Enya

Trådstartare
Fick papper i dag om pappas grav där de undrade om jag ville förnya gravrätten. Han har varit död i 26 år i år och jag känner lite att är det verkligen något jag behöver göra? Enligt lag, nej, men jag har tre systrar att ta hänsyn till också så jag anser att trots att jag själv kan fatta beslut i frågan utan att fråga dem om lov så är det inte etiskt försvarbart känner jag. Självklart ska deras åsikter också höras.

Nu funderar jag och mamma när vi pratade om det, kan man flytta en kista till en annan begravningsplats, så här efter 26 år? Flera ur familjen ligger på ett annat ställe och inte där han ligger. Han är ganska ensam där och vi är inte precis åt det hållet. Det vore ju rätt praktiskt om det funkade! Om man funderar på det här med friden och ovärdigt och den eviga vilan... den eviga vilan är tydligen bara 25 år och om den inte förnyas eller får förnyas så placeras en annan kista ovanpå så småningom. Det känns ju lite... ovärdigt kanske? Inte speciellt frid-tänkande? Så det känns ju lite som att en flytt skulle innebära typ "vi stör dig lite nu och transporterar dig till ett nytt bo på ett annat värdigt och fridsamt ställe, ursäkta potthålen i vägen och den skumpiga transporten, men där får du bo sedan och du får tillbaka din fina sten också givetvis och där får du ligga i ro" , betydligt mer fridfullt och respektfullt än om man jämför med att få en tung kista och tung död människa tryckt ovanpå sig....

Fast kan man flytta och i så fall hur hutlöst mycket dyrt skulle det vara?

Förlåt, hoppas inte någon tycker att min fråga är stötande på något sätt. Jag kan garantera att min pappa inte skulle ta illa upp av funderingar eller att ens flyttas eller att skämtas om i döden som jag råkade göra här ovanför lite grann, det är min pappa, vi gillar usla skämt. :o

Jag tycker inte att det känns ovärdigt om den eviga vilan är 25 år. När vi urnsatte våra föräldrar i höstas var det i en ”återanvänd” askgravplats, det kollades upp så att ingen hade blivit begravd där de senaste 25 åren.

På 25 år hinner man väl i princip bli ett med jorden? Vi valde nedbrytningsbara urnor för att jag tilltalas av idén med av jord är du kommen, jord ska du åter varda.

Jag tror att jag hade resonerat likadant även om det inte var aska det handlat om.

Jag tycker inte att det känns ovärdigt om den eviga vilan är 25 år. När vi urnsatte våra föräldrar i höstas var det i en ”återanvänd” askgravplats, det kollades upp så att ingen hade blivit begravd där de senaste 25 åren.

På 25 år hinner man väl i princip bli ett med jorden? Vi valde nedbrytningsbara urnor för att jag tilltalas av idén med av jord är du kommen, jord ska du åter varda.

Jag tror att jag hade resonerat likadant även om det inte var aska det handlat om.
Jag håller med dig! Jag sa redan för flera år sedan att jag inte skulle ha något emot att graven "plockades bort", men några/någon i syskonskaran satte sig emot det. Jag står för graven för att de andra inte vill och jag tänkte att det gör inte mig något. Jag förde tidigt på tal om att vi fyra skulle lägga ihop varje år till kyrkans gravskötsel (jag har inte haft råd själv, framför allt inte de senaste åren), men de andra har inte velat så jag har givit dem i uppdrag att sköta graven. Det har gått sådär, ett klagomål en gång och jag tror helt ärligt att kyrkan är vääääääääääldigt snälla och klagar för lite..... Visst har de skött den, men inte så ofta som de kanske borde. Det innebär om jag tolkar det rätt, att den kanske inte alls går att förnya och det innebär ju att den "plockas bort". För min del skulle det inte göra så mycket egentligen, pappa är inte där längre, inte för mig. För mina syskon skulle det nog inte vara populärt.

Däremot tänkte jag mer på att folk kanske anser det ovärdigt att flytta en grav och där tänker jag att det känns ju inte speciellt ovärdigt i jämförelse med att få någon annan dumpad på sig i sin grav efter 25 år.

Folk har så många känslor angående en begravningsplats, ibland skulle jag önska att vuxna skulle se det med barns ögon ibland. Barn ser på sådant med en mer praktiskt syn, logisk självklarhet utan så mycket känslor kopplat på samma vis.

I princip får man inte flytta på någon som är begravd. Finns någong slags möjlighet till undantag, men det ska starka skäl till då. Bara att famliljen finns på annat håll kommer inte att räknas som ett godtagbart skäl. Och har det gått lång tid så talar det också emot.

Här finns det mer i detalj...

Gravsatt stoft eller aska får inte flyttas från en gravplats för att gravsättas någon annanstans enligt 6 kap 1 § i begravningslagen. Tillstånd får dock ges om

- graven öppnas på sådant sätt att gravsatt stoft eller aska inte skadas enligt begravningslagen 2 kap 13 §
- det finns särskilda skäl för flyttningen
- det är klarlagt var stoftet eller askan skall gravsätta på nytt

https://www.svenskakyrkan.se/filer/Flyttning av gravsatt stoft eller aska.pdf

Ni kommer inte få flytta stoftet. Särskilda skäl är i stort sett att flytta en persons stoft till ett annat land för att det varit krig i hemlandet när personen dog. Jag har varit med om ett annat särskilt fall, men det var verkligen särskilda skäl och inte av praktiska skäl.

Ni kan återlämna graven, då kommer gravanordningen tas bort (ni kan ansöka om att få tillbaka gravstenen, den är er, men då får ni förvara den nånstans) och graven kan återanvändas. En annan lösning ni kan göra, som jag sett andra göra, är att sätta din pappas namn på er andra grav, men då måste det framgå på texten att han inte är gravsatt där. Det exempel jag då sett är ”Till minne av XX YY”, som till exempel kan sättas upp som en bricka på en befintlig gravsten.

I princip får man inte flytta på någon som är begravd. Finns någong slags möjlighet till undantag, men det ska starka skäl till då. Bara att famliljen finns på annat håll kommer inte att räknas som ett godtagbart skäl. Och har det gått lång tid så talar det också emot.
Ja det förvånar mig inte att det är så här i sådana fall! Och det gör mig lite purken samtidigt, för det är ju lite som att man värderar den ursprungliga gravplatsen mer än en ny plats skulle kunna bli, trots att man inte behöver eller ens kanske får förnya platsen så att det kan sluta med att den som bor i graven får en tung kista med innehåll på sig och sina sista benknotor krossade. Ursäkta pappa, men nu har du legat där i 26 år så anser lagen att din eviga vila är... ptja, föreviga på något vis trots att du fortfarande från och till är lite knotig, så nu kommer nyavlidna August i sin kista och krossar dig.:down:

Hur värdigt är det? Jag hade blivit tokig själv och sagt att jag ville flytta! Eller kremeras och spridas för vinden så ingen kan bo ovanpå mig när den eviga vilan är slut....:cautious:

Men tack för svar, antar jag för skicka in om förnyelse då istället! :)

Här finns det mer i detalj...

Gravsatt stoft eller aska får inte flyttas från en gravplats för att gravsättas någon annanstans enligt 6 kap 1 § i begravningslagen. Tillstånd får dock ges om

- graven öppnas på sådant sätt att gravsatt stoft eller aska inte skadas enligt begravningslagen 2 kap 13 §
- det finns särskilda skäl för flyttningen
- det är klarlagt var stoftet eller askan skall gravsätta på nytt

https://www.svenskakyrkan.se/filer/Flyttning av gravsatt stoft eller aska.pdf
Det finns särskilda skäl- han är ju ensam där och vi är bekväma i familjen och är aldrig åt det hållet, det är världens ände!:o:D

Ni kommer inte få flytta stoftet. Särskilda skäl är i stort sett att flytta en persons stoft till ett annat land för att det varit krig i hemlandet när personen dog. Jag har varit med om ett annat särskilt fall, men det var verkligen särskilda skäl och inte av praktiska skäl.

Ni kan återlämna graven, då kommer gravanordningen tas bort (ni kan ansöka om att få tillbaka gravstenen, den är er, men då får ni förvara den nånstans) och graven kan återanvändas. En annan lösning ni kan göra, som jag sett andra göra, är att sätta din pappas namn på er andra grav, men då måste det framgå på texten att han inte är gravsatt där. Det exempel jag då sett är ”Till minne av XX YY”, som till exempel kan sättas upp som en bricka på en befintlig gravsten.
Ja jag antog att de där särskilda skälen verkligen är särskilda eftersom jag inte ser kistor flytta kors och tvärs så ofta faktiskt!:) Och några sådana har vi ju inte. Framför allt inte jag personligen!

Återlämna är nog inte aktuellt, jag tänker slänga ut frågan till syskonen igen, men jag gissar att jag kommer få nekande svar. Så jag får skicka in om att förnya gravrätten. Om det går igenom... och påminna syskonen om att 1. sköta graven annars kommer den troligtvis inte förnyas nästa gång (inte mitt fel) och 2. eller gå med på att lägga ihop till kyrkans avgift.

Det med brickan var intressant, kan man göra det på en helt annan kyrkogård? Och var förvarar man en sten? :D De är väl tunga som....?

Ja jag antog att de där särskilda skälen verkligen är särskilda eftersom jag inte ser kistor flytta kors och tvärs så ofta faktiskt!:) Och några sådana har vi ju inte. Framför allt inte jag personligen!

Återlämna är nog inte aktuellt, jag tänker slänga ut frågan till syskonen igen, men jag gissar att jag kommer få nekande svar. Så jag får skicka in om att förnya gravrätten. Om det går igenom... och påminna syskonen om att 1. sköta graven annars kommer den troligtvis inte förnyas nästa gång (inte mitt fel) och 2. eller gå med på att lägga ihop till kyrkans avgift.

Det med brickan var intressant, kan man göra det på en helt annan kyrkogård? Och var förvarar man en sten? :D De är väl tunga som....?
Om det är dina syskon som vill ha graven så hade jag bara bollat över frågan till dom Och inte engagerat mig mer. Är en grav viktig för dom får väl dom lösa det?

Ja, ni får ansöka om det på den kyrkogården, där anger ni skälet och sen beslutar de om saken, men i princip är det ju er gravsten som drabbas av ett ingrepp.

Det finns de som tagit hem gravstenar, men sådär värst vanligt är det inte. Inget man bara tar under armen;) ni behöver troligtvis maskin för att flytta den om det inte är en liten liggande sten.

Gällande att flytta stoft. Griftefriden är väldigt stark, det är ju det främsta skälet till att det inte är vanligt med flytt. Sen har ju folk ändrat sitt sätt att leva, förr föddes du och dog på i stort sett samma ställe. Om det hade varit tillåtet att flytta döda människor efter när de anhöriga flyttar kunde det dels ha blivit konflikter om var stoftet skulle ta vägen, dels hade det kunnat bli aktuellt med flytt många gånger.

Folk har så många känslor angående en begravningsplats, ibland skulle jag önska att vuxna skulle se det med barns ögon ibland. Barn ser på sådant med en mer praktiskt syn, logisk självklarhet utan så mycket känslor kopplat på samma vis.

Och jag tycker att det är ganska självklart att man har känslor för en begravningsplats. Det är det sista fysiska man har kvar. Det innebär inte att jag tycker att en grav behöver hållas mer än 25 år, jag tilltalas av att de avlidna går in i något slags kretslopp.

Jag vet för övrigt en sju- och en åttaåring som brukar gå till sin mormors grav och prata med henne.

Har också en gravplats i världens ände, men jag betalar helpension för morfar och mormor. De behöver inte känna sig ensamma heller, för när det kom papper om överlåtelse av gravrätten till mig så upptäckte jag att min moster tydligen flyttade in hos dem också. Om Du får oväntat besök typ... :D
Jag vill också betala helpension för pappa så hade hans boning sluppit se så ruggig ut faktiskt, tycker det är himla praktiskt, men något dyrt för mig med låg inkomst. Men delat på fyra är det ju inte så mycket....
Han har faktiskt sin farmor på samma kyrkogård, men trots att han ligger i en dubbelgrav valde släktingarna till henne att dumpa henne en bra bit bort på kyrkogården. Sedan dog hennes man och blev transporterad till familjegrav i Danmark, så nu ligger både pappa och farmor och är ensamma där. Pappa hade nog inte haft något emot att få besök av sin mamma! :D De kunde ju passa på att skåla i vars en öl då ju!:up:

Det går inte att ta bort planteringen då? Jag har sett på kyrkogården hos mormor och morfar att vissa äldre gravar bara har stenen kvar och så gräsmatta istället. Inget extrajobb för vaktmästaren och ingen grav som misskötts och ser ful ut.

Det går inte att ta bort planteringen då? Jag har sett på kyrkogården hos mormor och morfar att vissa äldre gravar bara har stenen kvar och så gräsmatta istället. Inget extrajobb för vaktmästaren och ingen grav som misskötts och ser ful ut.
De kvarteren tycker jag är finast. När det bara är gräsmatta med stenar i. Men då behöver ju alla gravarna vara så. Är det något man väljer från början när man väljer plats om det ska vara gräsmatta eller "planteringsruta" ovanpå?

Om det är dina syskon som vill ha graven så hade jag bara bollat över frågan till dom Och inte engagerat mig mer. Är en grav viktig för dom får väl dom lösa det?
Jag engagerar mig eftersom jag står som ansvarig, men har ju redan tidigt gjort klart att jag inte besöker graven och därmed inte sköter om den utan föredrar att den 1. tas bort eller 2. kyrkan tar hand om den. Det är nu 26 år sedan han dog, graven känns inte längre viktig för mitt sätt att sörja pappa. Om de inte sköter om graven så kommer den inte att förnyas och därmed har de själv sett till att fixa ett beslut i frågan utan min inblandning. Lite som man säger "som man bäddar får man ligga", rent krasst. Eller konsekvenser för sitt handlande duger också.

Diskussionen kom sig bara av att jag och mamma pratade om det, om man rent faktiskt kan flytta någons kista och vad det kosta, hur ofta görs det, varför osv.

Angående det där med att flytta grav eller så...

Min svärfar har gift om sig med en barndomsvän (till både honom och svärmor). Hon var änka, han änkling. Hennes första make är begravd 25 mil från där de bor och de har inte längre någon anknytning till den orten.
När svärmor begravdes (levde svärfar redan ihop med sin nya, svärmor var dement och det gick fort utför) valde de att göra en ny gemensam sten, en liggande som ser ut som en uppslagen bok. På ena sidan finns svärmors namn, svärfar kommer läggas till där. På andra sidan är nya fruns första make, hon läggas till där.
Jag tyckte det var väldigt fint gjort! I detta fallet hade de ju umgåtts i alla år och var vänner hela tiden, det var förmodligen en förutsättning för den lösningen.

Men jag tänker att du @Enya kan föreslå för dina syskon att ni kanske på något sätt skapa en minnesplats för er far på den platsen där övriga finns, utan att ni nödvändigtvis flyttar på kista och det som finns kvar av kroppen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
952
Senast: Fille
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar