Green Power alfalfa eller O-grass?

Sv: Green Power alfalfa eller O-grass?

kickikompis;8903660 Carolrita; jag kommer nog inte att fundera mer på Primero. Mitt hö kommer troligen att ligga ganska högt o han ska ha fri tillgång (har ej fått analysen än)Men fodret låter faktiskt gott också:)[/QUOTE skrev:
Har haft lite mailkontakt med den som säljer Primero Total. Det spelar ingen roll om höet har högt protein. Det beror helt på hästen själv. Är hästen svårfödd får man ge lite mera Primero Total, men om hästen är lättfödd behöver den inte äta så mycket Primero total.
Det viktigaste av allt är HÖ! Alltså, enligt henne så går Primero Total bra med ett bra hö.

Jag ska hämta en säck till som ligger på kontoret ;) Trots det ganska höga priset 275kr för en 20 kilos säck ska hästarna få äta det. Dom bara älskade detta foder. Det är ju ungefär samma ingredienser som jag ger mina hästar. Men det är "allt i ett".

För din egen ros skull. Om din kille ska stå på i stort fri tillgång av hö så varför bry dig om strålucern och ättid i krubban?

Han behöver ingen ättid i krubban, utan lite skrammel att blanda mineraler och annat räcker nog, så för ditt huvuds skull, kör på Kvarnbyfoders lucernpellets som säkert alltid finns att få tag i. Det ligger ju bra till proteinmässigt också.

För din egen ros skull. Om din kille ska stå på i stort fri tillgång av hö så varför bry dig om strålucern och ättid i krubban?

Han behöver ingen ättid i krubban, utan lite skrammel att blanda mineraler och annat räcker nog, så för ditt huvuds skull, kör på Kvarnbyfoders lucernpellets som säkert alltid finns att få tag i. Det ligger ju bra till proteinmässigt också.

Jag tycker det beror lite på hur hästen är som individ. Min häst är inte särskilt förtjust i hö...iaf inte om han får ca 12 kg om dagen vilket är så mkt som han brukar äta. Om de andra får kraftfoder men inte han har han inte så mkt ro att han ställer sig och äter hö istället. Till viss del är det nog en träningssak...men han har väldigt lätt för att stressa upp sig i "matsituationen", även vid utsläpp, innan transport etc. Det handlar inte om att han blir stökig utan att han blir lite orolig och sen "stressbajsar" han. Är det så att han har benägenhet för magsår/katarr så vill jag hålla honom så lugn som möjligt. (Jag vet dock att det finns åsikter om att hästens magsår inte är av samma art som människans stressmagsår...)

Det här är en fyraårig häst som förhoppningsvis kommer att tränas en hel del. Han har ett individuellt högre behov än genomsnittshästen och därför kommer inte enbart hö att räcka. Han växer till viss del fortfarande en aning, är stor o "sen".

Så om det inte handlat om den här hästen så hade jag kanske resonerat så att hästen fått en näve i krubban när de andra får och sedan hade det varit lugnt.

Jag känner det är lättast att ge honom en någolunda portion när de andra får och då är lusern-hack ett bra val. Linfrön funkar bra för magen, mineraler måste han ha, troligen ngt energitillskott också såsom olja/kwikbeet beroende på träning.

Jag älskar min häst så det är ingen fara om det blir lite jobbigt.:) och orolig lär jag vara ända till nästa vår, säg april, för det är först då jag kan säga om vi klarat den jobbiga säsongen eller ej...
Nejdå, ett melassfritt lusern-hack måste gå att få tag på, jag är ju inte ensam heller om att vilja ha det.

Tack för att du hjälper till och funderar åt mig:)

*Lånar knapp*

Tänkte bara tala om lite om fodret, Primero total. Hästen får inte korsförlamningen om den får lite mer foder än så, och hästens mage lugnar sig när hästen får en bit av primero total.

Det fodret luktar ljuvligt. Brukar ta ungefär 3 månader tills man ser resultatet hos hästen när hästen ätit detta foder. Dom försöker dra ner på priset när alltfler handlar fodret av dem, o dom söker fler återförsäljare. Det är ju ett nytt foder med intressanta ingredienser.

Fodret låer bra på många sätt, men vet du varför de valt att ha vitlök i? Jag är inte jätteförtjust i att ett foder innehåller vitlök, jag tycker istället att det är lätt att lägga till för dem som absolut vill fodra med det. Vet du hur mkt vitlök det innehåller, tänkte om det står på säcken?

Jag kan kolla säcken imorrn, o sen tala om hur mkt vitlök det är i. Givetvis är det nackdelen att det innehåller vitlök men enligt dom är det inte jättemkt i. Det ska stå på hemsidan oxå om hur mkt vitlök det är i fodret!

Då hänger jag med i ditt resonemang. Själv har jag turen att ligger det en näve i krubban så är det vad han är nöjd med.

Klart det skall gå att få tag i, bara lite krångligare, men jag har märkt att ALLT har hittils funnits som man trodde inte fanns. Visserligen har jag fått leta länge ibland uppåt halvåret, men skam den som ger sig.

Jag fick för mig att din var mycket yngre än min.

Man får som sagt ta en säsong åt gången, själv håller jag på och vänjer in och testar nåt jag aldrig trodde jag skulle kunna stoppa i honom å hittils så fungerar det super.
Fungerar det här så tror jag att jag kommit på lösningen varför inte ens lucern fungerar.

Hur gammal är din då?
Jo, det kan kanske låta som att han är en bebis när jag refererar till honom som lillkillen, men hmm...han är väl faktiskt stor nu:). Har haft honom sen föl så det blir lätt att man ser dem som bebisar hela livet.

Vad är det du testar nu? Varför tror du lusern inte funkar?
Du kan väl berätta!? (du får gärna pm:a om det är ngt hmmm...kontroversiellt:))

Jag tror inte det är omöjligt; så länge man inte ger upp, är positiv trots att det är krångligt och att man är villig att ta till sig kunskap o hjälp från andra. Man lär sig hela tiden...

Min är en -03 har haft honom sen han var 18 månader.

Resten kommer på PM.

Förresten; jag fick svar igår ifrån Wiromin.
Inget av deras mineralfoder innehåller melass eller betfibrer:bow:
De anser att smakligheten på deras mineraler är bra ändå utan att man behöver göra tillsatser.

OT-Deras aspbarkpellets inehåller dock melass just pga att pelletsen behöver ngn form av bindemedel...man skulle kunna använda olja istället men då hade hållbarheten varit sämre.

Men ni andra melasskänsliga; det är fritt att välja ur deras mineralsortiment, ingen melass el betfor där:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 052
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 963
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka