Grävlingar.

Pia

Trådstartare
Vi hade tidigare en gammal oanvändbar jordkällare. Den är ju jämnad med marken av säkerhetsskäl eftersom den var på väg att rasa ihop totalt. Det bodde grävlingar i den och nu har dom istället bosatt sig i hästarnas sommarhage:mad:.
Hur får man dom därifrån?
Dom är ju fina, men jag vill inte gå rakt igenom deras boning i mörkret på kvällarna.

Sv: Grävlingar.

Vet inte hur man riktigt6 får bort dem.
Men det borde ni nog göra.. Inte så trevliga vare siog för människor el hästar.
Ilskna små söt-djur det där som man gärna inte stöter på... :crazy:

.................................................................................................

Undrar också.
Där vi bor så finns det grävlingar, våran hund hamnade i slagsmål med en när min sambo var ute en kväll för några veckor sedan (den vägen undviker jag numera när det är mörkt).
Minns att för många år sedan när vi hade sommarstuga där det var mycket grävling att bonden rökte ut dem, för att sedan skjuta dem.
Känns inte ok för mig, men kan man inte lägga ut något "äckligt" vid deras gryt så de flyttar?
/Annika som numera tar en helt annan väg på kvällspromenaden med hunden:smirk:

Men finns det inte nån man kan ringa till och be om hjälp att förflytta grävlingar om de har byggt bo väldigt olämpligt?
Så nån kan komma och söva dem och flytta dem nån annanstans... ?

Enklaste sättet???

SKJUT dom!

det är verkligen inga trevliga djur att ha inpå husknuten:mad:

Vi har haft grävlingar i ladugården långt innan vi flyttade in. Har hört att ägaren till gården fångade in dem (den) och körde den till Tjörn och släppte ut den :rofl:.

När vi flyttade in bodde det en här och den fångade vi in i en fälla som vi laddade med honungs-macka (eller om det var marmelad). Fällan hade två ingångar som föll ner när man tog mackan. Det var en jägares fälla och han sköt den samma dag vi fångade den.

Man får inte fånga/skjuta grävlingar på alla tider om året beroende på när de har ungar o så.

Jag tycker grävlingar är trevliga djur. Vi hade sådana på ett naturbete vi hyrde förr. Dom hade ett gryt i en stor kulle och ibland mötte man en när vi var och kollade hästarna lite sent om kvällarna.

Men det är klart, dom blir som vem som helst sura om man låter hunden bli för närgången.

Dock är dom helt ofarliga normalt sett. Och dom kan bli lika tama som en hund.

/KT

Enklaste sättet???

SKJUT dom!

det är verkligen inga trevliga djur att ha inpå husknuten:mad:

Du skrev det jag tänkte.. men jag vågade inte för jag misstänkte att då blir jag väl bannlyst..:angel::D
Men jag gillar dem INTE. Söta, ja. Men trevliga, nej.

:rofl:Jag är "realist", och orkar inte med sentimentalt tjafs längre:angel::smirk:-tror det har med åldern att göra:rofl:

:rofl:Jag är "realist", och orkar inte med sentimentalt tjafs längre:angel::smirk:-tror det har med åldern att göra:rofl:

Helt rätt! :bow:
Måste definitivt ha med åldern att göra. Sånt där finkänsligt tjaffs.. :cool:
Skjut kräken så har vi nåt bekymmer mindre. :D

Så du säger :D Vi har såna som grannar i grannens hus som är förfallet och vi anar att de även försöker flytta in i grannens obebodda hus men som inte är förfallet...Vore la fränt när de kommer typ 5 ggr per år och möter en grävling i dörren :angel:

här finns det gott om grävlingar jag tycker dom är trevliga.
De har aldrig generat mig. själv klart ska man inte låta hunden leka med dom. Har dom bosatt sig i hästhagen tror jag dom struntar i hästarna och då tror jag också att hästarna struntar i dom. Jag tycker det är roligt att kolla på grävlingar speciellt när dom har ungar dom är så söta:love:

Ja, alla är vi olika.

Jaf tycker att dom bara ställer till det. dessutom har jag sett en hund som anfallits av en grävling...inte mkt kvar kan jag meddela:crazy::cry:

Sedan är det ju med grävlingar som med andra "skadedjur"-de har en j*kla förmåga att yngla av sig och bli för många. och då, om inte förr så blir det problem...

Fraggel_Tess Misstänker att inte dina grannar skulle bli allt för glada då...:rofl:jag minns när jag möttes av en uggla på vinden till vårt fritidshus:eek:den hade bott där hela vintern, och jga skulle minsann inte inkräkta på hans/hennes revir!:smirk:

Vilda djur ska bo ute i det vilda, inte för nära människor...

tycker jag:angel:

Hmm.. ja en mamma med ungar vill jag INTE stöta på helst..
De kan vara riktigt otäcka.
Ettriga ilskna och kaxiga djur det där.

Jo jag är ju inte precis stormförtjust att ha grävlingar som grannar så det ska ställas dit en fälla av en annan granne som har jaktarrendet hos vår granne. Fast vilka fina kort och filmer jag har fort när jag iaktagit dessa djur!

Enda djuren som maken kan tänkas jaga. Jo, förresten! Vildsvin också.

Han kan nämligen bara tänka sig att jaga fula djur :D

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 460
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern