Greenguard?

Sv: Greenguard?

Jag skulle ju inte låta min häst få gå runt och bära på alla dessa extra kilon, man förverkar mycket ryttarvikt genom det. Så är man inte en lättviktare typ flugvikt, så bör nog den hästen inte bära på någon ryttare förrän den gått ner några kilon.

Jag skulle ju inte låta min häst få gå runt och bära på alla dessa extra kilon, man förverkar mycket ryttarvikt genom det. Så är man inte en lättviktare typ flugvikt, så bör nog den hästen inte bära på någon ryttare förrän den gått ner några kilon.

hehe han rids ej utan går bara som sällskap. Hade 2 tjejer som skrittade på honom ca 5 ggr i somras. Men sen har det ej varit mera.

Men fortfarande är det oerhört påfrestande för lederna och inte att förglömma, hjärtat.

Men fortfarande är det oerhört påfrestande för lederna och inte att förglömma, hjärtat.

Fast då finnns de de hästar/ponnier som är betydligt fetare! Vår shettis får mage men det lägger sig iaf inte som ett fett lager över hela kroppen.

Fast då finnns de de hästar/ponnier som är betydligt fetare! Vår shettis får mage men det lägger sig iaf inte som ett fett lager över hela kroppen.

Jag brukar säga så här, bry dig om ditt och strunta i andra.;) Du lider inte av om andras hästar får problem, men om dina hästar drabbas kan det bli ett väldigt problem.

Kl.

Jag avskyr greegurads modell och matreial....Skav på nosen m.m.

Vi tillverkar våra egna av köldplats..Mycket bra.

Kan man dricka slicka saltsten..Slickar genom hålet!

De problemet upplevde jag bara vi felmontering, eller en grimma som inte passade i sammanhanget. I övrigt funkade det super, men man måste prova in den och justera den under en period så att den verkligen passar.

De problemet upplevde jag bara vi felmontering, eller en grimma som inte passade i sammanhanget. I övrigt funkade det super, men man måste prova in den och justera den under en period så att den verkligen passar.

Nix det var när dom tryckte ner den i marken och skulle beta skavet kom... för tjockt och hård..

Jag hade en annan sort av betesbegränsare och det funkade jättebra på min häst. Men eftersom den blev rätt sliten förra året måste jag köpa en ny iår.

När jag kände på H**ks så tyckte jag att den kändes hård, för visst är deras gjord i hårdplast ?

Jag vill ställa mig i skaran som är för den här uppfinningen.

Har själv haft en sådan på familjens shetlandsponny. Det har varit det enda alternativet för att kunna ha henne i en flock och på fri tillgång till grovfoder. Hästen behöver småäta för att må bra, då är det enligt mig bättre att ha en GreenGuard/"munkorg" än att ge minimala givor.
Hon har inte haft några problem med den och har hållt sig bra i hull istället för att bli överviktig, samtidigt har hon kunnat gå kvar i flocken, vi har inte behövt någon "specialhage" och hon har kunnat äta hela dygnet i alla fall :idea:

Det finns olika typer av "munkorgar". Vi hade en som vi köpt från B*le där ett lite större hål fanns fram till, med den hade våran inga som helst problem att slicka på saltsten eller dricka. Vet inte hur det fungerar med just GreenGuard, men det finns som sagt andra alternativ att titta på :)

Jag har en korg från globus. Jag älskar den, min häst har aldrig klarat ett bete så bra som hon gjorde med den. Så greenguarden är min bästa vän på sommaren.

Min kan dricka vatten och jag tror hon har kunnat slicka på saltstenen.

Är det den med "remmar"? Har sett en annan variant med hål i plasten. Vill gärna veta vilket som är bäst...

Hej!
Har testat alla på modeller på Solfari och tycker personligen bäst om den med remmar som jag tror du menar. Nylonremmar som binds ihop av en metallring i mitten. Har inget problem med fång eller något sådant, men han blir helt galen i det gröna gräset och lyfter inte på huvudet på hela dagarna!! Har tidigare gått på ett rätt magert bete innan han kom till oss. Det tar bara några veckor så nästan rullar han fram:d... Därför fungerar den varianten bäst för oss då den inte reducerar så mycket som tex greenguard eller den där varianten med en "plastbytta" med ett hål i mitten, som jag tyckte kunde bli lite fuktig innuti vissa dagar. Nackdelen med munkorgen med remmar är ju dock att den slits och man får räkna med att det går åt 2st iallafall på sommaren, men de kostar ju inte med än en hundralapp, så det är väl ok.
Måste även trixa lite med extrasnören för att få den att sitta bra på grimman då den fästs direkt på.
Ja, det var ju vår erfarenhet. Hoppas det går bra för er andra med andra varianter!:)

”När betet sjunker och blir kortare kan det krävas stödfodring för att tillgodose intaget av TS”

Jag använde munkorg i somras, men tyckte att hästen såg frustrerad ut. Jag brukade låta honom beta en timme utanför hagen för att vara säker på att han fick i sig tillräckligt och då ville han inte gå tillbaka in i den "mystiska" hagen igen där man inte kunde fånga gräset....
Har du/ni tips på hur man kan veta att de får i sig tillräckligt? Självklart kan man se på hästen med tiden om det är för lite, men man vill ju inte orsaka att de får problem med magen eller får tugga för litet ens under kortare tid. Hur vet man att det är tillräckligt?? :confused:
Och hur kort är gräset när det är för kort...
Jag tyckte det var VÄLDIGT SVÅRT att se om och hur mycket han fick i sig med munkorg.

Samtidigt: Tidvis har vi mycket gräs i stora hagar och det tar tid innan de blir nerbetade så han kan å andra sidan få problem med att bli för fet också, så bara jag kunde lita på att det verkligen funkar med munkorg så skulle det vara jättebra.
Under vilka perioder kan man räkna med att de får i sig tillräckligt med NÄRING med en munkorg (om gräset är långt) ? Är det fram till augusti?

Liknande trådar

Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 476
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka