Grejer för jogging?

Finns det selar som är vettiga att dra i för en hund i storlek med en jack russel? Eller typ stor toypudel?

Vore ju awesome om hundarna kunde motionera samtidigt lite! Idag springer de lösa när jag springer då det är enklast.

Har lite samma problem, de flesta dragselar finns inte i storlek liten hund. Men en bra icke-måttsydd dragsele till liten hund jag har hittat är Zero DC shorter.

Har lite samma problem, de flesta dragselar finns inte i storlek liten hund. Men en bra icke-måttsydd dragsele till liten hund jag har hittat är Zero DC shorter.
Zero DC Short är väl inte direkt någon dragsele, men sitter den bra på hunden så sitter den jäkligt bra och ger inga problem om hunden drar så att säga :D Jag har den till min ena hund och tycker den är super. Enda selen hittills där hon kan dra (läs jäkligt-bråttom-hund) utan att det åker upp fram och trycker på luftstrupen :)

Zero DC Short är väl inte direkt någon dragsele, men sitter den bra på hunden så sitter den jäkligt bra och ger inga problem om hunden drar så att säga :D Jag har den till min ena hund och tycker den är super. Enda selen hittills där hon kan dra (läs jäkligt-bråttom-hund) utan att det åker upp fram och trycker på luftstrupen :)

Står ju dock att den kan användas till drag? Har ingen själv men kollade senast idag på dragselar och det fanns ju inte jättemycket för små hundar. Hittade då den :)

Aha, det har jag missat helt :o

Ja alltså det står typ allroundsele - cykling, jogging, spårning, canicross och sen står den något om att den ger en jämn fördelning när hunden drar. Men kanske ändå ingen sele man använder om hunden ska springa hundspann typ. Jag är helt nybörjare så har egentligen noll koll :p
Troligtvis gör den i alla fall ingen skada om hunden skulle dra medan man joggar med den!

Ja alltså det står typ allroundsele - cykling, jogging, spårning, canicross och sen står den något om att den ger en jämn fördelning när hunden drar. Men kanske ändå ingen sele man använder om hunden ska springa hundspann typ. Jag är helt nybörjare så har egentligen noll koll :p
Troligtvis gör den i alla fall ingen skada om hunden skulle dra medan man joggar med den!
Nä till det passar den nog alldeles perfekt. Jag tycker den är suverän :D

Tack för tipset! Den var ju inte snordyr heller! Får mäta hundarna och se vad som händer!

Känns bra om selen är annorlunda mot den vanliga selen, så att de förstår att här får de dra, men inte när vi går promenad. För satan vad en 7 kilos hund kan dra om hon vill!!

Apropå ramla med hunden.....
I vintras gick det lite väl fort i en lång nedförsbacke för sambon och ungtiken. Hon drar nått hejdlöst! Hon blev urstark, det var brant och halt. Tillslut hann inte sambons fötter med och japp....han hamnade på rygg efter henne.
Stannade hon?
Nopp.
I stället drog hon honom på rygg efter sig som en kälke. Hela backen ner. ca 300 m.
Hans jacka åkte upp och fungerade som snöplog och han försökte förtvivlat få stopp på det hela med att greppa efter pinnar och rötter.
När hon väl stannade (för att vänta in matte och övriga flocken) låg en fly förbannad husse bakom henne med en stor snöpuckel innanför jackan.
Det hela såg galet kul ut och hunden såg så nöjd ut så över att ha varit så stark och orkat ploga snö med husse :D

Jag har nättrosan från Non-stop som fanns på bild tidigare i tråden. Men jag är inte skapt för den :o Fy så oskönt att springa i den, jag fick skavsår direkt :( Funderar på att köpa Baggenbältet som också visats, med nedhållarbanden. Är dock lite rädd att jag ska få skavsår av banden istället.
Annars har jag draglina. Jag har testat att springa med baggens expanderkoppel men jag tyckte inte kopplet var så skönt att hålla i och funkar inte att sätta fast i bältet.
Hunden har en en dragsele från Neewa. Tror jag märket var.

Jag springer med baggenbälte+nedhållarband, ROK-koppel och hundarna i Zero DC shorter. Blir nog något annat koppel när det är dags att byta ut. Vill ha ett koppel med en längre fast del närmast hundarna plus att skulle expandern gå av så har jag helt plötsligt två lösa hundar och det är lite för mycket vardagsspänning för mig som har dålig inkallning på mina hundar :nailbiting:

En fråga till er alla, älskar era hundar att vara ute och springa?

Jag vill så hemskt gärna få med mig herr pudel (2 flugor i en smäll) men han tycker det är tråkigt. Han skulle aldrig springa framför mig utan håller sig på sidan eller snett bakom...

Jag har nättrosan från Non-stop som fanns på bild tidigare i tråden. Men jag är inte skapt för den :o Fy så oskönt att springa i den, jag fick skavsår direkt :( Funderar på att köpa Baggenbältet som också visats, med nedhållarbanden. Är dock lite rädd att jag ska få skavsår av banden istället.
Annars har jag draglina. Jag har testat att springa med baggens expanderkoppel men jag tyckte inte kopplet var så skönt att hålla i och funkar inte att sätta fast i bältet.
Benremmarna är avtagbara för den som önskar :up:

Vad bra! Om jag får bältet att sitta utan :p Hade ett billigare bälte utan remmar tidigare men det åkte upp, typ till under bysten liksom. Fick dra ned det hela tiden..
Blir så för mig också. Man är ju rund över höfterna så det vill gärna hamna i midjan....typ mitt på kroppen:meh:

Jag vill så hemskt gärna få med mig herr pudel (2 flugor i en smäll) men han tycker det är tråkigt. Han skulle aldrig springa framför mig utan håller sig på sidan eller snett bakom...

Min storpudel tycker också att det är extremt tråkigt att vara ute och springa, och aldrig i livet att hon skulle dra! Jag tror att hon dels tycker att det är tråkigt, dels onödigt jobbigt att släpa på matte och även lite läskigt att vara den som är först och tar allt ansvar.
Jag hade tidigare en finsk lapphund som var likadan.

Tröttnar du helt på den så kan du skicka hit den :p

Mina tycker om det i alla fall, betydligt mer än mig :p Den enda jag haft som inte gillat det visade sig ha ont av en gammal muskelskada, så det var ju inte konstigt att hon inte ville vara med på joggingturer och cykelrundor (helt lös så sprang hon dock massor, då blev det så roligt att hon inte kunde låta bli).

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok :)

Jag har en unghund på 10 månader, det är min första hund och jag har ingen koll på draghundsträning. Hunden är med mig både lös och kopplad ute i skogen och vi har varit på några korta (!) löprundor tillsammans med en vanlig y-sele och läderkoppel som jag håller i, på dessa rundor har han sprungit lite lös och lite kopplad och det går bra. Han drar sällan i kopplet till vardags. Framöver skulle jag vilja träna drag med honom, med skidor kanske nästa vinter när han blivit lite större.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka kring det här med hans ålder, sele, drag och joggingrundor, jag hoppas på lite kloka råd :idea:

Först och främst: Är det för tidigt att skaffa bälte till mig och en draglina och börja jogga med honom? (Med tanke på min dåliga form är det inte långa sträckor eller höga hastigheter oavsett). Hur gammal bör hunden vara innan man börjar testa sig fram lite försiktigt? Jag är fullt medveten om att hunden måste byggas upp ordentligt och försiktigt över tid innan det är tal om ordentligt dragjobb, men någon gång måste man ju börja.
Hur tänker jag kring sele till hunden, en riktig dragsele kommer jag skaffa, men är det bättre att vänta och se om han växer mer och tills vidare använda någon enklare variant? Hur justerbara är dragselar, finns det risk att han inte kommer kunna ha samma nu som om ytterligare ett år? Kan jag använda hans vanliga y-sele tills vidare, eller bör jag skaffa något bekvämare?

Hunden är en korthårig collie, en aktiv kille som behöver ut och röra på sig och jag längtar efter att komma igång med löpträningen nu när våren är här :) På de bra joggingplatserna kan jag inte ha hunden lös nu, men jag kan ju så klart springa på andra ställen där det går att ha hunden lös tills han vuxit till sig lite mer :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka