Grejer för jogging?

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok :)

Jag har en unghund på 10 månader, det är min första hund och jag har ingen koll på draghundsträning. Hunden är med mig både lös och kopplad ute i skogen och vi har varit på några korta (!) löprundor tillsammans med en vanlig y-sele och läderkoppel som jag håller i, på dessa rundor har han sprungit lite lös och lite kopplad och det går bra. Han drar sällan i kopplet till vardags. Framöver skulle jag vilja träna drag med honom, med skidor kanske nästa vinter när han blivit lite större.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka kring det här med hans ålder, sele, drag och joggingrundor, jag hoppas på lite kloka råd :idea:

Först och främst: Är det för tidigt att skaffa bälte till mig och en draglina och börja jogga med honom? (Med tanke på min dåliga form är det inte långa sträckor eller höga hastigheter oavsett). Hur gammal bör hunden vara innan man börjar testa sig fram lite försiktigt? Jag är fullt medveten om att hunden måste byggas upp ordentligt och försiktigt över tid innan det är tal om ordentligt dragjobb, men någon gång måste man ju börja.
Hur tänker jag kring sele till hunden, en riktig dragsele kommer jag skaffa, men är det bättre att vänta och se om han växer mer och tills vidare använda någon enklare variant? Hur justerbara är dragselar, finns det risk att han inte kommer kunna ha samma nu som om ytterligare ett år? Kan jag använda hans vanliga y-sele tills vidare, eller bör jag skaffa något bekvämare?

Hunden är en korthårig collie, en aktiv kille som behöver ut och röra på sig och jag längtar efter att komma igång med löpträningen nu när våren är här :) På de bra joggingplatserna kan jag inte ha hunden lös nu, men jag kan ju så klart springa på andra ställen där det går att ha hunden lös tills han vuxit till sig lite mer :)
Om hunden är bra musklad och så, så tkr jag absolut att du kan börja med kortare sträckor redan nu.
De flesta som kör drag börjar ännu tidigare med att lära in drag etc så.

Om han inte drar så mkt kan du använda en enklare variant ja. En riktig dragsele ska sitta tight runt halsen, så det är svårt att hitta en riktig som kommer passa både nu och sen. Joggar man bara lite är det ju dock inte så farligt om den är lite stor t.ex.

När jag är ute med beardisen så har han en nomesele från björkis vanligtvis (just nu en y sele eftersom att den andra är inne för att bli omsydd). Vi har draglina och jag ett gammalt omodernt bälte. Lillhunden latjar i vanlig sele och baggenbälte, han hänger på där framme men drar inte speciellt mycket än, även om jag tänkt köpa honom en bättre sele. Mitt bälte glider dock upp men jag brukar lägga det mellan valparna så sitter det hyfsat ;)

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok :)

Jag har en unghund på 10 månader, det är min första hund och jag har ingen koll på draghundsträning. Hunden är med mig både lös och kopplad ute i skogen och vi har varit på några korta (!) löprundor tillsammans med en vanlig y-sele och läderkoppel som jag håller i, på dessa rundor har han sprungit lite lös och lite kopplad och det går bra. Han drar sällan i kopplet till vardags. Framöver skulle jag vilja träna drag med honom, med skidor kanske nästa vinter när han blivit lite större.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka kring det här med hans ålder, sele, drag och joggingrundor, jag hoppas på lite kloka råd :idea:

Först och främst: Är det för tidigt att skaffa bälte till mig och en draglina och börja jogga med honom? (Med tanke på min dåliga form är det inte långa sträckor eller höga hastigheter oavsett). Hur gammal bör hunden vara innan man börjar testa sig fram lite försiktigt? Jag är fullt medveten om att hunden måste byggas upp ordentligt och försiktigt över tid innan det är tal om ordentligt dragjobb, men någon gång måste man ju börja.
Hur tänker jag kring sele till hunden, en riktig dragsele kommer jag skaffa, men är det bättre att vänta och se om han växer mer och tills vidare använda någon enklare variant? Hur justerbara är dragselar, finns det risk att han inte kommer kunna ha samma nu som om ytterligare ett år? Kan jag använda hans vanliga y-sele tills vidare, eller bör jag skaffa något bekvämare?

Hunden är en korthårig collie, en aktiv kille som behöver ut och röra på sig och jag längtar efter att komma igång med löpträningen nu när våren är här :) På de bra joggingplatserna kan jag inte ha hunden lös nu, men jag kan ju så klart springa på andra ställen där det går att ha hunden lös tills han vuxit till sig lite mer :)

Jag började springa med unghunden när hon var 7 månader. Hon hade redan då betydligt bättre kondis än mig och mer muskler, så jag sprang så långt och fort jag orkade. Jag blev trött. Hunden?
Njae, inte direkt. Då låg hon ändå på och drog.

Är man duktig långdistanslöpare skulle jag ta det lugnt, annars inte. Föraren brukar ta slut innan hunden.

Jag började springa med unghunden när hon var 7 månader. Hon hade redan då betydligt bättre kondis än mig och mer muskler, så jag sprang så långt och fort jag orkade. Jag blev trött. Hunden?
Njae, inte direkt. Då låg hon ändå på och drog.

Är man duktig långdistanslöpare skulle jag ta det lugnt, annars inte. Föraren brukar ta slut innan hunden.

Jag är fullt överygad om att hunden orkar mer än mig, det jag kanske är lite orolig för är om det blir för monoton rörelse att bara jogga i min takt, är hunden lös så varierar han ju tempot själv menar jag :) Men han är van att vara ute och busa, springa, hoppa och leka i skogen - det brukar var fullt ös där över stock och sten :)

Om hunden är bra musklad och så, så tkr jag absolut att du kan börja med kortare sträckor redan nu.
De flesta som kör drag börjar ännu tidigare med att lära in drag etc så.

Om han inte drar så mkt kan du använda en enklare variant ja. En riktig dragsele ska sitta tight runt halsen, så det är svårt att hitta en riktig som kommer passa både nu och sen. Joggar man bara lite är det ju dock inte så farligt om den är lite stor t.ex.

Hunden är i betydligt bättre form än mig i alla fall :o Jag är mer orolig för att det blir för monoton rörelse att jogga i min takt i jämförelse med att vara lös där hunden kan reglera tempot själv på ett annat sätt. Eftersom jag inte kan något om drag har jag inte vågat testa, jag har inga större ambitionor utan tänker det mest som bra aktivering av både hund och mig själv :) Men jag ska ta och skaffa ett bälte nu och ge mig ut, jag börjar nog med hans vanliga sele och när han börjar ligga på lite mer så ska jag skaffa en mer ordentlig sele till honom.
Det är alltid bra att höra lite åsikter av andra som kan mer :bow: :)

Extra styrketräning. Det är inte direkt jobbigt för Schäfrarna att springa i mitt tempo, så ska det bli någon fysträning av det måste de dra.

Sysslar man med barmarksdrag så ska ju hunden dra, men även om man inte gör det så kan det finnas fördelar med dragbälte när man springer i och med att man får båda händerna fria. Själv alternerar jag, men oftast har jag koppel i handen och hundarna lite framför mig. Har jag dragbälte så vill jag dock att de även drar lite.

I barmarksdraget ska ju hundarna dra. Bra träning för hundarna är det ju också :)

Aha, sysslar man med sånt så är det ju en klar fördel att de drar. :)

Jag har midjebälte, sele och ett expanderkoppel jag använt några gånger men jag tycker nästan att kopplet är i vägen. Sen är ju hunden liten, bara 6kg, och kopplet blir rätt så stort på henne och eftersom hon inte drar så kommer det i gungning och hon blir nästan lite rädd för det. O_o Så för det mesta, de gånger hon är med, så får hon vara lös och springa i sin egen takt.
Sen så kryper hon ur selen om hon inte vill vara med. :p :sneaky: Har inte lyckats hitta någon som sitter kvar på henne.
Finns det mindre expanderkoppel, alltså tunnare?

Jag har midjebälte, sele och ett expanderkoppel jag använt några gånger men jag tycker nästan att kopplet är i vägen. Sen är ju hunden liten, bara 6kg, och kopplet blir rätt så stort på henne och eftersom hon inte drar så kommer det i gungning och hon blir nästan lite rädd för det. O_o Så för det mesta, de gånger hon är med, så får hon vara lös och springa i sin egen takt.
Sen så kryper hon ur selen om hon inte vill vara med. :p :sneaky: Har inte lyckats hitta någon som sitter kvar på henne.
En Zero Dc kommer hon inte ur ;)

Sen är ju hunden liten, bara 6kg, och kopplet blir rätt så stort på henne och eftersom hon inte drar så kommer det i gungning och hon blir nästan lite rädd för det. O_o

Här är förklaringen till varför jag vill att mina drar lite grann när jag springer med bälte. Det är just för att jag inte vill att kopplet ska slänga omkring. Det är obehagligt för mindre hundar, men det är även lätt för både hund och människa att trassla in sig i det. :)

Jag använder draglina till mina 5 kg hundar. Expanderkoppel är alldeles för klumpiga och tunga. Sen har jag bytt ut haken till en mindre variant än den som satt i för att den inte ska slå i ryggen då man inte har drag alltid. Jag har även kortat linan lite då mina hundar inte vill springa superlångt framför mig. Zero DC Shorter selen har ju tyg och padding under fästet för haken så den skyddar ryggen mot haken.

11951223_10153593034701228_7137027612944582250_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka