Green Power alfalfa eller O-grass?

Sv: Green Power alfalfa eller O-grass?

Har dom gjort gastroskopi på honom? Så som du beskriver din kille var min också under det första 1.5 åren, detta berodde på hans magsår i kombination med återokmmande korsförlamningar som han fick av melassen. Att det aldrig gick över berodde ju på att han hela tiden fick nåt foder med melass i. Han var under dessa år mer eller mindre apatisk och jag fick många gånger nästan ta han på min rygg för att få han att röra sig så lite energi fanns.

Så fort ALL melass försvann så blev han sakta bättre. Visst är han känslig i dag i magen, men det går över lika fort som det visar sig. Man märker dock att han är fri från smärta och annat skit, självförtroendet har skjutit i höjden och blicken speglar ofta en buse. Han är stark och välmusklad och älskar att jobba.

Senast ändrad:

Hej!

Primero total innehåller väl lite melass o betfiber? Har absolut för mig det då jag hamnade i nån diskussion om just det fodret och någon tyckte att det "nästan" var melassfritt fastän det innehöll 5% (? kan ha varit 3) melass/betfibrer...och att det var bästa fodret på marknaden. Jag dementerade o visade på Eggersmann som är helt melass o betfiberfritt....Eller har du hittat någon lusern? Såg inte det på hemsidan...

Nej gastroskopi är väl i princip det enda som inte är gjort på min:crazy: När han låg inne var vet. så fokuserad på den lilla mängd sand han hade i magen o menade att allt i princip berodde på det...Bacillus fann man också...Tarmbiopsi visade på en kronisk inflammation, vilken kan vara primär eller sekundär(orsakad av sanden, bacillus etc). Trots att sanden försvann snabbt blev han inte bättre utan fick läggas in akut igen. Bacillus fanns kvar på sista provet i maj men vet. vet inte hur vi ska få bort det och han är ändå bra just nu. Man misstänkte länge dåligt foder men prover togs på ALLT i stallet, allt foder, vatten, ur hans hink,krubba och man hittade ingenting som var dåligt...

Det har varit en lång o krånglig resa för oss, hela vintern o våren...Man menade att han inte hade några symptom på magsår och vägrade i princip att göra gastroskopi. Jag själv hade misstankar om det och hittade att han passade in på mycket som beskrev magsårshästar. På eget "bevåg" satte jag honom på gastrogard ett tag samt på nexium. Jag tyckte att han svarade bra på det men kanske inte så bra så att man kunde tro att magsåret var hela orsaken... Jag själv misstänker i dagsläget att det var magsår i kombination med melass/sockerintolerans vilket gjorde att tarmfloran påverkades och sedan var cirkusen igång...Det är också möjligt att han fick magsår sekundärt... Men jag vet eg.inte vari felet ligger och det är det som gör mig så rädd inför hösten:crazy:

Han stod på salazopurin under våren också men det enbart gjorde honom inte bra...Fri tillgång på hö, linfrö som så ofta hjälper magsårshästar hjälpte till, dessutom att jag lärde mig att han absolut inte ska ha melass el betfor... Veterinärerna är inte till så stor hjälp idag och deras kunskap om bacillus är enl dem själva för dålig. Man vet inte hur man ska få bort det eller varför de inte försvunnit hittills...eller om de har betydelse...

Kol är eg. det enda jag vet fungerar snabbt om han skulle bli akut dålig så det har jag alltid hemma ett par tuber. Har du något som hjälper din om han blir dålig?

Får jag fråga dig en annan sak? Vad är det för skillnad mellan show horse aktiv o balans? Jag har mailat men ej fått svar...så om du vet blir jag glad:)

Tack så mkt för din hjälp! Jättebra att få fodertips från någon annan i samma sits!

Här kommer hela mailet gällande PT.

"Hej.

Jag har några frågor gällande Primero Total.

Är det någon melass tillsatt i detta foder?
Nej, inget tillsatt socker eller melass.

Hur många kg är en säck, och vad är priset + fraktkostnader?
Säckarna är på 20kg. priset är rekommenderat till ca 275kr inkl. moms. Frakten för privat privatperson när det gäller några säckar är helt astronomisk. Vart bor du? Ibland kan man fixa med skjuts och säckarna får åka med någon som ska åt det hållet.

Går det inte att ordna så kan jag kolla med fraktbolaget när du vet hur många säckar det gäller.

Har en melassallergisk häst. Han är även överkänslig mot lucern, är det lucern eller annat gräs i detta foder?
Det är färskt ängsgräs och gräs pellets av finaste kvalitet. Ingen lucern eller alfaalfa.

Vad ligger Mj på i fodret?
Denna fråga får vi ofta och jag har valt att ta med ett stycke som Linda, kvinnan bakom fodret har skrivit. Som du ser så har inte siffror alltid den viktigaste betydelsen, utan att man kan få ut mer energi tex om man använder ett för hästen lättsmält ingrediens istället för en ingrediens som hästen har svårt att tillgodogöra sig. Vilket betyder att energin tas tillvara bättre om hästen ges foder som den kan smälta och ta upp än att fodra med foder den har svårt att smälta men egentligen innehåller mer energi.

“To answer your questions the energy level of Total is approx 11mj/kg but we do not print it on the sack as the labelling authorities have always questioned the authenticity of energy values in horse feed as no scientific research has ever been done on horses - the values used were taken from agricultural studies. Obviously horses also eat hay and grass so the energy values of feed are not an exact science when calculating daily intake unless you measure your exact grass and hay values. The most important thing regarding energy is the scourse of the energy and its digstibility in the horse. For example: certain cereals have high energy levels but are partially indigstible so can cause behavioural difficuties, wheras oil is well digested by the horse and therefore supplies sustainable energy.”

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och är det något mer du undrar så är det bara att fråga.

Vänliga hälsningar

Eva /Primero Totoal

Det skumma är att Nemo har väldigt sällan haft lös mage, men därmot så luktar hans skit surt och han är ofta uppblåst istället när han får symtom. De gånger han blir lös i magen så blir han det med besked å det enda som hjälper är kolpastan, så jag har alltid en eller några tubar hemma. Kolpastan är helt outstanding och det behövs ofta så lite för att återställa balansen.

Så länge det finns spår kvar av det de reagerar mot så kan de ju inte läka. Så får du bara bort precis allt så ska du se att han läker ihop.

Jag tycker du gör helt rätt i att testa med magsårstabl. ibland så får man ta tag i lösningen själv.

När jag till slut kom på varför Nemo aldrig blev bra och ringde till vet och berättade så trodde de inte sina öron först.

Horse show aktiv är pelleterat och den enda helt utan melass, den innehåller även jästkultur. Är din häst väldigt känslig så räcker det med att det är melass i mineralerna eller mineralsaltstenen för att de ska reagera. Tänk även på att väldigt många flytande mineraler och vitaminer innehåller melass.
Tyvärr innehåller det en liten mängd lucern, som nu har fått mig att fundera igen.

Attans då; jag som hoppades att Show H.balans var melassfritt också...som det ser ut verkar det ha lägre Ca /P-kvot....men jag får väl annars tillsätta extra P vid sidan om.

Det låter väldigt märkligt eftersom jag har för mig att det var lite melass el betfibrer i Primero'n men men...mitt minne bedrar väl mig:)
Jag kommer nog att köra på höet, linfröna (trots cyanidvarningen) och show horse så länge. Linfrön har jag satt igång honom på igen nu sen en vecka tillbaka, under sommaren har han fått hippomineraler men kommer att sluta med dem så fort jag beställt och fått Show horse...
Lusernen avvaktar jag med lite...eller tycker du jag ska prova med kvarnbys pellets för att sen gå över till lusernhacket? Eller ska jag vänta tills hacket kommer, dröjer nog iaf 6-8 veckor minst.

Min hästs mage låter ganska lik din hästs. Min blir eg inte heller så lös som andras men luktar surt och ljusare i färgen. Ibland kan det komma bajsvatten...Det känns ofta som att magen ligger på gränsen...Men jag hoppas du har rätt! Nu när jag vet bättre ska jag göra vad jag kan för att eliminera faktorerna för att magen ska bli dålig igen. Men jag håller på att få magsår själv, hans foder finns jämt i mina tankar:crazy:

Vore jag dig så skulle jag vänta tills jag får hem det foder som du tänkt att han sen skall stå på å som han förhoppningsvis klarar av. Jag hoppas verkligen att han inte är lucernkänslig också.

Varför inte ge linfrökaka från hippo så slipper du glöta med fröna. Kanske det då räcker, en period gick Nemo på enbart hö och linfökaka 0.8kg.

Jag hade magkattar av alla foderbekymmer så passa dig :-). Det är jobbigt som fan med dessa hästar, men samtidigt väldigt lärande och givande när man hittar rätt.

Nej nu kommer jag ihåg...det var vitlöken som gjorde att jag valde bort Primero. Vet dock inte hur mkt det är i, men jag vill helst inte ha foder med vitlök i.

Aha.. Jag har också varit rädd för att vitlöken till Nemo pga han lätt får lågt HB, men jag drog en rövare i våras och köpte en lite bytta för jag ville se om hans immunförsvar blev bättre då han dessutom är pollenallergiker med astma å jag tyckte nog att han blev ngt. piggare.

Men för att va lite mer på säkra sidan så fick han samtidigt lite extra Ferraton, så igentligen vet jag inte vad som gjorde vad.

Nej precis då väntar jag. Var lite rädd bara att han kommer att reagera på lusernhacket sen....har inga belägg för det men eftersom han alltid mår bra på bete så vill jag försöka ha igång honom på det nya innan betet tar slut om några veckor. Ja då tänkte jag att är han iaf van vid lusern så blir det inte så stor skillnad att få det i hackad form sen...Men man ska nog inte krångla till det.

Är det lin cubes du ger? Blöter du då det innan? Det är oljan o "slemmet" jag vill åt...men var det inte så att det fanns cyanid i kakan också? Att det bara var i england de testade hur mkt cyanid som fanns i?

Ja det känns riktigt riktigt jobbigt. Och man glömmer hur jobbigt det var under våren...hans hö kör vi 18 mil enkel resa för att hämta, det är det enda jag vet lagras så hygieniskt som möjligt...men det är verkligen värt det när man står med lillkillens mule i famnen och vet att han mår bra:)

Är inte hundra på hur det är med cyaniden i linfröcubes/kaka, har för mig att den är borta ur dem. Har inte lagt ner så stort intresse i den biten då jag anser att hästen var ju tvungen att äta nåt och att han mådde bra då var viktigare än den ev. minirisken att blir cyanidförgiftad.

Slemmet och oljan finns kvar i linfröcube, blöter man den så blir det som en gelekaka, men det går lika bra att ge de torra pelletsena som de är, de bildar ju gegget i magen vilket som. Bara så otroligt mycket smidigare för oss och roligare för hästen att äta.

OM han reagerar negativt på lucernet efter en stunds intag så skulle jag fundera på hans tålighet gällande det fodret.

Har provat Primero Total till mina hästar. Dom älskade verkligen detta foder! Men DYRT......Hade dom sänkt priset hade jag köpt det direkt! Var försiktig med grovfoderanalysen. Innehåller det med bra protein kan ni inte fodra med Primero total.
Det ska passa ihop med ett halvbra hö. Det luktade såååå gott!

Jaa, då har du gett mig lite nytt att fundera på...Så himla dumt, klart att det bildas i magen!:D Är nog för trött nu...
Och för din häst så förstår jag att du inte oroar dig så ang cyaniden. Min är ju inte vad jag vet känslig mot lusern iaf och det ger ju mig lite mer spelrum.

Ja jag ska fundera på om kakan skulle vara bättre, beror på också om oljan är kvar eller om kakan är resterna efter produktion av linfröolja.

Jobbigt för dig att han har astma också.
Det känns som man knappt vågar berätta om allt kring sin känsliga häst...min har en ligamentskada på ena bak som verkar ha gått upp igen...åker på "benkoll" ung 1 gång/mån, specialskor fram etc
Jag tackar min andra häst för att hon är en liten stålhäst som inte är känslig för ngt foder och väldigt enkel!

Carolrita; jag kommer nog inte att fundera mer på Primero. Mitt hö kommer troligen att ligga ganska högt o han ska ha fri tillgång (har ej fått analysen än)Men fodret låter faktiskt gott också:)

Sent ikväll har jag fått mail av Wiromin.
Varken balans eller aktiv mineralfoder innehåller melass el betfibrer:bow: Balans har en lägre kvot men innehåller inte lika många vitaminersorter som Aktiv...

Angånde linfrö - linfrökaka är rester efter linfröolje pressning. Det finns dock en sort som är linfrön (hela utan pressning) som är upphettade i ånga och sedan pressade till pellers/kuber eller vad det nu var. Dessa är all olja, osv kvar i och kan serveras direkt eftersom de är upphettade.

Om du inte får tag i dessa hela redan upphettade linfrön så kan du köpa vanliga frön och koka upp dem så får du samma. Då behöver du inte heller oroa dig för blåsyran.

Annars om du vill ha melassfritt finns ju olika rena fodermedel att köpa. tex linfrökaka, solros, havre, korn, majs, rapskaka osv osv.

Va bra att det finns fler sorter utan. Undrar om det är lucern i den..

Angånde linfrö - linfrökaka är rester efter linfröolje pressning. Det finns dock en sort som är linfrön (hela utan pressning) som är upphettade i ånga och sedan pressade till pellers/kuber eller vad det nu var. Dessa är all olja, osv kvar i och kan serveras direkt eftersom de är upphettade.
.

Vet du vad den sorten heter?

Ja idag stöper jag linfrön själv men då finns tydligen cyanid kvar i vattnet. Skulle man få bort 80 % av cyaniden behövdes att linfröna kokades (ångkokades?) i några timmar... blir nog praktiskt svårt för mig. Jag är väl eg inte så orolig för cyaniden men om han ska äta det i hela sitt liv, 4 i år, då kommer jag att fundera mer på det...

Nej, ingen stärkelse till min som det ser ut nu! Tack iaf:)

Javisst!
Skickade ett nytt mail för att vara säker men har inte fått svar på det än.

Är det proteinerna du är ute efter eller varför varför ger du extra tillskott?

Är det protein du är ute efter är linfrökaka, rapskaka, solros, sötlupin osv bra. Sök efter ett annat inlägg jag har gjort ang proteinmedel.

Du kan ju tex ge linfrökaka och hälla på extra linfröolja. Eller rapskaka med linfröolja. Då får du ju cyanidfritt... Linfröoljan är ju inte så dyr.

Jag kommer inte ihåg vad den heter, en tjej på en kurs jag var med på pratade om det.

Visste inte om att cyaniden var kvar i kokvattnet. Har fått lära mig att den faller sönder vid upphettning till ofarliga komponenter.

Extra tillskott? Du menar utöver höet?

Mineraler med extra vitaminer i kommer han att behöva och linfrön i stöpt form har hjälpt hans mage efter vad jag tror en hel del.
Sen behöver han få något att att tugga på i krubban o blanda ut mineralerna i och då tycker jag lusern-hacket verkar bäst, ger lång ättid, innehåller inget dumt för hans mage etc

Eftersom jag fortfarande inte fått analysen av vår höleverantör (suck) kan jag inte säga hur det kommer att se ut gällande protein o energi, men det är inte mkt lusern jag kommer att ge honom. Fattas energi får jag tillsätta lite olja och/eller kwikbeet...Så ser planen ut:)

Vi ska inte krångla till det nu, jag fick tipset på linfrökakan ifrån Sissu och det är ju en möjlighet. Allt snurr om foder gör mig yr...och nån gång måste jag våga fatta beslut om vad han ska äta, annars kan jag hålla på i en evighet:crazy:

Förresten, läs i linfrötråden om cyaniden! Jag fick lite ny info där

Jag talade med Svenska Foder idag och enligt den personen hade de inte planer på att ta in Green Power Alfalfa :(. Du kan väl hojta till när du talat med din kontakt igen :). Jag skulle gärna testa det lucernhacket.

Nej, skräms inte!:)

Jag vet att det var många som var på semester sist jag pratade med min "kontakt" på sv. foder men fick besked om att de hade planer på att ta in det i sortimentet tidigt i höst, både alfalfa o O-grass...Annars beställer jag själv, dela på en pall?;)

Jag ska kolla med dem igen nästa vecka, då kan de väl inte ha semester fortfarande!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 052
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 963
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka