Grejer för jogging?

Vad är skillnaden mellan expanderkoppel och draglina? @Wingates @Vastgota @Kakis
Bensnören verkar alla överens om och det låter onekligen jobbigt med bälte som åker upp.
Funderar på att skicka tillbaka selen. Jag vill ha en sån non stop free motoion.
Jag visste att jag inte skulle fråga ;):p
För mig var det viktigaste att jag vill se hur expanderdelen ser ut. Gummi åldras och spricker till slut, i ett expanderkoppel är det oftast inbäddat i tyg så man inte ser hur det ser ut. Då jag har små hundar vill jag dessutom ha en lätt lina och kopplen tycker jag är tyngre än draglinan i nylon.

För att det är så fult? :D eller av någon annan anledning?
Nej, inte för att det är fult direkt. Jag har löpartights fast jag tycker att det är fult. Det är en konstig känsla bara. Lite som en blandning av känslan att inte ta av sig cykelhjälmen när man ska in och handla mat och att ha underkläderna utanpå (vilket jag inte provat men ändå kan föreställa mig).

Den modellen jag har heter Softbelt race. Eftersom jag har en ryggskada är det oerhört viktigt att vid ett eventuellt ryck så måste bältet sitta på höften. Om det har glidit upp kommer belastningen på ryggslutet och det är väldigt oskönt.
Förstår verkligen det med ryggskadan. Det är starka krafter i de där rycken.
Tack för namnet på selen!

Nej, inte för att det är fult direkt. Jag har löpartights fast jag tycker att det är fult. Det är en konstig känsla bara. Lite som en blandning av känslan att inte ta av sig cykelhjälmen när man ska in och handla mat och att ha underkläderna utanpå (vilket jag inte provat men ändå kan föreställa mig).
Ah, då förstår jag! (och du är knäpp som inte gillar löpartights, själv tycker jag att det är snyggt :angel: )

När jag joggar med hundarna har jag:

Baggen Softbelt (med bensnören), helt underbart för ryggen :love:
1601154.jpg

Baggen expanderkoppel (2 alt 3, på bilden är det 2 och 1 meter) på aussiesarna, vanliga 180 cm koppel på dvärgschnauzrarna
img_9500.jpg

Zero DC selar (alla 5 hundarna har varsin Shorter, Pu har även en Faster)

Fast det hade kunnat bli rätt kul med en halvt panikslagen klumpig löpare bakom en stor och snabb hund också.

Det är uppenbarligen jättekul! Så kul att min sambo låg dubbelvikt i spåret av skratt i en kvart efter att whippetflickorna drog iväg med mig och mina nättrosor när det dök upp tre rådjur mitt framför näsan på oss. Jag har aldrig sprungit så fort i hela mitt liv - varken förr eller senare - och då har jag ändå varit en ganska vältränad löpare. :rofl:

Nackdelen med bälte och en tunn lina är ju att det inte bara är att stanna. Skulle hundarna dra iväg så har man två val (givet att man inte har lärt dem att stanna på signal - vilket hade varit praktiskt :angel:) - försöka tvärnita och som en följd av det stå på näsan, eller försöka hänga med i farten och bromsa successivt.

Det är uppenbarligen jättekul! Så kul att min sambo låg dubbelvikt i spåret av skratt i en kvart efter att whippetflickorna drog iväg med mig och mina nättrosor när det dök upp tre rådjur mitt framför näsan på oss. Jag har aldrig sprungit så fort i hela mitt liv - varken förr eller senare - och då har jag ändå varit en ganska vältränad löpare. :rofl:

Nackdelen med bälte och en tunn lina är ju att det inte bara är att stanna. Skulle hundarna dra iväg så har man två val (givet att man inte har lärt dem att stanna på signal - vilket hade varit praktiskt :angel:) - försöka tvärnita och som en följd av det stå på näsan, eller försöka hänga med i farten och bromsa successivt.
Har en bekant som vann hundlöpet här nere ett år. Med ett stycke övertaggad dobermann är det bara att fokusera på att flyfta fötterna, resten sköter hunden ;)

Har en bekant som vann hundlöpet här nere ett år. Med ett stycke övertaggad dobermann är det bara att fokusera på att flyfta fötterna, resten sköter hunden ;)

Bara och bara, det är nog så jobbigt - annars hade det ju varit skitlätt att springa på löpband. :angel: Efter 150 meter i 2:30 min/km i terräng så var jag överlycklig att jag äntligen fick stopp på hundarna för jag var redo att lägga mig död ner.

Alltså, jag önskar att jag hade sett det där :D

Har ni alla hundarna dragandes framför er när ni springer?
Jag springer lite med min lilla och jag vill ju gärna ha henne joggandes bredvid eller bara strax framför på slak lina, vad är vitsen med att de ska dra?

Vi kör variant budget, ett extralångt läderkoppel (2 m plus) som jag knyter runt midjan och han har en sele.
Då jag har väldiga "kärlekshandtag" sitter det super på mig och om vi ska vara ärliga går det så långsamt att hunden snarare har någon snabb gång än att han joggar ;)
Det är ett alternativ att börja med för att ens se om man tycker det är kul att ha dem med

Jag springer lite med min lilla och jag vill ju gärna ha henne joggandes bredvid eller bara strax framför på slak lina, vad är vitsen med att de ska dra?

Sysslar man med barmarksdrag så ska ju hunden dra, men även om man inte gör det så kan det finnas fördelar med dragbälte när man springer i och med att man får båda händerna fria. Själv alternerar jag, men oftast har jag koppel i handen och hundarna lite framför mig. Har jag dragbälte så vill jag dock att de även drar lite.

Kom att tänka på första gången jag körde löpning med labben, jag var inte riktigt beredd på vilken fart han skulle komma upp i och stopp kommandot satt inte riktigt än.. Jag kunde knappt gå på en vecka efteråt :angel:

I barmarksdraget ska ju hundarna dra. Bra träning för hundarna är det ju också :)

Finns det selar som är vettiga att dra i för en hund i storlek med en jack russel? Eller typ stor toypudel?

Vore ju awesome om hundarna kunde motionera samtidigt lite! Idag springer de lösa när jag springer då det är enklast.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka