Om hunden är bra musklad och så, så tkr jag absolut att du kan börja med kortare sträckor redan nu.Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok
Jag har en unghund på 10 månader, det är min första hund och jag har ingen koll på draghundsträning. Hunden är med mig både lös och kopplad ute i skogen och vi har varit på några korta (!) löprundor tillsammans med en vanlig y-sele och läderkoppel som jag håller i, på dessa rundor har han sprungit lite lös och lite kopplad och det går bra. Han drar sällan i kopplet till vardags. Framöver skulle jag vilja träna drag med honom, med skidor kanske nästa vinter när han blivit lite större.
Nu vet jag inte hur jag ska tänka kring det här med hans ålder, sele, drag och joggingrundor, jag hoppas på lite kloka råd
Först och främst: Är det för tidigt att skaffa bälte till mig och en draglina och börja jogga med honom? (Med tanke på min dåliga form är det inte långa sträckor eller höga hastigheter oavsett). Hur gammal bör hunden vara innan man börjar testa sig fram lite försiktigt? Jag är fullt medveten om att hunden måste byggas upp ordentligt och försiktigt över tid innan det är tal om ordentligt dragjobb, men någon gång måste man ju börja.
Hur tänker jag kring sele till hunden, en riktig dragsele kommer jag skaffa, men är det bättre att vänta och se om han växer mer och tills vidare använda någon enklare variant? Hur justerbara är dragselar, finns det risk att han inte kommer kunna ha samma nu som om ytterligare ett år? Kan jag använda hans vanliga y-sele tills vidare, eller bör jag skaffa något bekvämare?
Hunden är en korthårig collie, en aktiv kille som behöver ut och röra på sig och jag längtar efter att komma igång med löpträningen nu när våren är här På de bra joggingplatserna kan jag inte ha hunden lös nu, men jag kan ju så klart springa på andra ställen där det går att ha hunden lös tills han vuxit till sig lite mer
De flesta som kör drag börjar ännu tidigare med att lära in drag etc så.
Om han inte drar så mkt kan du använda en enklare variant ja. En riktig dragsele ska sitta tight runt halsen, så det är svårt att hitta en riktig som kommer passa både nu och sen. Joggar man bara lite är det ju dock inte så farligt om den är lite stor t.ex.