bältet sitta på höften. Om det har glidit upp kommer belastningen på ryggslutet och det är väldigt oskönt.

Jag är osäker på om jag ska gilla eller inte gilla det här. Jag gillar att det finns som möjlighet för dem som inte är så barnsliga som jag, extremt praktiskt och skönt säkert men jag skulle känna mig...alltså det skulle inte gå. :o
För att det är så fult? :D eller av någon annan anledning?

En sak jag tänker på... Om man joggar med sånt där bälte+koppel som sitter fast i det.

Det är väl en fördel att man slipper hålla koppel i handen/runt handleden. Men kan det inte vara en nackdel om nått kommer mellan en själv och hunden när man springer? Då blir man ju garanterat ryckt.. Ett koppel i handen kan man iaf släppa! Nu kanske detta inte händer så ofta, men springer man i någon slags skog så kan det ju :) Jag har iofs vurpat en gång ändå när en lyktstolpe kom emellan mig och hunden i en rush, hunden klarade sig perfekt men jag stog på ändan på halt underlag !

En sak jag tänker på... Om man joggar med sånt där bälte+koppel som sitter fast i det.

Det är väl en fördel att man slipper hålla koppel i handen/runt handleden. Men kan det inte vara en nackdel om nått kommer mellan en själv och hunden när man springer? Då blir man ju garanterat ryckt.. Ett koppel i handen kan man iaf släppa! Nu kanske detta inte händer så ofta, men springer man i någon slags skog så kan det ju :) Jag har iofs vurpat en gång ändå när en lyktstolpe kom emellan mig och hunden i en rush, hunden klarade sig perfekt men jag stog på ändan på halt underlag !
Man får lära hunden att den arbetar när man springer med den, och då springer man RAKT fram och inget annat (om jag inte säger åt honom att svänga). Dessutom är min lina över 2m i utsträckt läge så att jag inte hinner stanna är det minimal risk för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka